Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Thursday, October 27, 2011

Akhirnya..


Bau asap rokok berjenama Lucky Strike yang telah aku hidu since aku lahir sedang menari- nari di hidung aku...nak ku maki, abah aku yang hisap..jadi ku biarkan dia menari dengan selamba dan sesekali ku kipas- kipas tangan aku untuk mengajar tarian ke arah lain..haha!

Acad sudah tido..puas bermain barangkali..
Memang puas lah..habis remote control DVD Player aku di gigit dia..
Memang kaki gigit la dia tuh..puting yang mak baru beli pun dah mula menampakkan lubang yang lain dari biasa..
Nasib dia chomel dan mempunyai bau yang sedap- sedap hangit dicium..hehee! nak marah pun tak jadi..

Arini akhirnya...dapat juga aku tamatkan cerita korea tuh..
Lie to me..! Wah! memang aku pun tertipu juga dengan pengarang cerita drama tuh..
Walaupun aku rasa tertipu tetapi gaya lakonan mereka memang menyentuh hati!
Memang shumel2 la pelakon korea nih! ish! rasa nak berangan nak dapat laki ala- ala pelakon korea plak..senyumannya manis sekali!!

Sebenarnya..kadang- kadang kita dah dapat agak pun jalan cerita dia..

Macam drama Korea ni, apa yang aku selalu aku perhatikan mereka suka tema yang macam:

  • Ala- ala Sinderella...Perempuan dari golongan kebanyakkan akan bertemu dan jatuh cinta dengan lelaki yang kaya..Oppa~!
  • Mula- mula musuh...lama- lama suka..gaduh- gaduh macam apa..lama- lama jatuh cinta...rindu nak bergaduh plak.
  • Cinta terhalang kerana kasta..(macam cerita Melayu ah)
  • Dah suka sama suka..tapi cinta tak kesampaian kerana hero or heroin yang mati.
  • Cinta 3 segi.

Tapi..kalau diperhatikan drama- drama Cina, Melayu mahupun Mexico...tema- tema di atas memang biasa diketengahkan..

Kadang- kadang terfikir..memang wujudkah masyarakat yang macam tuh?

Berapa ramai sangatlah orang miskin dapat ngorat lelaki kaya, baik dan kacak..haha!

Lepas tuh..betul ke lelaki Korea sangat romantis dan lucu macam kat drama tuh..?

Dalam drama Melayu plak..watak heronya macam lebih kepada terlalu ego..memang lelaki melayu ego erk?? haha! ye kot..nampak macam canggung kalau watak lelaki melayu yang terlalu caring macam lelaki korea...

Tapi dalam banyak- banyak drama..drama Tamil memang selalu jauh dari jangkaan..!
Sebab tu aku suka nengok Tamil drama..haha! dalam drama dorang memang banyak berkisar dengan kehidupan mereka...dari seburuk- buruk rumah, sampai ah secanggih- canggih uma..

Alah..ni just komentar omongan kosong je..
Apapun..cite Omputih memang jarang menegaskan isu percintaan 2 darjat dan cinta 3 segi...
Kenapa erk??

Jadi..apapun drama dan filem yang kita lihat, enjoy jela dengan apa yang dihidangkan..
Benda yang baik kita boleh bikin contoh..benda yang tak bape baik jadikan pengajaran..
dan yang paling penting kita gembira dengan apa adanya dia..!

Tuesday, October 11, 2011

Hey! Alamak...


Tiba- tiba hati aku tergerak nak dengar lagu orang kawin..
Seronok apa lagu orang kawin ni.. menaikkan kegembiraan yang tersendiri walaupun bukan aku yang kawin..hahaha!

Ini mungkin dek penangan kursus kahwin yang aku hadiri hujung minggu lepas..
Berdebar plak bila dengar lagu kawin ni..heee~

Nak cerita pasal kisah kursus yang aku hadiri aritu..
Memang banyaklah info yang aku dapat..ntah kenapa hati aku ni tergerak nak pergi kursus tu selepas dipelawa oleh seseorang...
Seseorang?? siapakah seseorang?? lebih baik aku tak mentionkan namanya..supaya raso lebih seronok!..
Seronok seperti sedang menunggu ayam yang dibakar masak..
Tertanya- tanya, sedap ke tak ayam tuh...heheh!

Alhamdulillah..sepanjang kursus 2 hari tu aku takda la menghadapi masalah mengantuk yang berngantuk- ngantuk...
Selesa je dengar syarahan agama yang diberi...tapi aku nengok memang ramai yang tersengguk- sengguk..termasuklah seseorang tu..berkali- kali bagitau aku yang dia ngantuk- ngantukk..

