Petang bunyian telefon...

Hujan turun dengan lebatnya..
Tidur yang lena terganggu dek kerana menerima panggilan telefon dari guru sekolah adik.
Why? Why must aku yang kena jawab?
Pastu kenapa aku juga yang adik aku cari?
(Eley..kejab why,kejab kenapa plak aku ni..haha!)

Biasanya, jika tidak dapat menghubungi kedua ibu bapa aku, memang no tepon aku jadi sasaran..
Tak kisahlah..tapi tadi adik aku memang tak call mak or abah aku pun..
Direct call kat aku..ceh!
Sebab dia dah tau, mak aku confirm tak angkat tepon..hahah! sebab mak aku letak hp dia kat dalam beg, celah- celah gua lagi..hahah!

Aku lupakan kisah henfon dan kisah aku yang dihubungi..
Huh! Macam lama juga aku tak update blog aku yang tak berapa sensasi ni..
Bukan apa..malas nak menaip..
Kat sekolah dah berdepan dengan komputer berjam- jam..naik busan..

Pelbagai perkara yang menarik hati dan menarik perasaan berlaku..
Entahlah, hendak aku luahkan terasa sayang plak..
Adakah aku kena bagitau diri aku untuk berkata 'no komen' dan 'biarlah rahsia'..
Hmm..tak seronok kalau cakap macam tuh..

Sepanjang minggu lepas aku agak seronok..
Ada Hari Terbuka di sekolah, ada perkhemahan Puteri Islam...

Tapi ada juga perkara yang mendukacitakan...salah seorang sahabat aku kehilangan puteri sulung dia yang berusia 6 bulan didalam kandungan..
Setiap perluahannya di fesbuk kadang- kadang memang boleh meruntun jiwa aku ni..
Ibu mana tak rasa sedih bila kehilangan anak yang ditunggu- tunggu...
Lagipun, baby tu anak sulung dia..setiap mereka yang berkahwin pasti akan menunggu- nunggu akan kelahiran seorang anak..Ehmm..sangat bahagia bila dikurniakan seorang anak kan?
Doa aku, sahabat aku tuh akan cepat dapat menimang cahaya mata selepas ni..

Sekarang ni kerja kat sekolah berlambak- lambak..
Tak sempat aku nak berjoget lambak kat dalam kelas..
Tensen memang tensen..tapi aku harungi jugak ah..
Aku ni macam buat kerja sorang- sorang je..
Jadi kerani..hahah! Lepas jadi kerani jadi kaunselor, lepas tu kuli, lepas tu tukang bersih..hahahah!
Seronok tau jadi cikgu..macam- macam leh bikin..
Ibu bapa mana nampak..nampak salah cikgu je..
Tak ajar lah, cikgu cakap salah...cikgu bodoh ah..
Lepas tu tunggu cikgu depan pagar..lepas tu tumbuk! boookkk! adoi...
Haha! Padan muka cikgu..

Beberapa hari sebelum ni aku agak menyirap gak ngan mak Fikri..leh plak dia komen kat penyata Fikri yang konon- kononnya macam tak terima apa laporan yang kami buat..hahah!
Siap tulis komen dengan huruf besar semuanya..
Kuang asam punya kakak..kita bagi cadangan dia marah plak..
Suka hatilah..asalkan akak bahagia..akak tak dengar lagi mak akak komen laki akak..hhaha!
Panjang makcik cerita..hu3 alah, mak akak dan akak kan anak beranak..air dicincang tak akan putus...maka, saya tak berani nak komen apa-apalah..bek senyum je..
Tapi saya lega bila akak bagitau yang akan suruh kami ajar semampu yang kami boleh..
Tak kisahlah akak..mana- manalah..saya pun tak faham apa masalah akak..saya juga tak berani nak komen- komen..
Bukan apa..saya pun tak pernah berada didalam situasi akak dan keluarga..
Bukan senang woo punya anak istimewa...orang sekeliling memang boleh bagi cadangan..
Tapi nak laksanakannya, memang susah..
Maka.. saya ambil pendirian untuk teruskan apa yang dihadapkan kat saya..
Tapi saya juga manusia biasa..tak lepas dari melakukan aktiviti- aktiviti yang keji..hu3

Esok ada pemilihan atlit bola jaring, futsal dan pentanque..aku terpilih didalam panel yang akan memilih pelajar..adoi..kena berjemur lagi ah ni..malas betul aku..
Aku dah ah ada event minggu depan..nak jumpa antara insan yang penting dalam hidup ini..hahah!
Tapi takpelah..aku suka duk padang..tak ngantuk..
Lagipun ni lah masa untuk aku menambahkan keglamoran di daerah Pontian..hahha!
Geli betol ayat aku...
Memang aku dah mula glamor ape..
Masa aku pergi Econsave aritu..ada budak bagi salam..

'Assalamualaikum'
'Waalaikumsalam'.. di susuli dengan menyalami tangan aku.
'Ni akak yang kat Pusat Koko tu kan?'..
'Ha, betul la..'..
'Awak kenal ek saya walaupun saya tak pakai tudung?'..
'Kenal la akak..akak cantik'..hahhah!
Entah perli atau apa..lantak ah..
Aku tak pakai tudung pun dak kecik tu kenal la..
Masa aku handle aku pakai tudung..dia tak tau aku cikgu...kalau tau..ntahlah..
Tu timbul macam- macam persepsi buruk kat cikgu-cikgu ni..
Cikgu baget bagus..hahha!

Entahlah, orang sekarang sudah pandai menilai apa...
Semua yang dinilai tidak boleh diberikan gred A or B or C or D..
Sebab kefahaman adalah berbeza- beza..
Kefahaman ni pula disedut dengan pelbagai kaedah dan cara dan kewujudan kefahaman itu sendiri..
So, belajar menerima pandangan orang len dengan rela hati..
Kalau boleh diambil, maka perbaikilah diri...
Kalau tak boleh nak ambil, biarkan saja ia..


Comments

Popular Posts