Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Sunday, June 22, 2014

Firdaus yang istimewa.

Berita hari ini sangat mengejutkan..
Reaksi pertama aku ialah....


bergenang air mata...!
Sedihnya!

Kisah adik Firdaus yang membesar dan dilayan sebegitu rupa..
Sangat menyayat hati..

Kalau nengok dari perlakuan dia..
Kalau la dia pergi ke sekolah lebih awal..
Rasanya dia boleh memahami orang lain dan boleh berkomunikasi- bahasa isyarat...macam Adam..
Cuma pergerakan dia agak terbatas..

Aku tahu bukan mudah untuk seorang ibu/ penjaga untuk membesarkan seorang anak OKU..
Ini ujian dalam kehidupan dia, yang mana masing- masing didunia ini memang mempunya ujian tersendiri..
Cuma, cara untuk hadapi ujian tu memang berbeza- beza..

Tapi,
Kenapa baju Firdaus tu tidak disalinkan langsung?
Kenapa Firdaus terlalu kurus?
Kenapa Firdaus tidak dimandikan?
Kenapa bilik Firdaus macam tu? Penuh tanah..macam bela kucing..eh, tapi kucing lagi ada tempat tido yang empuk kot..merujuk kepada kucing makcik aku...

Tapi, yang ajaib,
Kenapa Firdaus masih hidup dan tampak sihat walaupun kurus?
Matanya masih ada sinar..
Boleh bergerak walaupun kurang makan...
Ajaib bukan..
Allah memang melindungi dia..
Mungkin pada mata kasar kita, dia memakai pakaian yang lusuh, tetapi siapa tahu sebenarnya dia sedang memakai pakaian yang tersangat indah..
Bermain dengan kawan- kawan...
Melihat tv...
Aku perasan, ada seekoar anak kucing kat rumah dia tadi..

Alhamdulillah,
Firdaus dah ditemui oleh orang awam..
Nak cari pendatang asing, tetapi jumpa adik Firdaus yang terasing..

Moga, lepas ni Firdaus akan ditempatkan di tempat jagaan yang betul..
Diharapkan, sesiapa yang menjaga dia akan melayan dia dengan baik..
Firdaus ahli syurga..
Kita tak tahu, mungkin dengan melayan ahli syurga tu dengan baik akan membantu kita di akhirat kelak..


Sedihlah..
Teringat dengan anak- anak murid aku..
Aku ni memang sentimental orangnya..hahaahaha!




Tuesday, June 17, 2014

Sayonara angin sang bayou...;)

On my way balik dari sekolah selalu ada nampak macam 3 sekeluarga sedang dalam perjalanan dr area Gentam ke bandar KP..tidak tahulah destinasi yang sebenar..
Cuma, sekali imbas dan selalu terpana kearah mereka, aku dapat rasakan yang 3 ahli keluarga tu memang dari golongan orang kelainan upaya..
Ada seorang lelaki, usia macam awal 20an, 1 wanita awal 20an dan 1 wanita yang berusia sikit dari mereka..

Kadang- kadang dorang sama- sama jalan kaki..
Kadang- kadang ada yang naik basikal, dan yang lain jalan kaki..
Tapi memang selalu nampaklah..
Bertubuh besar tapi bukanlah kategori gumuks..
Aku selalu aku melihat mereka tertawa sesama mereka, bergurau senda..dan sangat bahagia.

Hari ini aku tergatal mulut untuk bertanya dengan kakak yang memang asal disekitar kawasan bandar KP ni..
Rupanya dia kenal keluarga tu..
Ya...memang mereka orang kelainan upaya..dari segi mental.
Sejarah mereka amat memeranjatkan sehingga aku rasa aku terbeliakan mata sebentar..haha!

Rupanya budak lelaki muda tu, pernah bersekolah di sekolah yang aku pernah mengajar ni..
His name is Petunjuk.. walaupun OKU..nama anak yang diberi amatlah baik maknanya..Alhamdulillah..
Susur galur yang lengkap aku tidak tahu..
Berdasarkan cerita kakak sekerja tu, dia kata memang Petunjuk dan adiknya tu OKU.
Aku tanya lagi, parents dorang macam mana?

