Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Thursday, November 29, 2012

Dedi Long Leg...

Okey..
Akhirnya...abis juga baca novel ringkas yang bertajuk Daddy Long Legs..
Hua3...
Novel yang ditulis oleh Jean Webster..
Daddy Long Legs Wikipedia

Kira ok ah novel ni..
Penulis seperti membawa aku pergi ke dalam dunia penulisan dia..
Sedikit anganan terbit tatkala tiba di plot yang menterujakan..
Seronoklah juga..

Apapun..tak rasa rugi berada dalam dunia khayalan novel ni..
Ada juga bait- bait falsafah kehidupan yang aku dapat...cewah!

Dunia ini penuh dengan kebahagiaan, cukup untuk semua orang, sekiranya mereka berpuas hati dengan apa yang muncul dalam hidup mereka. Rahsianya adalah bersikap lebih terbuka dan fleksibel.




Tuesday, November 27, 2012

Angin November..

Alhamdulillah..
Aku sudah genap 27 tahun..
Syukur kerana Allah masih lagi memberi nikmat rezeki yang pelbagai..
Umur, kesihatan badan, gigi, makanan, semangat...
Subhanallah..banyaknya rezeki yang diberikan..

Pagi -pagi lagi aku mendapat panggilan telefon dari seseorang yang memang rapat..
Kehadiran dia sebagai kawan ,mentor dan juga pengkritik memang juga satu rezeki yang Allah bagi kepada aku..
Medium penyampaian dan perluahan maklumat yang berguna banyak aku dapat daripada dia..
Semoga Allah terus membiarkan hubungan kami ini dengan penuh keberkatan dan dilimpahi rahmatNya..
Jujurnya, ini adalah hadiah yang berharga untuk aku tatkala umur aku mencecah 27 tahun..

Kadangkala aku selalu memikirkan..
Kenapa aku tak dapat itu,, tak dapat ini, dapat benda yang tak disukalah..macam- macam lah.

Sesungguhnya..rungutan aku itu sebenarnya adalah rungutan seorang hamba yang melupakan Tuhan Nya..
Kalau aku mengingat Allah..tiada fikiran jahat dan rungutan itu bukan?

Kerana Allah tahu apa kemampuan aku, dan apa amalan yang bersesuaian untuk membuatkan aku lebih mengingatiNya...

Bila berbual dengan kawan aku tadi..
Aku berfikir panjang sejenak...
Sambil aku membasuh baju, memasak...banyak yang aku fikirkan..
Aku insan yang lemah...masih banyak yang kena belajar...
Aku sedih, aku gembira..aku luahkan..
Tapi apa yang aku dapat bila aku luahkan kepada insan yang berjanji menyayangi aku?
Hanya biasa- biasa saja...
Sesungguhnya...ketenangan dan luahan hati itu akan lebih berjaya bila kita ingat Dia..
Ya...Ingat Dia..aku merasakan ada sesuatu kekuatan itu tadi..
Ku ambil Yassin..aku baca..
Ya Allah..tenangnya..
Lepas tu....aku tiba- tiba ngantuk..
Tidurlah aku...
Mataku terbuka lagi...
Banyak pahala aku harus kutip..
Token..token..token...

Faizal minta rebuskan jagung..
Jujurnya...aku tak pernah pun siang jagung mentah tu..haha!
Aku ingat bahawa aku masih dipinjamkan otak dan ingatan..
Refresh kembali saat- saat makan jagung rebus mak dulu- dulu...
Aku pun ambil parang...aku siang jagung- jagung tuh..
Ku buang kulit- kulitnya..tapi taklah sampai bogel..kira cun jugalah jagung aku tadi..

Lepas tu, Faizal nak makan nasi..
Kutip lagi token- token...haha!
Aku masak ikan masak kari...
Dia kata len kali masak kari kepala ikan plak..
Ok..Jujurnya..aku memang bukan peminat kari..hua3
Bila tak minat agak sukar untuk memasaknya bukan...?
Jadi...alkisahnya..aku menonton satu filem Indonesia tadi..Brownies..
Walaupun orang- orang urban Malaysia ni menyampah dengan filem Indonesia katanya..sebab macam benci filem Melayu la..ish..bersangka buruk plak..haha! Astagfirullah..
Ok..sambung cerita Brownies ni..
Apa kaitan dengan kari aku?
Macam ni...dalam filem tu ada mengisahkan seorang perempuan yang sangat minat dengan brownies..
Tapi percubaannya untuk menghasilkan brownies yang sedap macam seorang mamat ni bikin mesti berakhir dengan kegagalan..
Last- last dia datang juga cari mamat tu..walaupun ego dia mengatakan kenapa perempuan mesti terhegeh- hegeh cari resepi kat lelaki tu..
Bila dia jumpa lelaki tu..resepi brownies yang dibagi tu sama je dengan resepi yang dia selalu buat..
So, perempuan tu tanya, kenapa brownies dia pahit. tapi mamat tu punya tak pahit?
Lelaki tu jawab kira macam ni la bunyinya..
"Kita kena buat bukan untuk kita rasa, tapi untuk orang lain yang rasa''...
Ehmm..macam tu la lebih kurang..
Agak dalam maksudnya..
Tapi agak seronok menonton cerita tuh..

