Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Sunday, September 30, 2012

Matilah kau mati..!




Mawah merah yang ku cium
Ternyata menusuk dan beracun
Wanginya menyenangkan hatiku
Membuatku tak karuan

Sehari tak bertemu dengannya
Serasa hampa dalam hatiku
Ku mabuk cinta yang tak terbaca
Oleh naluriku

Dia sama sekali tak cintai diriku
Dia hanya memanfaatkan diriku

Reff:
Matilah kau di dalam hatiku
Bawa pergi saja dirimu
Sampai ke dasar lautan

Matilah kau bersama cintaku
Banyak berharaplah dirimu
Semoga dapat bahagia

Berharaplah

Ku berlutut di bawah kakinya
Ku berikan hatiku untuknya
Ku telan semua luka-luka
Ku tak punya perisai lagi

Sehari tak bertemu dengannya
Serasa hampa dalam hatiku
Ku mabuk cinta yang tak terbaca
Oleh naluriku

Astagfirrullah...
Itulah ungkapan yang mampu aku ucapkan..

Menarik nafas panjang..
Mengeluh sendirian..

Semoga ada sinaran ultra merah yang terpancar untuk diriku..
Aku kaget melalui semua ni..

Kebencian yang susah diceritakan..

Kepuraan yang terbit dengan sendirinya..

Bukan ini kesudahan yang aku pinta..

Seronokkah dia menggunakan aku?

Berani betul...

Dugaan yang memeritkan ini akan cuba aku lalui..

Fokus pada yang perlu..

Pergilah kau mati! pergilah...
Aku bukan boneka atau pun pembantu peribadi kau.. Sialll!!

Wednesday, September 19, 2012

Sudah jatuh cinta..dicubit- cubit sayang!!

Susah jatuh cinta......
Susah jatuh cinta......
Nyanyian dalam hati...hehe!

Arini berlaku lagi episod yang melucukan + episod terharu..

Eh..betul ke aku bagi episod tu macam tuh? huk3

Ekceli..
Arini aku tersadai sekali lagi , entah untuk berapa kali aku pun lupa nak kira..
Kereta aku telah mengalami demam yang sangat panas...
Terkejut sungguh hati ini..walhal sudah ku cek airnya berkali- kali sebelum memulakan perjalanan..
Memang bukan rezeki, dia demam lagi..
Walaupun aku sempat berhenti sebelum dia pengsan..tapi aku tetap tidak dapat menyelamatkan hati dan saluran ususnya..hampeh!.. kena RM400.. mano nak cekau?? haha! adoi...
Sebenarnya, ianya terjadi kerana usus utama mengalami barah tahap 4 tanpa aku sedar...
Tub- tub...ianya bocor..lalu airnya meleleh..

Kali ni lokasi tempat kereta ku berehat ialah di kawasan yang jauh dari umah orang..
Sunyi sepi...
Aku menjadi kaget sebentar sebelum menelefon bapa ku..
Jam menunjukkan pukul 7.00pagi..ye aku lambat lagi arini..
Aku biarkan kereta ku tenang dan sejuk..ku buka bonet depan..
Kasi angin..
Tiada siapa yang mahu berhenti melihat kereta tua ku...yela..dorang kena kerja..aku faham tu.
Tapi rezeki aku, ada la budak perempuan ni berhenti..barangkali dia tau aku perempuan..dan dia tak mau bersendirian..sempat dia menolong aku mencarikan air..
Terima kasih adik..semoga rezeki Allah akan terus mencurah untuk kamu..amin~

Sedang kereta sudah mula sejuk, ku tuang la air ke dalam saluran yang sepatutnya..
Tapi still tak penuh- penuh..sekali cek..tu yang tau ususnya dah bocor..haha!
Aku pun telefon ah abah..suruh datang..bagi kete mak..aku nak g sekolah..
Lama juga ah menunggu kereta abah sampai..tunggu mak aku bersolek, mandi...
Last- last 8.15 baru dorang sampai..lama juga la adik tu teman aku..
Tengah tunggu- tunggu...ada la 1 pakcik berenti..dia tanya kenapa...
Aku pun cerita la sumer...dia ada la nengok cikit..
Memandangkan dia dah tau aku dah telefon abah,...dia pun minta izin pergi keje..
Terima kasih juga kat pakcik prihatin tuh..hehe!
Memang tak boleh dibantu pun..sebab hanya yang pakar yang leh godeh kerosakan kereta aku tuh..
Aku pun pergi sekolah..sampai kul 9..
Bestkan?? haha! malu seh..