Akak tu pun bercerita serba ringkas; begini ceritanya;

Dulu asalnya, ayah budak tu normal..tetapi dia seorang yang sangat- sangat nakal...
Memang jenis nakal + brutal + tak makan saman..tapi aku tidak tahu apakah aktiviti kenakalannya tu.
Lepas tu, 1 hari dia terlibat dalam kemalangan..
Semenjak itu, dia jadi OKU mental..
Jadi untuk menjaganya, JKM telah mengambil langkah '....' dengan mengahwinkan ayah Petunjuk dengan mak Petunjuk..aku pun tak tahu nak buh langkah apa..pasal macam...ntahlah..speechless kejab.

Mak Petunjuk tu pun kategori istimewa juga..bab mental.
Maka hasil perkahwinan, dapatlah sepasang cahaya mata..
Allah Maha Kuasa kan....;)

Tapi, kesianlah dorang tu.
Anak pun jadi kategori yang sama..
Yang paling aku sedih, anak yang perempuan tu dah mengandung dan bersalin beberapa kali tanpa bernikah..
Mereka melalukan perhubungan sesama mereka..
Mungkin ayah dengan anak..
Mak dengan anak..
Abang dengan adik..sedih sey!
Tapi doktor dah ikat sistem peranakan dorang katanya, selepas dah bersalin berkali- kali. Tanpa tahu punca benih siapa..
huh..
Memang bukan sesuatu yang pelik..
Tapi ianya menyeramkan..

Tapi siapalah aku untuk menilai mereka..
Mereka terang- terang bukan yang sempurna akal kot..

Tapi macam mana dengan cabaran anak murid aku....

Abi......., seorang murid perempuan dalam kelas kekolaan aku..
Kak R asyik mengadu ngan aku pasal dia nampak abi bikin ala-ala onani dalam kelas..
Siap nampak reaksi stim..
Memandangkan aku ni guru kelas, dia menujah ke arah aku..
Bingung rasanya...
Sebab dalam kelas aku memang aku tak nampak dia bikin stim tu..
Mungkin sebab kelas aku banyak pergerakan dan perlukan respon..
Macam mana aku nak atasi menda ni ek...
Adoiyai...
Susahlah...sebab benda ni isu sensitif..
Takkan aku nak tanya menda tu..
Akak- akak siap suruh aku cek kot-kot bulu dah tumbuh..
Apekehaiiiii....
Kang dia bagitahu mak bapa dorang yang aku ni cek cekpit dia..lepas tu dah aku disabitkan kesalahan mencabul!
No! its dangerous!
Patutnya, setiap cikgu bertanggungjawab..
Jangan bagi dia peluang leka lakuan benda tu..
Sebab dalam kelas aku dia tak pernah bikin macam tu...
Tapi rasanya, sebagai guru aku kena bagi nasihat kat anak murid tu..
Berulang- ulang kali...dan ulang lagi..

Oh hari ini anak murid nyanyi lagu Sayonara! ;p
Mereka gembira belajar mengingat lirik..
Mesti nurse- nurse gigi pening duk depan kelas aku..hahha!



Saturday, June 14, 2014

Coretan Naik Sekolah

Diam tak diam..dah nak abis dah cuti semester pertama..
Seronok ke tak ye?
Pentingkah perasaan itu?
Yang penting kena betulkan niat lakukannya kerana Allah Taala dan mencari rezeki yang halal..
Halal..persoalan yang besar..
Adakah betul yang rezeki yang dicari selama ini halal..huk3
Menakutkan untuk difikirkan..
Kadangkala emosi dan kealpaan diri memang sentiasa beraja dan bersyaiton dalam diri..
Menakutkan..
Memang kadangkala situasi tempat kerja bikin kita rasa menyesakkan dada...namun, mungkin kita boleh mencungkil sesuatu yang best dalam kesesakkan itu..Namun bagaimana?? huk3

Tapi sebenarnya rugi je kalau sibuk mencari kekejian setiap kejadian dan berbuat kekejian.. Buat dosa je.. Last- last diri yang ternoda..
Sedangkan dalam Al- Quran ada menyebut..

