Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Tuesday, September 21, 2010

Kunjungan Hari Raya siri 1 warga Pendidikan Khas SK. Seri Setia

Semua teruja memakai baju raya..!

Lihat lah langsir yang terlondeh sedikit itu..adoi..amat selekeh..

Wawa..mendekati dari belakang..c die punye rantai..biru!

Berposing dengan murid dengan penuh perasan..haha! Ngah tunggu cikgu Nasir ni..lambat sampai sekolah..



Hensem juga mereka ni..if aku ada modeling agency..lame dah aku amik dorang..Muka segar gak ape..

Famili Aiman..

Ni kat rumah Hakim..

Famili Hakim..Tak sangka dia leh pangku Wawa...Fikri nengok lipstik mak Hakim..he3

Rumah Shahira..rumah paling last.. Banyak sangat makanan..sedap plak tuh.. Aku kena layan Wawa yang sering minta nasi dan suwoh aku cubitkan ayam dia..Wawa sangat selera..

My pebret kuih tatkala lebaran..

Ni lah kuih kegemaran saya...
Namanya...
Kuih goyang..

Tapi tak semua dari kita paham namenya kuih goyang..
Nama lain bagi kuih ni..
Kuih Rose..
Diulangi..kuih Rose...hi3

Nape name die kuih goyang?
Pasal..mase nak buat kuih ni..
Memang kena goyang sikit acuan die kat kuali..
Goyang dengan tertib..kalu tak tertib leh melekat kat acuan..

Saya suka kuih goyang!

Monday, September 20, 2010

Saya suke senyuman kamu si baju ungu..hi3

Selamat Untuk Kamu Selamanya..

Kecewa bila hak asasi sendiri dirampas..
Dahlah dirampas..malah mendoakan benda2 yang tak baik untuk menyakitkan hati saya...
Takpelah..saya bersabar..tanx~

Ramai yang bertanya kenapa aku mengepost begitu di fesbuk..huk3
Aku tak de sape2 yang mau diajak bercakap dan mendengar luahan hati aku tadi..
Lastly, aku mengepostnye di fesbuk..
Walaupun sebenarnya..ianya amat memalukan aku..
Tapi nak dapat kelegaan punya pasal aku pon tanpa melengahkan masa menulis ke fesbuk.

Benda yang terjadi sebenarnya adalah benda remeh pada semua orang..
Hahaha!

Ceritanya begini..lepas magrib tadi aku pon membukalah laptop..
Sambil menunggu waktu Isya'..
Tiba- tiba datang Mahera..
Terkeseng- keseng nengok apa yang bikin dengan laptop aku..

Aku tak kisah die mau men laptop..
Malah,bila aku balik kerja je..
Mesti adik yang akan ade depan laptop...(masih kejam kah aku?)

Lepas tu bila waktu malam, biarlah aku guna laptop plak..
Mencari- cari hiburan...
Dahlah takde cite best..aku baru mau ngk cite yang aku copy kat laptop..

Maka, aku cakaplah baik- baik dengan adik..
'Dik, pergilah ko ulangkaji, rehat, gosok baju. Esok ko mau exam kan?'
Mahera ade exam UPSR esok.

Aku cakap punyelah baik..
Tapi ape yang aku dapat?
Mahera seboleh- boleh mau guna laptop, mau buat skor A katenye...
Macam lah sehari aku kenal ko dik..
Mula- mula skor A...lame2 game tukar2 baju ko men..

Aku diam jelah..sebab Mahera cakap 'Aku taulah ape aku nak buat. Jangan sibuk'.
Aku ni makalah riso..siap tanye ngan member aku pasal soalan bulan dan matahari..
Pastu sampai je rumah, aku cite balik info2 tu kat adik.. (masih jahat ke aku??)