Tadi masa nak balik uma..
Aku nampak kereta aku tersadai lagi..
Entah kenapa air mata aku berlinangan dengan laju...
Mengalir...
Aku sedih nengok dia sorang- sorang..
Kata dah amik! Tipu ah mekanik tu...
Tipu..dia ingat aku dah balik sekolah..
Tapi dia tak tau aku lambat balik arini..
Sampai ati korang biarkan kereta aku sorang- sorang tanpa teman kat kawasan yang seram tuh...
Aku harap..esok pagi kereta aku dah diangkat...

Adoi...
Banyak betul kenangan yang kereta tu bagi kat aku..
Aku hanya mampu tersengeh setiap kali dia meragam..
Aku macam layan baby manja..
Ceh!!

Kenapa aku tak tukar kereta baru??

Soalan tu sukar untuk aku jawab..
Selagi hayatnya masih ingin bersama aku...akan ku temani dia..
Dia takkan menodai cintaku...kerna dia lah yang saban waktu menemani aku..
Ke utara, selatan..
Malah dia lebih banyak mendengar cerita aku..
Peneman dan pendengar yang setia...
Terima kasih sayangku...JCE ^7^9



Monday, September 17, 2012

Bisikan Hati




Bisikan Hati

Dengarlah bisikan hasrat hati
Yang merindu menjelma kembali
Ingatan ku yang telah lalu
Bersama berjanji sehidup semati

Kini tinggal hanyalah kenangan
Dikau hilang dimana gerangan
Tiada berita ku dapati
Hanya ingatanku dimasa yang lalu

Kasihanlah kepada ku sayang
Tiap har jua wajahmu terbayang
Ampunkan lah segala dosaku
Seandainya kita tak lagi bertemu

Dengarlah bisikan hasrat hati
Yang merindu menjelma kembali
Ingatanku tetap bersemadi
Walaupun kau kini telah mungkir janji

Monday, September 10, 2012

Aziz Ammonia

Huaaargghhhh!!
Mengantoknya...mataku kuyu...kena tido awal..
Esok nak kena bangun pagi!!
Sebab aku terpilih untuk jadi pengawas peperiksaan UPSR..
Aku kena jaga kat SRJKC. Yu Meng, Sanglang Pontian..
Yu Meng...! ye..sekolah cina..hehe!
Olang Malaysia juga...

Aku bertugas dengan 2 orang lagi olang Malaysia..
Tapi aku lupa la nama dorang..hehe!
Kiranya pusat periksa tu 3 orang yang jaga..
Calon periksa plak cuma 5 orang..hahah!
5 orang sahaja..
Ketua aku beberapa kali pesan swoh aku dah jumpa dia jam 6.30 pagi depan bilik kebal..
Adoi...semoga Allah mudahkan pemanduan aku dikala pagi..
Amin~ haaha!

Eh, tetiba plak teringat Aziz..
Anak murid aku..ahaha!

Arini aku bawa anak- anak murid aku belajar kat bawah pokok kat hujung padang..
Saja bawa anak murid yang terlalu aktif tuh..
Energy dorang yang duk dalam kelas tuh ibaratnya macam air gas yang digoncang- goncang didalam botol..
hahah!

Arini belajar pasal Sains sikit..
Aku cuma ajor pasal manusia memerlukan oksigen, dan tumbuhan memerlukan karbon dioksida..
Sebab tu aku bawa dorang kat hujung padang..kononnya nak suruh dorang berfikir macam mana tumbuhan tu hidup..haha!
Tinggi sangat la objektif aku arini..
Tapi aku cuma tekankan pada : manusia memerlukan oksigen dan tumbuhan memerlukan karbon dioksida..

Lepas dah cerita- cerita, suruh dorang amik tumbuhan bagai..
Aku pun soal setiap seorang..
Memang susah dorang nak ingat istilah- istilah tu sangat..

Tanya punya tanya...
Sampailah turn Aziz..

'Aziz, manusia perlukan..........?'

'Oooksigen, cikgu'

'ok, tumbuhan perlukan.......?

'Karrr karbon dioksida cikgu'..

'Ok..'..

Memang habit aku akan tanya soalan yang sama lagi..maka,

'Aziz, manusia perlukan......?

Aziz terdiam..tengok muka aku...tersengeh- sengeh..
Aziz dah lupa...haha! lupa..
Aku panggil..

'Aziz...apa jawapan??..."
Padahal baru je aku tanya soalan tuh..belum suruh dia duduk pun..ha3

Aku ulang balik soalan..

'Aziz, manusia perlukan.....???'

Dengan lajunya Aziz jawab.... 'Ammonia, cikgu!!'

