Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Monday, August 27, 2012

Post semalam tanpa internet...


26 Ogos 2012
Malam ni malam yang sunyi dari biasa..
Warga kota mula meninggalkan kampong halaman…suasana hari raya di kampong kat Johol ni mula hilang ditelan masa yang memerlukan semua manusia meneruskan rutin harian yang seperti biasa..

Aku masih belum tidur..semenjak seminggu kat berek polis ni.. memang hampir tiap- tiap malam aku akan keseorangan.. kalau siang pula..aku banyak menghabiskan masa dengan menonton tv..haha! masak dan makan… 

Oh ye…semenjak aku berpeluang untuk menggunakan dapur dan barang sesuka hati…banyak juga menu masakan yang terhasil dari air tangan aku ni..hua3… menu yang biasa je…yang paling best..akhirnya…aku tau camne mau masak kuey tiaw sup kegemaran aku  Sebelum ni aku hanya mengharapkan Cik choman jela yang masak untuk aku..hua3.. Betul kata mak..kalau nak masak sedap, kena selalu makan makanan sedap… 

Terima kasih kepada Faizal sebab dia telah membelikan dapur gas yang bernama WINCOOK.. Haha! Memang kebetulan atau takdir ya di situ? Ye…memang ada nama WIN kat situ… Nanti aku uploadkan pic dapur tuh..eley..nak upload konon..hua3..

Ni dia dapur WINCOOK!! haha!


Kenangan Hari Raya 2012,
Tahun ni kenangan tak la banyak sangat…
Tapi kenangan yang sikit tu banyak juga yang baru… untuk pertama kalinya aku beraya ditempat yang asing bagi aku..26 tahun aku beraya di Kampung Sawah… tahun ni aku beraya di Pekan Johol.. Hua3 tiada siapa yang aku kenal..hanya la Faizal.. dan keluarganya.. 

Aku ni tak reti memasak, mujur la Faizal kerja malam raya…maka aku ni dipaksa olehnya untuk teman dia kat berek…haha! Aku nak je duk uma mak dia..tengok cne gaya masakan dan suasana tempat orang.. Lagipun, kena la jaga air muka..takmo la dilabel as perempuan yang suka curi tulang.. emmm… entahlah…butakan mata, pekakkan telinga.. Kenapa mesti fikir yang bukan- bukan kan? Hahaha! Realitinya…memang aku ni pemalass….hak3!

Tahun ni baju raya aku cuma ada sepasang je..kaler hijau.. Tu pun 1 jer baju yang aku rasa berkenan mau pakai.. Simple dan mudah dibawa ke mana- mana.. simple la pada aku… Aku ni agak sedikit cerewet bab pakai baju kurung ni.. Aku suka memang baju kurung…tapi tahun ni baju readymade banyak yang mendukacitakan.. Aku puas dah pakai baju yang made in Thailand tu..  Puas aku mencari- cari, akhirnya aku jumpa la baju hijau tuh kat Sogo.. Walaupun harganya agak mahal…aku beli jela..sebab aku suka… ha3

Cerita tentang baju atau benda yang kita suka ni…aku belajar sesuatu tentang istilah suka.. 
Benda yang kita suka ni..belum pasti dapat membahagiakan dan menceriakan kita… 

Dalam memang maksud aku ni.. 
Tapi aku tak berani nak meluahkan apa yang terbuku dalam hati dan minda aku ni sebab aku bimbang ianya menjadi suatu doa dan aku percaya tentang karma.. wow! 

Yela..macam balasan la.. so, apa kata aku belajar pula untuk bersangka baik walaupun sangat perit untuk aku laluinya.. Eleh…ayat dramatis la pula.. Tapi aku ingat pesan mak..walaupun mak selalu ajak aku gado…sekarang dah kurang la gadonya.. Mungkin kerana aku dah mula ‘matang’ dalam melondehkan suasana yang tegang..ehmm… apa pesan mak? Mak kata lepaskanlah benda yang kita suka dengan ikhlas kalau ada orang lain yang memerlukan… 
Dulu aku just amik menda tu as ‘oh, macam tu ke mak? Oklah…semoga orang tu happy dengan pemberian barang yang aku suka’.. Lepas tu aku mula lokek dengan barang/ benda yang aku suka… aku mendahulukan semua yang aku suka dan memastikan apa yang aku suka tu aku punya…
Banyak juga benda yang aku suka- suka buat, lepas tu aku yang merana berendam air mata bila mendapatkan kesannya..
Kesimpulannya, jangan suka- suka untuk suka sesuatu.. jangan selalu berbuat suka-suka je.. Suka ataupun suka- suka belum tentu mendatangkan pulangan yang mampu kita tanggung untuk seumur hidup ini… Pengalaman masa lalu banyak memberi pengajaran untuk aku.. Suka untuk aku melupakan…tapi ‘suka’ itu telah sebati dalam minta dan hati.. Oh! Sudahlah…