Pastu, die jeling- jeling kat aku..
Aku takmo die menyesal nanti..
Pastu semuanya sebab internet yang aku pasang..
(aku jugak yang kena, padahal aku ade sebab nak masukkan tenet..aku malas nak g cc. Banyak benda guna tenet skrg)

Dahlah pencapaian die merosot banyak..dari no 1 jatuh ke no 7.
Tak pernah- pernah dapat nombor 7.
Mahera tu, dari kecik aku jaga...bila malam die takleh tido, aku lah yang teman..
Bila dia stat menulis tulisan bulat- bulat, aku jugak ah tukang bace..
Bukan mintak balasan, cume aku mau adik leh gembira dengan pencapaian dia..
Mungkin dia kecik lagi..aku maafkanlah..
Lagipun memang bodoh untuk bergaduh dengan budak- budak..
Mereka dalam proses mengenal erti hidup lagipun..

Tapi ade beberapa perkataan die tadi memang mengguriskan hati aku lah..hahaha!
Doakanlah aku yang bukan- bukan adik..takpelah..
Memang akak tak cantik dan amat jahat sekali..hahah!

Gud Luck for ur exam adik..!

You are my sunshine!

Thursday, September 16, 2010

Kenangan Lalu

Tadi aku baru lepas mengemas barang- barang lama aku..
Walaupon nampak biasa...tapi hati kat dalam sentiasa tersenyum..
Senyuman ape?
Senyuman yang penuh tanda tanya...?????

Apabila dikenang masa- masa yang lepas, begitu banyak peristiwa yang berlaku.
Kadangkala, perasaan penuh penyesalan akan tiba- tiba datang dengan lajunya..
Namun begitu, seberapa banyak pun penyesalan yang timbul ianya bukanlah petunjuk kepada kemusnahan diri..ada juga kemanisan yang terselit diceruk- ceruk penyesalan tuh..

Segala yang berlaku adalah satu ketentuan dan takdir yang perlu diterima..

Aku selalu diuji untuk memilih antara 1 dari 2..antara 1 dari 3..antara 1 dari 4..huh! banyaknye..takdelah sampai 4..biasanya antara 2 jalan, 2 cara, 2 benda, 2 peluang..dll
Selalu juga aku kecundang dengan pilihan aku..
Banyak kali jadi macam tuh..ha3

Malam kelmarin, aku bermimpi gigi atas aku tumbuh sebatang..
Kata orang, kalu gigi atas tumbuh maknanya aku kena buat pilihan sesuatu..
Ehm..menakotkan untuk melakukan sesuatu pilihan..
Lagi- lagi apabila ia melibatkan soal kehidupan...masa depan..
Semua tu memang macam perjudian..
Tapi aku yakin, bukan aku sorang yang menghadapinya..semua orang pon..

Jadi..bersabarlah..

Ekceli..kenapa aku berpenulisan cerpen begini??
Sebab..
Tadi ada seseorang yang penah rapat ngan aku satu masa dulu hantar msg...mendoakan kebahagian aku..
Kenapalah dia mesti mendoakan aku lagi? Baiknya dia..
Aku pon mau mendoakan kebahagian dialah..he3
Semoga dia mendapat seseorang yang lebih layak untuk didampingi..

" 'Kita' adalah takdir masa lepas.."

Hahaha! Mana aku dapat ayat tu?

Ayat tu aku dapat masa aku nengok satu drama melayu tuh..

Mengisahkan sepasang kekasih yang terpaksa berpisah kerana pilihan orang tua.
Sang lelaki redha dengan perpisahan dan hidup bahagia dengan isterinya..
Namun, sang perempuan...tidak dapat menerima kenyataan lalu meminta perceraian dengan sang suaminya..
Bila dia bercerai, die mencari kekasih lamanya..sang lelaki...
Namun,sang lelaki bertegas tidak mau kembali bersama sang perempuan..dia sayang isterinya..
Akhirnya, sang perempuan terus dengan kekeciwaan dan dendam..wooow!
Tak baik berdendam lah..


Cerita pasal dendam ianya mengingatkan aku pada kisah Rosli Dhobi...
Sedihnyalah bila melihat perjuangan dia..
Semangat dia..
Dia mati di tali gantung...di usia yang muda..
Kandungan surat terakhirnya bikin aku sebak..
Aku nih, dengar- dengar macam tu pun boleh sebak...
Hati terlalu mudah menangis..
Tapi aku jenis kuat men harung je..
Tapi dalam harung- harung aku kena nangis..baru lega..hahhaha!