Ok..lepas makan kari dengan nasi..
Faizal main- mainkan aku..dia tanya mana lempeng pisang? mana pengat pisang?
Ekceli aku teringin sangat nak makan pengat pisang..2 hari lepas aku beria- ia beli pisang tu kat jalan Johol..
Lepas tu beli kelapa parut la bagai..
Macam nak masak aritu gak lah..
Aku beli aritu gak sebab kebetulan kami kat luar..
Nanti bila dah balik..mesti malas nak keluar..
So, tadi juga aku bikin lempeng pisang...
Maka, hilanglah ejekan itu nanti..hhaha! mungkinlah..
At least, ada token lagi disitu..InsyaAllah...layan suami la katakan..hahah!
Sedap makan lempeng pisang panas- panas....!

Begitulah...
Serba serbi kisah aku pada hari ini..
Aku menulis kat blog aku ni bukan nak bagitau aku asyik ke dapur aje.
Cuma just coretan suka- suka aku..
Kadang- kadang bila baca balik coretan lama memang macam kelakar je..
Hhaha!
Macam budak- budak..haha!
Hari ni adik ipar aku wish besday..
'Kak..dah 27 tahun ni perangai jangan macam budak- budak lagi'..
You see???
My adik ipar cakap macam tuh...jujur kan dia?
Yelah, siapa lagi nak tegur kalau bukan saudara kita..
Maknanya, dia mengambil berat tentan aku...
Semoga Allah akan merahmati dia..Amin~

Apapun..terima kasih kepada teman- teman yang sudi mengucapkan selamat hari lahir, selamat hari jadi, happy besday...he3
Maknanya...itu adalah rezeki yang Allah bagi..aku masih diingati..he3
Alhamdulillah...

Cepatnya! Jam hampir ke pukul 2 am..
Semoga hari esok akan penuh dengan ke berkatan Illahi untuk aku, dia, mereka dan semua umat di muka bumi ini!!

besday card for me!! cute!!



Mbak sedang tayang kad cute!! tq for the sender..;)


Thursday, November 8, 2012

Takdir

Julia..
Cerita yang agak dapat menarik perhatian aku..
Sebab suka nengok Nabila Huda berlakon..maka aku mengikuti drama tu dari minggu pertama hingga minggu terakhir..

Jalan cerita yang memberitahu bahawa kita mesti menghormati takdir dan menerima takdir yang diberikan sekiranya sudah tidak mampu untuk menanggung keperitannya..
Kena redha...he3


Selalu aku menyedapkan hati aku dengan ungkapan.. 'jangan bersangka buruk dengan Allah'..kalau sesuatu takdir yang berlaku ke atas diri aku ni, takdir yang bukan aku impikan..

Maka setiap kejadian yang berlaku dalam hidup ni kadang- kadang memang bukan takdir yang kita minta..

Selalunya, sesuatu perkara yang dibenci dan tidak disukai akan menjadi takdir..
Namun, kita hanya manusia..
Boleh berdoa..merancang..dan seterusnya menerima takdir yang dizahirkan untuk diri kita..

Hari ini takdir aku ialah menjadi juruacara..
Takdir itu telah menyebabkan aku tersasul cakap..perkataan jemput jadi jempit..

Dijempit, yang berusaha....En.Kurrr Bin Mahhh untuk naik ke pentas bagi menyempurnakan acara..
Kata Mc Warhead kesilapan aku tu sebab ketulahan kerana mengejek nama guru besar...aha!
alah Pang Chin Fei yang baca buletin utama tu pun leh salah cakap ape..haha!

Jadi disini...apa yang aku nak tekankan ialah..
Setiap perbuatan baik atau jahat yang kita lakukan...mesti mendapat balasan..
Tulah..kadang kita tak sedar..

Mampukah kita berdepan dengan balasan itu?
Tu sebab ada pepatah mengatakan..
Buat baik berpada- pada, buat jahat jangan sekali..
Buat baik pun belum tentu dapat balasan yang baik sangat..
Maka, bersederhanalah kita...

Seronok menjadi juruacara..
Walaupun tempat duduk aku dibelakang pentas..dalam stor..haha!
Kalau dulu masa zaman sekolah, mana pernah cikgu bagi aku kesempatan jadi juruacara..
Macam gah je nengok pengawas pegang mikrofon..hua3

Apa pun..
Aku gembira sebab dapat menggembirakan anak- anak murid aku....
Dorang dapat hadiah hari ni..
Aku bagi dorang hadiah sama rata..
Pencil case..(aku suka pencil case)!
Buku cerita..
Pencil,
Pemadam,
Pembaris...
Gembira sungguh mereka naik ke pentas..
Budak yang tak pernah dapat hadiah masa duk kat arus perdana tu pun dapat hadiah..
Pengalaman naik ke pentas..
Ekceli, aku tau ape perasaan bila tak dpat hadiah time sek dulu..
Rasa kecik je hati ni.
Tapi akhirnya dapat juga aku naik pentas bila dapat segulung ijazah..!
Sebelum tu, aku dapat hadiah time dapat hadiah cemerlang STPM..
Kira dalam hidup aku ni..beberapa kali je naik pentas amik hadiah..haha!


Warga SK. Seri Setia 2012!!


Cuti sekolah nak mula..
Apa program ye..
Ehm.....langkah makin panjang atau pendek erk? ....