Ya Allah...hanya tuhan je tahu perasaan aku masa tuh..
Setau aku takda pun aku nyebut perkataan Ammonia tu sepanjang aku ajor..
Aku tak mampu nak tahan ketawa...
Terpaksalah aku ketawa...
Dan aku denda Aziz lari keliling tiang gol..haha!

Tapi aku gembira dengan pencapaian dorang arini, sebab sebelum balik uma, aku tanya apa yang dorang belajar arini..
Dorang jawab..

Oksigen dan Karbon Dioksida! hehe!

'Ammonia..'??

....Akan ku beri tajuk post kali ni dengan... Aziz Ammonia...heheh!




Friday, September 7, 2012

Jamuan Hari Raya 2012

Syawal kali ni..kami tak pergi marhaban rumah ke rumah.. 
Macam tahun lepas- lepas..
Banyak menda nak difikirkan sebelum pergi marhaban ni..
Jadi aku buat keputusan nak adakan jamuan aje..
Jamuan untuk anak- anak murid..
Lagipun, aku macam fobia lagi lepas menguruskan Marhaban sekolah..haha!
Tahun ni Marhaban sekolah dilakukan mengikut style aku..haha!
Seronok bila menukar cara orang lama..
Banyak sangat komplenkan..jadi..aku as penyelaras...kena buat ikut kertas kerja aku..jadual aku..
Dorang ni banyak sangat komplen tentang masa..
Macam- macam cakap..bila aku wat..leh aje menda tu disetelkan..tetap pada masa dan orang rileks..santai..

Pagi- pagi aku datang je...Wawa dah lama tunggu aku datang..
Kesiannya...terus kejar aku..Nini Nini Nini..
Dia pakai baju kurung ungu..suka betul dia..

Maaf, kepada guru- guru lain jika Pendidikan Khas tak dapat jemput semua orang makan..
Menda ni di buat secara kecilan aje..hahha!
Kesian aku nengok cikgu Nasir..dia pagi- pagi da termenung sebab dia rasa bersalah tak dapat jemput cikgu lain..ahha!

Aku pun tak berani nak jemput semua sebab makanan agak terhad..
Kami ni bertukar juadah je..
Ada yang bawa ketupat palas, nasi impit, rendang, kari, mee hoon....macam- macam la..
Tapi sikit jela..

Harini aku dengan selamber, pergi pinjam projector sekolah..nak karaoke lagu raya kat kelas konon..hehe! 
Yang aku pelik, punya la kedekut akak E'on (bukan nama sebenar) tu dengan projector sekolah..
Masa aku ngah bawa, 'Ni, ni yang kat makmal erk?'..'nak buat ape?'..'nape pakai ni?' tanya ulang- ulang...dalam ati aku..nak mampussssh ke??? haha! jahat betul la aku ni..
Dengan muka senyuman.aku pun jawab 'ah kak..ni yang Sir bagi..kenapa? nak guna ke?'..time ni gak dia nak guna konon..
Padahal ada lagi 1 projector..
Kenapa sibuk nak tau? 
Kan menda ni semua bahan bantu ngajor..orang lain pun pakai ape..
Kenapa? Pendidikan Khas tak layak??? 

Astagrfirullah...kenapa aku bersangka buruk ni?? haha! udahlah....

Tapi kesimpulannya, sangat berpuas hati dengan murid- murid..
Sebenarnya, dulu sebelum aku masuk sekolah ni..
Nasir penah nak bikin makan- makan ni..tapi bila harinya tiba, semua budak tak bawa..lupa..
Pendidikan Khas...pelupa tu biasalah..haha! tu Nasir agak macam menda ni tak jadi arini..
Tapi kerjasama ibubapa kali ni sangat baik la..Alhamdulillah..
Siap ada bagi wet rayo lagi..



Oh! Fikri tak pakai baju raya sebab tak sempat nak pesan kat nenek dia..Tapi ok jela..takda masalah pun..

Punya degil si Aiman kembar tu..berani dia peace kat kepala aku...Memang patut kena cubit...Tapi kehadiran kembar di kelas aku..memang wat aku rasa tercabar la kadang- kadang.. Dia punya energy lebih dari orang lain.. Tak pernah aku nengok dia duk diam.. Semua anggota bergerak.. Tu kadang aku paksa dia kemas kelas...biar ilang tenaga sikit..

Nengok..bukan banyak pun makanan...tadi ada lebih sikit je.. Segan nak jemput reramai..

