Hari Buster bersama Polis Trafik


Semalam pagi lepas sahur mak suwoh aku makan buster..
Buster ni macam makanan tambahan, penambah energy kononnye..

Mula- mula aku rase ok jer..
Tapi bile jam 10 pagi (lebih kurang)..tiba- tiba kepala aku sakit..
Aku diam jelah..tahan je..
Lama- lama jadi mual la plak..hasilnya, terpaksa melayan diri aku..
Semua orang ketawakan aku..
Lastly aku tido dan bangun jam lebih kurang 2 setengah petang..

Baru nak rilek2..adik aku Tiara minta aku hantar dia g umah mak angkat dia kat pekan..
Dengan muka yang serabut dan gaya yang tak mengancam..aku terus amik purse dan kunci keta abah..

Bawak dan bawak.. sampai ah kat 1 selekoh..
Tiba- tiba, mak oi! Polis lah..
Polis trafik plak tuh..
Ehm..seat belt tak pakai..

Aku try tarik2..keras lah plak seat belt nih..last2 sampai depan polis tak pakai seat belt..
Hahahha!

Aku disuwoh ke tepi..Peace!

Aku ni kenapa ah leh takut..gementar ah gak.hahah!
Dia swoh aku bukak tingkap..

Polis: Cik, bagi lesen awak..

Aku pon bagilah...pastu dia nengok muka aku banyak kali seh..

Polis: Eh, ni bukan awak. Tipu lesen ke? Jangan main- main..

Huh! mande ade tipu..memang pic aku pon..cuma kat pic tuh aku punya muka nampak licin dari yang asli..hhahaha!

Aku: Memang muka saya lah pakcik..Cuba nengok betul2..Cume pic tuh saya pakai mekap..kasi ejas2 ckit..

Polis: Yeke? Tapi apesal nampak macam cina?

Huh! Mana ah aku tau..dah pencahayaan terang..tu aku nampak putih kot..mane ade nampak cina.adoi!

Aku bagi lah kad pengenalan aku..Polis tu stil tak percaya..

Aku: Pakcik, wat ape saya mau tipu..nak nengok pic saya yang len ke?

Polis: Hah! bagi lah..

Aku pon kuarkan semua pic aku yang ada..

Polis: Tapi nape semua tak sama macam dalam gambar.. Ni semua gambar ko letak dalam fesbuk lah erk.. Abis ah semua orang kena tipu..

Hahahah! aku gelak...aku cakap mane ade letak pic2 tuh dalam fesbuk lah.

Polis: Ko ni kenapa tak pakai P? Ko tau kan itu satu kesalahan..

Polis tu bagi ceramah beberapa minit..aku angguk- angguk jelah..ngan muka sengih..

Aku: Pakcik, saya jarang bawa kete ni..ni kete abah saya..tu saya tak pasang P.. Ni baru nak bawak..

Polis: Yeke bukan kete awak? Yeke kete abah awak..

Sibuk ah polis nih..aku yang bercakap benar dan jujur ni pon dia tak percaya.

Aku: Ye pakcik, saya mana ada duit nak beli kete. Baru je pon keje.Ni pon pinjam je mak abah saya.

Polis: Ko kerja kat mana?

Aku: Kat Benut.

Polis: Keje kat Benut kat mana?

Aku: Kat Kg. Permatang Duku..Tau ke?

Polis: Buat ape keje kat kampung?

Aku: Keje kat sekolah.

Polis: Kerani?

Aku: Cikgu..

Polis: Cikgu? Macam ni ke cikgu? Macam ne mau ajor anak murid?

Aku sengih jelah..ketam pon ajor anak dia jalan senget..;p

Polis: Ko ajar subjek ape?

Aku tarik nafas jab..

Aku: Ajor pendidikan Khas je..

Polis: Kat mana sekolah ko tadi? Nama apa? Ada asrama?

Ceh! mesti nak selidik aku tipu ke tak gak nye.
Aku terangkan ah semua..nama sekolah..lokasi..apa yang ada..pendidikan khas yang macam mana..

Lepas aku terang- terangkan,

Polis: Saya tanya awak pasal ada anak perempuan saya..pekak dan bisu..Baru 5 tahun. Saya dah tanya orang - orang..semua cakap tak tau..Kalau saya kuarkan lebih sikit duit, cikgu datang rumah saya mengajar anak saya boleh?

Aku mana ada kebolehan ajor anak bisu dan pekak.. Aku terangkan ah kat dia..Kat daerah Pontian ni hanya sekolah Tengku Mahmud Iskandar je yang ada kelas untuk pekak dan bisu.
Jadi if mau cikgu pekak dan bisu boleh lah rujuk ke sekolah tuh. Pakcik tuh siap bagitau dia taknak anak dia belajar bersama budak- budak sindrom dan budak- budak OKU yang lain. Siap cakap anak- anak yang lain ok semua. Yang 1st belajar kat Universiti Petronas.Bunyinya macam tak suka anak dia digolongkan dalam orang OKU.

Aku pon terangkanlah, tak semestinya OKU tuh semuanya bermasalah horror2..yang genius tu pon boleh dikategorikan OKU. orang kelainan upaya... Kali ni aku plak yang bagi ceramah kat dia. Last sekali aku cakap, baik lah pakcik tu rujuk ke PPD dan berjumpa dengan pegawai Pendidikan Khas.. Aku bagi nama puan tuh dan suruh dia merujuk ke sana.

Polis tu mengucapkan terima kasih sebab bagi dia informasi.

Aku: Tak ada apa lah pakcik. Tapi saya minta maaf ah pasal saya bukan tak nak ajar anak pakcik. Saya tak boleh.

Polis: Ok, takpa..Saya tanya pegawai tu nanti.

Pastu aku disuruh jalan..dan dia bagi amaran lagi, jangan lupa pasang P lain kali.

Aku: Ni saya tak kena apa- apa ke pakcik?

Polis: Takpalah..Ni amaran.Dah jalanlah..

Aku: Ok, terima kasih banyak pakcik..

Aku pun jalan..

Huh! Pengajaran pada hari semalam..

1. Patuhilah peraturan jalan raya.
2. Mesti nampak meyakinkan bila kuar dari umah..Takmo serebeh2..
3. Gambor kena nampak asli! hhaaha! lecey ah..

Comments

amad_walrus said…
1. Patuhilah peraturan jalan raya.
Peraturan jalan raya adalah untuk keselamatan semua pihak.


2. Mesti nampak meyakinkan bila kuar dari umah..Takmo serebeh2..
Tidak releven

3. Gambor kena nampak asli! hhaaha! lecey ah..
kurangkan mekap yg dapat mengelirukan keaslian dan mengelakkan penipuan

Popular Posts