Aku jawab...fokus...fokus...hehehe!

Sebenarnya..benda yang kita redha nak buat dan niat dengan hati yang ikhlas..dari rumah cakap memang nak belajar sesuatu..InsyaAllah, Allah akan membantu kita..
Alhamdulillah...heheh! eh..ado unsur- unsur riak dah ni...

Ekceli bukan apa..kalau ikotkan memang boleh ngantuk..
Tapi atas daya tarikkan yang ada pada penceramah telah membikinkan aku sentiasa seperti insan yang fokus..

Misalnya...ada 1 penceramah tuh..dia memang pakai baju yang suram..suara yang memang ngantuk..tapi dia jenis suka ajuk- ajuk suara perempuan..hahhaaa! pastu buat gaya badan ala- ala manja yang geli...orang tua yang gemuk plak tuh..at least leh aku nengok postur badannya. taklah statik sangat...

Yang ada lagi lucu ialah dengan 1 penceramah nih..
Adoi..sampai aku takleh nak nengok ah mulut dia..ahahah!
Gigi bawah dia ni rongak..tapi cakap memang bersemangat dan penuh dengan gaya bersahaja..
Tapi..aku takleh tahan part dia menjueh- jueh bibir..kesian..
Dah ah suka mengejek- ejek...adoi..benda tak lawak pun aku leh ketawa...
terpaksa aku tutup mulut dengan jaket berjenama Tized aku.hahaha!

Ehm..beberapa perkara baru yang aku belajar tentang pengalaman yang aku lalui hari tu..

Belajarlah selalu kerana semakin kita belajar baru kita sedar yang sebenarnya banyak lagi menda yang kita tak tahu.

Senangkanlah hati kita sendiri dan tidak mengharapkan orang lain.

Seronoknya pergi ke kursus jika bersama pasangan yang mau kita nikahi! heehe!

Kata ustaz tuh...carilah pasangan yang kita suka dan senang bersama.. Kerana stastistik penceraian sekarang amatlah membimbangkan..dan banyak kes kerana berkahwin dengan pasangan yang bukan pilihan.

Jagalah kesihatan untuk masa depan!

Tu je..aku memang suka part kesihatan tuh..banyak la info yang aku dapat..
Tapi tahap tekanan dan stress dikalangan masyarakat Malaysia sekarang amatlah membimbangkan..
Macam- macam pengalaman yang speaker kongsikan dengan para peserta..
Terdetik di dalam hati ni bahawasanya aku ni masih digolongkan dikalangan insan yang bertuah.
Rupanya, terselit pelbagai lagi masalah manusia yang diluar sana..
Kadang- kadang memang macam drama Melayu..tetapi realitinya memang kes itu wujud!

Apapun..alam perkahwinan bukan sesuatu perkara yang main- main..huhuhu..

Ehmm..

Menakotkan dan penuh persoalan...



Saturday, October 1, 2011

Dimanakah kelompangannya??

3,000 murid tidak mampu belajar

MOHD. FAZLI (tengah) merupakan antara murid sekolah rendah di Baling yang dihalang daripada menduduki peperiksaan UPSR baru-baru ini.


KUALA LUMPUR - Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendakwa terdapat lebih 3,000 murid sekolah rendah di seluruh negara tidak berupaya mendalami pelajaran yang diajar meskipun status kesihatan mereka disahkan normal oleh doktor.

Hal tersebut menyebabkan guru dan pihak pentadbiran sekolah berada dalam keadaan tertekan kerana kegagalan pelajar terbabit dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) menjejaskan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) sekolah secara keseluruhan.

Justeru, Presiden NUTP, Hashim Adnan ketika dihubungi Kosmo! semalam meminta kerajaan memberi kelonggaran kepada pihak sekolah untuk mengecualikan pelajar terlibat daripada menduduki UPSR dengan mewujudkan sistem penilaian tersendiri buat pelajar berkenaan.

"Golongan pelajar ini walau bagaimana cara kita ajar, mereka tidak dapat menerima dan memahami hingga ada ke tahap tidak mampu menulis, membaca atau mengira sedangkan mereka akan menduduki UPSR.

"Mereka tiada kecacatan dan disahkan sihat dari segi fizikal tetapi mempunyai masalah pemikiran menyebabkan mereka tidak berupaya menyerap ilmu dipelajari. Satu sistem penilaian lain perlu diwujudkan untuk golongan ini," katanya.