Sudahlah aku melepaskan semua yang terbuku… ceh! 
Tapi hari raya kali ni aku berpeluang jumpa Cik Umi.. Bukan senang untuk dapat sejarah tu tau… memang kebetulan dia ada di Melaka..maka aku pun memaksa si Faizal bawa aku berjumpa cik Umi.. 
Terima kasih Faizal..hehe! 
Walaupun pada hari tu, aku demam dengan agak teruk.. Bukan suka- suka nak demam, tapi memang demam… Demam rindu dengan Bogard.. Kak Yenyen sangat rindu adik tau… Muuuuahhhhhhhh!!!!!  Percaya atau tak, aku leh nangis nak tinggalkan Bogard…huk3 Nanges yang berjuraian laju tau tau.. Memang la aku suka nanges..tapi susah untuk aku nanges sebab manusia atau insan.. Besa aku nanges sebab meratapi nasib diri je…hi3

Esok dah Ahad..Yahoo!! aku dah leh balik Johor..berjumpa dengan Bogard dan akan kembali ke sekolah pada hari Isnin.. Untuk minggu depan..aku agak sibuk kerana aku ditugaskan untuk mengepalai aktiviti wajib sekolah..iaitu aktiviti Marhaban.. 
Nak tak nak..layankan jela.. Sebenarnya, ramai yang berat nak join Marhaban ni..sebab memang ganggu hujung minggu dan 1 lagi kekangannya ialah bila banyak sangat ‘kepala’… 
Masing- masing tunjuk taring..banyak yang takmo aktiviti ni diadakan..termasuklah aku ni..haha! tapi nak jaga hubungan baik dengan senior- senior..beralah jugalah… Malas nak cerita kekangan dan benda- benda problema dalam melaksanakan marbahan ni..dari sebelum, semasa dan selepas..semua ada problema sebenarnya.. Tapi butakan mata, pekakkan telingan dan jalankan kaki tangan..hehe! Gud luck Cikgu Nini..  Nasib aku dibantu sikit- sikit oleh Cikgu Siti.

Cikgu Siti..he3 Dia sekarang tengah berbunga- bunga duri di hati.. Sedang dilamun cinta dengan seorang anak tokey kampong Perma Dukus.. Memang untunglah.. Sebab lelaki tu katanya bakal mewarisi harta kekayaan ayahandanya yang banyak… Tanah berekar- ekar dan rumah sewa berbuah- buah… dasyat tau…hehe! Untunglah cikgu Siti..
Tapi, dalam untung tu..dia sedang dalam dilema kerana keluarga dia macam takleh terima lelaki tu sangat.. Sebab lelaki tu seorang duda.. dan bukan kerja gomen..bukan jurutera, bukan cikgu dan senang cerita bukan kategori berkolar biru la.. Mak bapak mana yang takmo sesuatu yang terbaik buat anaknya.. Siti selalu Tanya, tak boleh ke duda?  Dulu memang Siti menolak mamat tu.. tapi lepas Siti kenal, Siti suka la plak.. Dulu dia cakap ngan aku takmo- takmo..last- last dah tangkap cintan giler.. siap  baju raya sama kaler… rega RM 200 lagi lelaki tu belikan..hehe! 
Siti bagitau semua kat aku.. Aku dengar jela..
Tapi pada aku…status duda atau janda tuh..bukanlah status yang keji.. 
Ramai yang melabel status tu macam sesuatu yang kurang enak…
Belum merdeka lagi pemikiran orang ni kadang- kadang… 

Senang cerita, kalau dah jodoh memang jodohlah.. 
Cerita pasal salah jodoh ke tak.. tu urusan Allah dan ketentuannya.. Nasiblah.. 
Soalan jodoh ni pernah aku dengar kat tv.. Ada satu wanita tu tanya kat Ustaz..
Soalan dia berbunyi macam ni la sikit- sikit.. ‘Pak Ustaz, apakah yang dikatakan jodoh? Lepas tu ada ke jadi jodoh yang salah??’…
Jawapan pak Ustaz tu senang je.. Jodoh (konteks perkahwinan je ni tau) tu ialah bila sudah berlaku aku terima nikahnya- berlaku akad.. bila sudah tiada jodoh, akan berlakulah perpisahan..terlerailah ikatan suami isteri itu.. Lepas tu bila dia bertemu dengan yang lain, namanya dia bertemu jodoh sekali lagi.. Jodoh tak da yang salah, yang benar.. Macam tu la jawapannya.. Maknanya, usah la kusutkan fikiran sangat… 
Tapi dia kata, kita boleh berdoa… Mintalah apa yang kita mahu… Istiharah… He3 aku tak pernah buat istiharah.. teruknya.. Terlalu yakin…suka buat benda suka- suka..hu3 mungkin aku kena buat istiharah juga 1 hari nanti..erkk..

Oklah…
Aku dah ngantuk..
Kena tidur.. Sebab esok kena bangun pagi sediakan air teh susu…. Aku dah pandai buat air teh susu!!! Lebih sedap dari mak aku bikin..haha! Belajar dari pengalaman… Nasib aku tak kena buat air carrot susu kan?? ha3  yela tu tini…merepek tak habis- habis…