Mengukur atau mengukir?


Nak tergelak aku nengok berita tentang seorang budak yang tersepit dicelah antara 2 bangunan..
Terlalu asyik dia main di celahan, last- last tak dapat kuar..
Memang sempit aku nengok..
Bukan aku menggelakkan kanak- kanak itu..tapi aku sebenarnya macam pernah melalui pengalaman yang hampir serupa dengan kanak- kanak itu..
Masa tu aku kecik lagi..memang suka menjelajah sekitar umah nenek yang besar itu dan bermain sesuka hati tanpa memikirkan kesan- kesan yang mendalam dan menusuk jiwa..
Alkisahnya, rumah nenek tingkapnya ada palang- palang besi..
Tapi bukan ah corak- corak ukiran..
Just berpalang- palang...
Aku suka main dengan palang- palang tu sebab dia boleh dipusing- pusing..
Bila dia leh dipusing- pusing, aku letak ah kepala aku kat palang tuh..selalu kalau masuk leh kuar balik, sekali ada 1 hari tuh, kepala aku tak leh kuar...panik seh aku..huk3 percubaan keluar berkali- kali akhirnya membuahkan hasil...dapat jugak aku kuar dari kestuckkan itu..hahah!
Bungukksss!!
Tulah, kena ukur lebar di kepala sendiri...!

Hari Isnin hari ni..
Hari yang memang memuakkan aku..hahha!
Mual ah..
Dari rumah sudah ku pasangkan niat aku bekerja kerana Allah..
Semoga dipermudahkan segala urusan..
Alhamdullillah...sampai juga ke sekolah..

Sepatutnya, murid- murid kena berhimpun..aku sibuk menguruskan wawa yang menangis- nangis buat perangai..pagi- pagi dah kena layan anak orang yang menangis- nangis..bingit tak bingit jugak lah..aku biarkan aje..lama- lama diam ah dia...
Lepas pujuk Wawa aku bergegas pakai kasut untuk menyertai perhimpunan hari Isnin..
Tapi alangkah kecewanya aku kerana aku dapati budak- budak pendidikan Khas masih ada di dalam kelas..penat ah cakap...bukan baru masuk sekolah...dah berpuluh- puluh hari..aku pegang rotan..aku just bagi isyarat guna rotan je..tak kuasa aku nak marah- marah..

Tahap Pendidikan Khas dorang tuh cuma bermasalah membaca dan mengira..perlakuan masih macam kanak- kanak lain..takkan lah tak boleh faham..maaf cikgu meluahkan..awak semua memang ada ciri- ciri otak belit ckit..
Lain ah Fikri dan Wawa, tahap mental mereka memang wajib dimaafkan..

Bila aku nengok pakaian mereka..hmmm..2 orang tak pakai stokin!
Hello! cuti sekolah 2 hari...mana mungkin aku terima alasan yang stokin basah dan basuh...huk3
kalau hari Rabu or Khamis dorang tak pakai..aku masih leh maafkan..ni hari Isnin..dimana hari sebelumnya adalah hari cuti..
2 orang itu adalah anak kepada bapa yang selalu minta buku akaun anak- anak dorang dengan memberikan alasan untuk membeli kelengkapan anak- anak!
Minta RM500 lah, RM400 lah...anak pergi sekolah takda gak stokin..kasut anak tu jugak..
Siap rabak- rabak..kotor...aku tak mampu nak cakap apa..
Nak menitis air mata..
Nak dijadikan cerita...si cikgu HEM suruh aku cek kebersihan pakaian murid- murid..
Maka, aku kena lah jalankan tugas..
Aku cek ala kadar jelah..
Aku tau kadang memang ada budak miskin, pakaian nampak macam agak kotor ckit...
Kalau diikutkan..takda masalah pakaian budak- budak ni..sebab kepada yang kurang mampu memang sekolah akan mohonkan dana untuk mereka..tak banyak, tapi memang boleh membantu..tak dapat kasut, dapat baju pun boleh..
Tu kadang- kadang ramai budak- budak miskin yang tak mau pergi ke sekolah..
Sebab mereka mungkin berasa rendah ciri..

Bila pemeriksaan abis dijalankan..
Sekali aku nengok, pengawas tahan 2 orang adik beradik yang adik beradiknya juga ada di kelas aku dan mereka adalah anak kepada pakcik yang minta duit anak kononnya membelikan pakaian anak- anak dia..

Aku nak menangis nengok kasut- kasut anak- anak ko..
Aduhai..
If kau mau guna semua duit bantuan anak- anak kau..kau gunalah..tapi biar ah kau belikan kasut- kasut anak- anak kau...alatan sekolah...pakaian...seperti yang kau janjikan..
2 daripada anak kau..dapat bantuan 2 kali setahun..
1 lagi dapat bantuan tiap- tiap bulan dari pendidikan Khas..
Bila dah belikan kelengkapan semua, barulah leh kau amik apa yang kau mau..amik ah sampai tinggal 0 sen..
Aku hampir tak mampu nengok muka kau tatkala kau datang ke sekolah minta buku akaun..
Kegeraman aku tak berhenti disitu...aku pun masuk ke bilik sebelah..

Sekali aku datang balik ke bilik sebelah..
Lagi seorang bapa murid datang minta buku akaun..
Ya! Pakcik yang sama, yang selalu minta buku akaun dengan alasan nak beli basikal..
Adoi..!! Baju anak dia...buruk jugak...basuh tak bersih..
Aku tak kisah buruk or tak berfesyen..
Aku cuma mau kekemasan, bak kata salah seorang ikon Jejaka majalah Remaja baru- baru ini..Biar nampak kemas dan bergaya mengikut kesesuaian waktu, apabila dia ditanya tentang gaya dan fesyen dirinya..(aku ingat- ingat lupa..mebi macam tu ah ayat tu..aku cuma nak bold tentang kekemasan)

Ya Tuhan..
Kuatkan semangat aku dan janganlah kau timbulkan perasaan bias didalam diriku dalam mengajar anak- anak orang nih..
Sakit hati ku kerana aku juga menjadi mangsa pembelitan sunat mungkin..
Yang menjadi masalah, anak- anak pakcik tu pun sudah pandai membelit sekarang..ha3
Mungkinkah ia juga sudah diwarisi secara genetik? huk3
Aku tak berani nak komen dalam- dalam..kerana aku belum bergelar ibu bapa...
Iman tidak dapat diwarisi...maka mungkin juga perlakuan tak baik..
Mana ada ibu bapa mau anaknya berperangai tak senonoh..
Tapi ibu bapa mungkin menjadi contoh kepada anak-anak..
Cikgu? cuma membantu apa yang perlu..
Yang baik terimalah..yang tak baik silakan buang..

Tapi..mungkin juga setiap kejadian semuanya sudah tertulis..
Pengajaran yang sangat membuka mata..

Ukurlah baju dibadan sendiri...
Jangan pakai baju yang ketat sehingga nampat pusat..hhahah!



Comments

Popular Posts