Boleh i panggil u abang?




Wah! Lega bena pagi ini...kerana aku baru je lepas hantar Acad ke rumah nenek..
Bukan apa, nenek kandung dia mau bela dia..
Oleh itu, aku dengan rela hati menghantar adik kecik aku yang ronok dan gemuk itu ke rumah nenek..
Sepanjang percutian aku 2 minggu memang adik lonok tu diserahkan penjagaannya kepada aku..
Why aku panggil dia adik?
Walhal. dia bukan pon adik aku pun..
Huk3..sebab nak eksen jadi muda ke??

Yeke?
Jadi muda ke kalau orang panggil kakak? hhuhu...
Kalau dah tua, tetap tua juga..begitulah sebaliknya..

Memandangkan si Acad ni duduk kat uma aku..
Parents aku pun membahasakan abah dan mak kat dia..
Maka, jatuh ah pangkat kakak ke atas diriku ni..
Walaupun sebenarnya Acad itu berpangkat anak saudara dengan aku..
Maka, aku ni sebenarnya makcik dia..
Makcik??

Kadang- kadang memang susah mau membahasakan diri ini jika melihat dari sudut pangkat..
Memang berbeza mengikut keadaan..
Bukan apa, kalau tersalah memberi gelaran..boleh menyebabkan insan lain berkecil hati dengan kita..
Dalam rangkuman famili aku yang keseluruhan ni...kadangkala memang susah nak bagi gelaran yang sesuai..
Kalau ikut pangkat, memang pangkat dorang lagi tinggi...Macam pangkat atok, nenek, pakcik or makcik..
Tapi bila bandingkan dengan umur, ada mereka- mereka tu lebih muda dari aku...
Susah betul..macam adik beradik mak aku..ada yang baya aku, ada yang lagi muda dari aku..


Di sini aku mau kongsikan beberapa pengalaman aku dalam memanggil insan- insan dengan gelaran..

Dulu, lepas je form 5 aku dah menapakkan diri aku didalam dunia pekerjaan..
Since aku tau, aku punya result SPM memang buruk..Pasal aku benci dengan keadaan masa tuh..Dunia SPM memang aku dah matikan memori- memorinya..

Kira banyak gak tempat aku cuba nasib..
Hanya yang layak, kerja kilang..hahaha!
Adoi, kerja kilang ni memang penat..Tapi aku salute ah kat mereka- mereka yang kerja kilang tu..
Sebenarnya, kerja kilang itu memang mulia.Sebab, tiada seminit pun masa yang boleh kita buat untuk curi tulang..Semua masa, adalah kerja dan kerja...
Maka dengan itu, secara tidak langsung kita telah menjadi seorang yang amanah..bila berlaku amanah, disitu akan ada keberkatannya..Walaupun sikit gaji, tapi mampu menampung keluarga dan mengadakan majlis perkahwinan yang hebat- hebat!! (berdasarkan pemerhatian aku dikampung)

Berbalik pada isu gelaran..

Di kilang, mula- mulanya aku macam canggung gak..Kawan- kawan semuanya agak dah berusia..
Pada hari pertama aku kerja, aku macam kerang busuk ah..Takkan nak senyap je..
So, aku pun try ah bual-bual..
Bila aku mulakan perbualan, aku panggil la kakak tu makcik..Memang macam mak aku ah aku nengok gaya dia.Jadi bila macam mak aku..aku panggil dia makcik..
Sekali dia marah ah kat aku..Aku ni lepas SPM..budak-budak..salah ke panggil makcik..
Hahhah! aku mampu tersengeh je..lepas kena marah, aku panggil dia kakak..

So, bila kat kilang..walau tua mana makcik tu..silalah panggil kakak..
Tapi nengok keadaan ah..if 'kakak' tu bahasakan dia 'acik'..panggilan Acik..

Lepas tu aku pernah kerja di salah satu badan kerajaan..
Keje dengan orang- orang Gomen..
Protokol gtu..
Kat sini, mula- mula aku bantai semua Puan, Cik, Encik dan Tuan..
Jujurnya, aku lebih suka bahasa protokol ini..
Bila dah kenal- kenal..ada ah yang aku panggil kakak...ada yang aku panggil cik..tu bagi yang perempuan..
Kalau lelaki, memang semua aku bantai Encik je..sebab kalau aku panggil abang..macam tak best ah plak..muda- muda la encik- enciknya...kang tak pasal- pasal aku dicop perempuan gatal..
Dah ah aku ni terlebih peramah..bikin sangsi je nanti..
Aku taklah suka bual sangat..cuma suka bagi senyuman je...! haha! Senyuman yang tak bermakna..Selalu disalah tafsir..

Bila bekerja di sekolah..
Mulanya aku berpuan- puan ah gak ngan kakak- kakak ni..biasa dengan GPK ah..
Sebab memang dah terbawa- bawa dari tempat kerja lama..lawak je..hahha!
Bila lama- lama...aku dapat tau..cikgu- cikgu ni lebih senang kalau panggil dorang dengan gelaran cikgu je..macam kakak- kakak, aku panggil akak je..Macam cikgu lelaki, aku panggil cikgu..
Macam pak jaga, aku panggil dengan gelaran encik..

Sesungguhnya, kita memang kena belajar untuk melabelkan gelaran yang sesuai dengan keadaan yang kita jumpai..
Bukan apa..sesungguhnya kita berurusan dengan manusia yang mempunyai pelbagai jenis hati dan perasaan dan juga fahaman...

Macam kat kedai- kedai makan tuh..
Aku lebih suka panggil waitress tu dengan gelaran 'Cik' or 'adik'...walaupun kadangkala mereka tu ntah- ntah lebih tua dari aku..
Biar ah aku nampak tua..tetapi sekurang- kurangnya aku menggembirakan hati mereka..
Mesti la dorang suka kalau panggil adik..kira dapat menimbulkan satu kejayaan di dalam diri mereka..dan perasaan selamat...maksudnya 'oh! aku nampak muda lagi lah'..kan orang suka bila dikatakan nampak muda..seterusnya, dia pun gembira untuk melayan kita..

Kalau panggil 'akak- akak' sangat,mesti terkelumit dihati dia 'eh, nampak tua sangat ke aku'..'kau umur berapa nak panggil- panggil aku akak..'

Kalau lelaki, aku suka panggil dorang adik bila dorang kata..'Kak, nak ode ape?'...walaupun orang tu aku tau, dia lebih tua dari aku!! hahahah!

Begitulah, namun bukan senang menyenangkan hati insan- insan..
Kini, aku didalam fasa untuk aku membiasakan diri aku memanggil cikgu-cikgu lama aku dengan gelaran kakak..
Adoi! Not easy lah...kadang- kadang memang tersyasul-syasul..lecey..
Tapi, lantak ah..hahah! Harung saja..

Comments

Popular Posts