Berbalik kepada kisah perjuangan tadi..
Masih adakah rakyat Malaysia, melayu khasnya yang mempunyai semangat patriotisme seperti Rosli Dhobi? Mat Kilau? Onn Jaafar?? Ahmad Boestamam? dll..
Tepuk dada tanyalah selera...aku sendiri tertanya- tanya adakah semangat patriotisme aku ni begitu kuat tertanam di dalam jiwa..

Semoga Malaysia akan terus merdeka dan Melayu masih lagi bertuan di bumi Malaysia..

Wednesday, September 8, 2010

Afgan - Pada Mu Ku Bersujud ( Offical Video )

Lagu ni aku tau dari drama Janji Kekasih..
Aku suke watak Karena dan Shah...
Aku juga suka jalan citernye...
Tanx penulis...cerita ini telah membuka mata aku, insan yang selalu lalai!

Buffaloo!


Tibe- tibe mau menulis sesuatu tentang Buffalo..


Sape Buffalo dikaca mata saya??
.........................

Erm...tak baik membenci Buffaloo...~
Mari kita berkenalan dengan Buffaloo yer..

Ciplak kat wikipedia...sambil menciplak..sambil mencari ilmu pengetahuan..

Buffalo ialah binatang yang termasuk dalam subkeluarga bovinae. Kerbau liar masih dapat ditemui di Pakistan, India, Bangladesh, Nepal, Bhutan, Vietnam, China, Filipina, Taiwan, Indonesia dan Thailand. Penjinakan kerbau sangatlah umum di Asia, Amerika Selatan, Afrika Utara dan Eropah. Kerbau liar banyak hidup dan ditemui di Asia Tenggara, walaupun asal-usul kerbau ini masih dipersoalkan. Pada masa ini populasi kerbau liar di Asia mulai menurun dan dikhuatiri bahawa di masa yang akan datang tidak akan ada lagi populasi kerbau liar yang dapat ditemui.

Kerbau dewasa dapat memiliki berat sekitar 300 kg hingga 600 kg. Kerbau liar dapat memiliki berat yang lebih, kerbau liar betina dapat mencapai berat hingga 800 kg dan kerbau liar jantan dapat mencapai berat hingga 1200 kg. Berat purata kerbau jantan adalah 900 kg dan tinggi purata di bahagian bahu kerbau ialah 1.7 m. Salah satu ciri yang membezakan kerbau liar dengan kerbau jinak adalah kerbau jinak memiliki perut yang bulat. Dengan adanya percampuran keturunan antara kerbau-kerbau antara populasi yang berbeza, berat badan kerbau juga berubah-ubah. Kerbau mungkin berasal dari Asia Selatan.

Klasifikasi kerbau masih belum pasti. Sesetengah pihak mengelompokkan kerbau sebagai suatu spesies Bubalus bubalis dengan tiga subspesies iaitu Kerbau sungai (B. bubalis bubalis) yang berasal dari Asia Selatan, Kerbau rawa (B. bubalis carabanesis) yang berasal dari Asia Tenggara dan Arni atau kerbau liar (B. bubalis arnee). Jenis lain biasanya masih berkerabat dekat dengan subspesies ini. Kerbau rawa yang dapat ditemukan di Asia Tenggara memiliki 48 kromosom. Kerbau sungai memiliki 50 kromosom. Keturunan dari dua subspesies ini dapat ditemukan dan mereka dapat menghasilkan keturunan, walau mereka tidak dapat berkembang biak dengan lembu yang memiliki 60 kromosom.

Sebagai Pengganti Diri

Hari Raya yang mulia akan menjelma beberapa hari lagi..
Semua umat Islam akan berasa teruja untuk menanti menjelangnya Hari Raya..

Aku?
This year aku rasa taklah terlalu teruja..biase je..
Tak macam mase aku duk universiti dulu...suke betol aku nak tunggu raya!
Namun begitu, tahun ni aku masih lagi melakukan persiapan untuk berhari raya..
Tak sabar mau nengok langsir yang aku beli digantung..
Nak gelak pon ade..pasal..langsir yang aku beli tuh macam tak bape nk sesuai ngan status umah kampung aku..hahaha!
Tapi peduli ape..aku suke..aku beli jelah..