Ni sesi perbincangan antara Cikgu Siti dan Cikgu Nasir, bincang tentang konflik yang dialami oleh cikgu Siti..Cinta terhalang, cinta terhangat di Kampung Permatang Duku..haha! Biasalah, kalau dah bergewe dengan orang kampung..memang la heboh...orang nak amik tau..Sian gak cikgu Siti...Dia kata banyak cerita tentang dia tersebar, ada yang baik ada yang tak bek..disampaikan oleh kak E'on and Kak E'ti..haha! Nama watak yang saja aku bagi..Alah, aku cakap jangan percaya sangat la Siti..Kadang orang tu konon nak menyampaikan cerita dari orang lain, tapi sebenarnya 2 in 1, dia nak tau cerita sebenar dari ko.. Tabahlah Siti! Jodoh tu rahsia dan misteri!! 



Wednesday, September 5, 2012

Pisang buruk yang berguna

Arini aku nak respon pasal isu terhangat dalam dunia perguruan dikala nih...
Memang la hangat seperti cili...nampak merah dan menyala-nyala..
Kisah Liyana Adnan si jurutera yang mengomen kerja cikgu dan melakukan macam- macam perbandingan dan juga kisah si Komeng yang juga seorang jurutera yang penah menerajui dalam pembinaan Penang Bridge lagi, yang juga mengomen guru- guru zaman sekarang..haha!

Mula- mula je baca...ada terdetik juga dihati..macam sikit geram la..
Tapi...lama- lama rasa macam kelakar pun ada..
Rupanya, masih ada yang perasan kerjaya cikgu nih..
Banyak cuti dan gaji besor..wah!! haha! besor, besor, besor!!
Alhamdulillah..

Ini semua adalah cabaran buat guru- guru..
Biarlah apa mereka nak kata..
Walaupun kerja kita tak segah dan kencang seperti mereka..lakukan sajalah apa yang ditugaskan..
Memang berbeza guru dahulu dan guru sekarang..
Memang orang akan nampak banyak guru muda yang kurang produktif..
Tapi pernah tak kenapa guru macam lemau je kadang?? Malas aku nak cerita..haha!
Tapi pendapat Liyana tu ada betulnya untuk sesetengah guru..

Tapi juga....Liyana tu sebenarnya tak payah nak tulis macam tu sangat..Sebab menda tu akan berlaku kat mana- mana je sektor pekerjaan..hatta menjadi seorang tukang sapu pun!

Contohnya, pengalaman aku sendiri..biasa je aku dengar makcik cleaner kat sekolah tu salahkan member dia yang lain sebab tak buat kerja..padahal dia pun tak buat kerja...mana pernah dorang mop kelas pendidikan khas aku...aku dan anak- anak murid aku gak buat..malas nak membising- bising.. kalau bising akan ada hati yang terluka..kita ni hidup bermasyarakat, selagi menda tu leh di uruskan sendiri..try la buat..jangan wat hal sangatlah, sebab ada 1 masa nanti memang kita kena minta pertolongan mereka..

Macam kat opis mak aku plak.. ada pemandu tu punch card je..tapi lepas punch dia pergi memandu bawa kekasih gelap dia..wah! untunglah, kerja pun leh dating- dating...

Lepas tu masa kat kilang dulu, ada budak gemok...dia jadi supervisor tau..takda kelulusan pun..tapi sebab dia orang Cina..dia leh jadi supervisor..dia marah orang lain swoh pakai kasut, tapi dia tak pakai kasut.. Wah! untung la jadi orang Cina tuh..gaji lebih plak tu dari orang Melayu..operator Cina dan operator Melayu gaji tak sama woo..ada beza...

Jadi, aku rasa tak payahlah nak terasa sangat dengan Liyana Adnan tu..
Memang cikgu untung pun..Haha!
Mungkin niat dia mau menyedarkan cikgu- cikgu..cuma penulisan dia agak keras..Biasalah, dia jurutera..bukan pakar bahasa..

Tak semua cikgu macam dia cakap...
dan tak semua jurutera macam Liyana Adnan...hehe!

Ni la cikgu! pergi sekolah amik gambar je.... bukan nak ngajor!! haha! 


Tuesday, September 4, 2012

Menggosok gigi!!


Hahaha!
Bajet je aku gosokkan gigi acad..padahal masa kecik dulu selalu malas gosok gigi..
Bila dah sakit baru terhegeh- hegeh nak gosok, nangis- nangis minta tolong kat abah..
Kenapa abah?
Yela, memang abah je rajin layan aku time sakit gigi..haha!

Sorry ye acad..!!
Yenyen kena gosok gigi yelloisy acad sebab nak biar acad nampak emsem je dgn gigi yg ok..
Acad ni manja sangat!!