Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Tuesday, October 16, 2012

HeY Dis Dis Nus..

Seronok hari ni sebab akhirnya aku dapat penjelasan akan kenapa perlu LINUS dalam Pendidikan Khas..
Taklimat dan ucapan Penolong Pengarah Bahagian LINUS pendidikan khas KPM memang memberi impak..
Kalau tak aku pun blur kenapa dibuat LINUS tuh..
Lepas tu ada la penerangan pasal DISLEKSIA..
Memang dulu tak tau la apa tu DIKSLEKSIA yang sebenarnya..
Bila dah masuk dunia pendidikan khas ni..baru la tau sebenarnya apa semua- semua tuh..
Dunia yang kurang orang awam dan cikgu awam tau..
Bila ada kesempatan bertanya, banyak jugalah aku bertanya..
Seronok bertanya..dapatlah jawapan..
Harapnya dapatlah aku sambung belajar satu hari nanti..

Bila dah masuk tahun ke 3 mengajar, baru aku rasa muncul semangat tu..
Rupanya banyak strategi pengajaran dan pembelajaran dan pengurusan yang aku cipta disekolah tu salah..haha!
Mengaku dengan jujur dan ikhlas..
Tapi sekurang- kurangnya aku dah buat jalan kecil..susur- susur disemak yang tebal..
Mengharapkan penebas asing dan muda yang tebas..haha!
Harapnya aku terus diberi semangat...ceh!
Macam bersemangat sungguh aku ni..

Tapi dengan kehadiran pembantu di sekolah..memang lain la..
Spirit tu lain..kurang stress...memang membantu mengawal emosi..
Aku hepi...haha!
Cuma, sekolah aku jauh la..
Kadang rasa berat betul nak memandu balik uma..
Jauh...
Adoi...

Hari ni aku cari seseorang yang kebelakangan ni aku mimpi- mimpi..
Saja mesej dia..pelik la juga..rajin jumpa dalam mimpi..
Kira last aku jumpa dia ialah 29 Oktober 2011..
Dah dekat setahun..
Dalam mimpi tu tak bual- bual pun, hanya dikejauhan..haha!
Mesti dia takut dan seriau bila aku cerita..
Tapi aku pun rasa hairan...kerap jumpa dia didalam mimpi..
Harap dia tak takut..aku biarkan jela mimpi tu datang..
Mimpi mainan tidur ape..
Moga dia sentiasa sehat dan bertambah ceria..
Rasanya dia ngah bahagia sekarang..
Semoga dia gembira..dapat jumpa dia pun kira 1 anugerah..
Bagi aku semangat untuk keluar dari kepompong daun pisang..haha!
Cerah gelap masa depan kita pun tak tau..
Tapi aku yakin dia akan punyai masa depan yang cerah secerah kulitnya..hehe!

Ehm...cuti sekolah hampir tiba!!
Rasanya apa ek nak bikin..
Taknak bikin rutin yang sama..buhsang...
Tapi banyak keje sekolah kena bikin sebenarnya..
Nikmatilah cuti sekolah ni dengan sebaiknya Tinny!


Thursday, October 11, 2012

Semilir Pagi

Semenjak ada pembantu murid kat sekolah, aku rasa stress aku kuranglah ckit..
Syukurlah..
Walaupun macam kekok..tapi agak seronok kerana persekitaran kelas yang bersih dan kemas..
Aku seronok..
Boleh menumpukan kepada aktiviti pengajaran yang lebih baik..
Walaupun terasa kemalasannya..hehe!

Kiranya adalah kawan untuk berbual..
Dan yang paling seronok..aku dah dapatkan tv untuk kelas dan opis aku..
Yuhuuu!
Aku kan peminat tv..bila ada tv rasa lebih syok...
Walaupun tv tu cakap sorang- sorang, sekurang- kurangnya aku ada teman...
Harapnya, aku dapat meningkatkan semangat bekerja untuk mencari rezeki yang halal dan berkat..
Rasanya macam kurang berkat la gaji aku..sebab asyik kena repair kereta rosak aje..haha!

Rosak memanjanglah kereta aku..
Kalau dah tak leh handle..memang kena amik 1 kereta baru tahun depan..
Sebab aku jalan jauh setiap hari..
Tapi bila je cakap nak beli, mesti bapak aku cakap kereta dia baik lagi bagus..
Dengan riak muka yang macam mengharapkan aku menggunakan kereta itu..
Adui...aku serba salah...
Tapi aku kena fikirkan diri sendiri..

Aku bingung..
Orang lain yang bimbangkan keselamatan aku berbanding orang terdekat..haha!
Aku tau kereta tu masih ok..
Tapi dia dah lama..banyaknya la kena repair..satu persatu dia tunjukkan kerosakkan dia..
Seronokkan bila pergi ke bengkel..?
Minggu ni aje...aku dah pergi 3 kali..
Macam merindui boyfren yang busy bekerja di bengkel..

Ni kereta tu kena tukar absorber yang bahagian depan..
Dengan getah apentah..
Aku nak gelak bila mekanik tu terangkan kat aku..
Mekanik tu baik memang, dia cakap pi la tukar kete baru..kesian kat aku gaknya..
Tapi dia kata ok je kalu jumpa dia tiap- tiap minggu..
Ceh!! 
Kadang terpaksa aku berbual- bual panjang dengan dia sambil nengok dia repair kereta..
Indahkan? haha!
Sampai macam- macam kisah tercerita..sampailah ke cerita peribadi dia..

Entahlah, sampai bila aku akan menimba pengalaman dalam menyelesaikan masalah kereta..
Busan kekadang..
Tapi yang paling best bila leh datang sekolah lelambat sebab kereta rosak..ahhaha!

Cerita kereta...entah bila akan selesai..
Kereta dan emosi..
Cerita belakang tabir yang sukar untuk aku terjemahkan..

Apa yang aku cari?
..........
Entahlah..macam ada benda yang masih aku belum dapat dan merasa kepuasannya.
Setiap hari aku cari...
Kosongnya...
Kadang terasa kebencian..penyesalan..

Namun syukurlah kerana Allah masih meminjamkan aku pelbagai nikmat didalam dunia ni..
Walaupun kereta rosak, tapi Dia beri aku jalan untuk bayar benda tuh..
Kesihatan..
Pekerjaan...
dan beberapa kebahagiaan...



Monday, October 8, 2012

Kuntilanak Ngantok!


Hahaha!
Eyebag yang dabel- dabel..
Rambut yang syetel- syetel..
Tidolah tini.......
Selamat Malam 8 Oktober..