Apa ya program aku untuk raya nanti?
Honestly, aku nih dah malas nak berjalan- jalan beraya..
Sebab...dah takda geng nak beraya..paham- paham jelah..umur dah 25 tahun..kawan- kawan semua kebanyakannya sudah ada agenda peribadi masing- masing..

Tapi aku takkan menolak if ada geng2 yang ajak mau beramai- ramai beraya..
Tapi sebenarnya aku lebih suka duduk dirumah dan melayan para tamu yang akan datang ke rumah..Bukan apa, kadang- kadang ada saudara mara yang aku tak bape kenal..So, hari raya adalah medan untuk aku mengeratkan lagi tali silaturrahim aku dengan saudara mara dekat dan jauh..

Tahun ni aku tak dapat kad rayalah..
Sorang pon tak bagi aku kad raya..
Kenapa ya?
Tertunggu- tunggu juga..=p

Macam last year dapat lah beberapa keping..
Haha!
Eleh! Aku pon tak hantar kad raya kat orang, perasan mau dapat kad hari raya..
Tapi kad- kad raya yang kawan aku penah hantar dari zaman sekolah, masih lagi aku simpan tau...aku suke simpan nostalgia lame...
Sekarang orang hantar guna fesbuk jer..
Berwarna- warni dan pelbagai corak ader..

Baru- baru ni ada lah g tesco..Layan bos- bos kat umah..
Mau macam- macam..aku layan ah..
Ngah jalan- jalan sampai ah sudut kad raya..
Ehm..pelbagai bentuk ade..

Tapi ada beberapa kad tuh bikin aku tergelak sejenak.,
Woow! Ade ke insan yang membeli kad raya tuh??

Lalu aku memberangankan diri if aku dapat kad raya tuh..
Hahhaha! Adoi...walaupun jiwa ku klasik...tolonglah jangan dihantar kad raya sebegitu..
Tapi ok gak kalu dapat..sbb leh aku buat bahan bergelak ketawa tatkala keboringan..
Ehm...

Mau nengok tak kad raya tuh?
Jom!

Pastu trylah berangan...hahaha! Adoi..=p


Friday, September 3, 2010

Mengantuk..


Salah ke bila aku mengantuk?
Penatlah..
Tapi takde sape pon paham..
Kan dah janj minggu depan..
Sedihlah macam nih..

Thursday, September 2, 2010

Dimanakan ku cari ganti =(

Tinggal kenangan..

Dimanakan ku cari ganti serupa dengan mu~
Kau selalu menemaniku..
Rase bahagia bila berjalan bersamamu..
Kau tak pernah mengecewakan aku..

Namun,
Jodoh kita tak panjang...

Apa yang hendak kutangasi lagi..
Aku berjanji, walaupun aku akan bertemu pengganti, kau akan sentiasa didalam ingatan wahai TUDUNGKU YANG BERWARNA PINK..

Huh! Tudung pink aku yang aku sayang telah berlobang pagi tadi..
Dah lah tak banyak tudung..
Mungkin aku boleh beli yang lain..
Tapi tak same..
Banyak tudung tiruan sekarang..
Dah ah tudung tu, antara tudung terawal yang aku pakai semasa mula bekerja.
Sedihnye..
Takpelah..tudung tu akan menjadi bahan sejarah aku..


Wednesday, September 1, 2010

Mood: Lagu Tomok - Berlari (HIGH QUALITY)

Aku yang telah merasa keliru
Aku yang tak tahu mana nak tuju
Sampai bila harus aku menjadi bisu

Kamu yang mahu mencintai aku
Kamu yang mahu mencintai dia
Haruskah cinta ini jadi begitu


Pergilah bersamanya
Biarkan ku sendiri
Tak perlu kau menyakiti



Saya dan paru- paru!


Paru- paru ape?
Paru-paru lembu..

Lembu ape?
Lembu ape- ape jer..

Untuk ape?
Untuk dimasak..

Kenapa paru- paru?
Kerana paru- paru kenyal..

Sedap ke paru- paru?
Sedap sangat- kak normah cakap..

Sape sponsor?
Tinilah..orang kaya baru!:mereka yang cakap.

WooW! Memang tini orang kaya baru..
Boleh ke kaya si Tini nih?

Amin!~
Alhamdulillah..