Petikan surah An- Nisa; 110 hingga 113


  1. Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat), kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(110)
  2. Dan sesiapa yang mengerjakan sesuatu dosa maka sesungguhnya ia hanya mengerjakannya untuk (menjadi bala bencana yang) menimpa dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana (111)
  3. Dan sesiapa yang melakukan sesuatu kesalahan atau sesuatu dosa, kemudian ia menuduhkannya kepada orang yang tidak bersalah, maka sesungguhnya ia telah memikul kesalahan berbuat dusta, dan melakukan dosa yang amat nyata.(112)
  4. Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepadamu (wahai Muhammad) nescaya berhasillah cita-cita segolongan dari mereka yang bertujuan hendak menyesatkanmu, padahal mereka tidak akan menyesatkan melainkan dirinya sendiri dan juga mereka tidak akan dapat mendatangkan mudarat kepadamu sedikitpun dan (selain itu) Allah telah menurunkan kepadamu Kitab (Al-Quran) serta Hikmah (pengetahuan yang mendalam), dan telah mengajarkanmu apa yang engkau tidak mengetahuinya. Dan adalah kurnia Allah yang dilimpahkanNya kepada mu amatlah besar. (113)
Ya Allah..banyaknya benda keji yang aku lakukan sebelum ni.. Kalaulah aku bersabar dan berpegang pada apa yang diutuskan...mungkin keadaan sekarang akan jadi lebih baik..

Bukanlah kehidupan sekarang tak baik...
Biasalah, penyesalan.. Benda yang dah lepas mana boleh diundur..
Jadikanlah teladan dan biarkan masa menyembuhkan segala penyesalan tu..haha!

Apapun..
Aku bersyukur kerana aku dipertemukan dengan akak- akak yang aku tak pernah pun bersua muka tu..
Macam gruop tadaruslah..
Mulanya susah juga aku nak layan group ni..
Dalam group ni ada satu ketua, ustazah..
Nanti setiap ahli akan diberi tugasan untuk baca 2 helaian Al- Quran setiap hari..
Nanti ketua kumpulan akan update dan sentiasa pantau..kalau tak baca, dia tanya dan tanya.. haha!
Memang mula nak quit...kononn rimas.
Tapi, lama- lama aku rasa tak boleh plak tak bawa Al- Quran kecik beserta Tajwid dan terjemahan yang aku baru je beli beberapa bulan yang lepas..haha!
Selama ni duk pandang je benda tu kat kedai buku..lebih rela beli buku resepi..
See, betapa kejinya aku...ilmu yang paling berharga aku buat tak tahu je..huk3

Hmm..
Cuti kelmarin, ada pegi KL..
Bikin apa? haha!
Jujurnya, suami aku tu susah betul nak bagi aku lepas g kl jumpa kawan- kawan..
Kenapa ntah...tapi kalau dia punya job ada kat sana, aku kena gak ikut..
Lepas tu, selalunya tanpa dirancang..
Tapi happy la dapat borak panjang dengan pensyarah aku..cik Um..
Sebenarnya, banyak menda nak share dengan dia..
Tapi disebabkan ada suami aku..kenalah ada batas sempadan cerita..
Tak sedar berborak lama..!

Sebenarnya banyak menda aku nak bikin kat kl tuh..
Tapi masa dan keadaan amat tidak mengizinkan..
Redha jelah..
Nasib badan..haha!

Namun, dapat rileks kat Johor seminggu 2 terasa seperti mengirup udara gembira yang lama tidak kutemui..
Tak best ke KP?
hahaa!
Biasalah, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih best negeri sendiri...
Hujan emas ke kat KP ni???
Tanda tanya yang blurr....
Huk3

Sebenarnya, banyak rancangan untuk diri sendiri..
Moga Allah memudahkan segalanya.. Amin..
Ya Allah! Luaskan dan berkatilah rezeki yang telah dan yang akan Kau beri! Amin...