Macam itukah?

Pic aku semasa di Mid..!
Ke bertemu hanya semalam
Ku berkata hanya sepatah..
Lirik lagu aku, dia dan lagu...

Waktu ini aku sedang melihat hentakkan kaki Alma yang mahu sepit pinknya dikembalikan..
Masalahnya, sepit itu sudah hilang dari pandangan...huk3
Jadi aku memberikan janji manis untuk membelikan satu lagi sepit untuk dia..

Hanya itu kisah semalam
Kisah menjadi satu ciptaan
Penyanyi Wann menghabiskan lagunya..

Lalu kini aku mendengar lagu Ku Menunggu dari Rossa..

Muka Alma masih lagi monyok..
Hahah! Padan muka..
Aku diamkan saja..Jari- jemariku semakin lincah menaip..
Tatkala malah semakin mengelapkan hari dan mendiamkan diri, mata aku terus- terus tidak mengantuk..

Hari ini hari pertama aku naik ke sekolah.
Bertugas seperti biasa..
Awal pagi yang ceria..namun, didalam perjalan ke sekolah..tekakku terasa amat mual dan kepala mula sakit..
Aku tahankan sampai ke sekolah..
Ni mesti paras asid diperutku sudah melampaui batas- batas normal..
Tiada jalan lain..aku mesti muntah..
Laju- laju aku menuju ke singki toilet dan muntah..werkkk!
Selang beberapa ketika, kepala aku pun pulih..
Sempat aku keluar dari bilik pendidikan Khas dengan muka ceria dan sikit lemau..
Hahha!
Keluar je pintu, aku nampak kelibat Wawa dari kejauhan..
Seronok dapat menyambut anak murid setiap hari..
Wawa berlari ke arah aku dengan senyuman yang sangat manis..
Dari jauh aku mendengar dia melaungkan nama aku..
Igu niniiiiiiiiii.....~
Panjang harkatnya...hahaa!
Sampai je dekat dengan aku, dia salam aku dan mencocok perut aku..ala- ala geletek (memang style dia macam tu kalau salam aku..) haha!
Wawa...

Hari ini aku merenung panjang melihat Fikri..
Kasihannya anak ini..tapi dia ahli syurga..
Aku saban hari memikirkan, betapa takutnya aku tentang amanah yang diberi..
Entah setimpal ke tidak..
Dia berak lagi hari ini..
Macam biasa, aku tak basuhkan sebab dia berak lepas waktu rehat..
Maka, aku hantar saja ke rumah..
Aku menghantar dia dengan Wawa..pantang aku bergerak..memang si Wawa tu ikot je..

Aku membuat lawatan ke rumah Fikri lagi..
Sempat aku berbual dengan nenek Fikri...
Ku rangkumi perbualan kami tadi diperenggan dibawah ini:

Aku dipelawa masuk ke dalam rumah..Aku dan Wawa pun masuk..Kami dihidangkan dengan air Sarsi sejuk..

Nenek Fikri cakap, cikgu aku dah belikan si Fikri buku baru dan kaler..Tapi dia payah betul nak tulis..Heheh! Aku pun cakap, nenek takpayah la belikan lagi..Sebab Fikri belum ada kecenderungan ke arah sana lagi..Saya bagi dia main mainan dulu..

Tanya aku, Fikri dah makan ke belum..Aku cakap dah..Dah rehat..Dia bertanya, cikgu ada sediakan makanan ke?
..dari perbualan tu, aku dapat tau..nenek dia merasakan cucunya akan ada makanan kat Kelas Pendidikan Khas..memang ada makanan..tapi tak selalulah..takkan kami nak sediakan makanan sedangkan memang tiada peruntukkan..
Semuanya adalah di bawah tanggungjawab ibu bapa dan penjaga..

Kadang terdetik kegeraman di hati aku...
Asyk tanya elaun Fikri je..adoi..
Geram sungguh aku..mau untung saja!
Tak pernah nenek Fikri bekalkan Fikri wang poket..
Dia tahu Fikri tak boleh pegang duit, dia boleh bagi pada aku..
Macam mak Wawa buat..

Lagi topik yang best nenek tu cerita ialah tentang jodoh..Dia cerita kat aku..Anak perempuan dia nak kawin..Dapat orang Johor..Cikgu bila nak kawin dia tanya..Takkan takda kawan- kawan masa belajar..aku senyum je..'belum lagi la nenek'..hehe! Aku minum seteguk air Sarsi..Aku minumkan Wawa jugak..Wawa cakap 'edap!'..huk3 Lepas tuh, dia cerita ah..anak dia yang nak kawin tu gaji dia RM2000..Pastu bakal suami dia dah beli rumah, rumah 3 bilik..Tinggal masuk je cikgu..Baguslah makcik, untung anak makcik..Saya tumpang gembira..
Aku cerita dengan Nasir..Nasir gelak..
Nasir cakap, apesal ko pun tak auta..cakap ah 'saya ada 3 biji rumah dah nenek..semua kat KL..1 ada orang sewa, tu pun sekarang kat oversea'..hahah!
Biarlah, dah itu kegembiraan makcik tuh..aku sengeh saje..

Masa bincang- bincang ngan nenek Fikri, aku cakap minta maaf lah nenek kalau aku tertengking cucu dia..Terpukul ke..Harap nenek faham..
Itu terpaksa aku lakukan untuk mengajar Fikri....
Jauh disudut hati aku merasa lega jika ada 'akad' seperti itu..sebab aku akan rasa bersalah jika aku tidak bertanggungjawab didalam menjalankan tugas aku sebagai cikgu..

Lalu aku pun balik kesekolah dengan Wawa...

Belum sempat masuk ke dalam kelas..
Aku nampak Kak Mamai datang dengan seorang budak yang dikatakan berpotensi untuk dimasukkan ke dalam Pendidikan Khas..
Aku ni serba salah, GB menganggap aku ni sangat arif dalam menilai budak Pendidikan Khas..HU3
Budak tu dah di masukkan ke dalam Pemulihan Khas di bawah Kak Mamai..Tapi masih tidak menunjukkan peningkatan..sangat slow..
Hari ini hari pertama dia bersama aku..aku masih perlu tacle dia dulu...
Memang slow ah budak ni..suara dia aku pun tak dengar..
Tapi berdasarkan cerita anak murid paparazi aku..dia cakap budak tu boleh cakap kuat la..
Ehmm..takda latihan 3M arini..just pengenalan..
Aku nengok dia takda masalah mengenal huruf..cuma dia bermasalah emosi..
Dia dibela oleh bapanya saja..Ibunya sudah melarikan diri..
Kalau malam- malam, bapanya terpaksa meninggalkan anak- anak kecilnya sehingga awal pagi kerana bekerja di Pusat Karaoke..
Ini adalah kes anak- anak terabai dan seterusnya mengakibatkan kemalangan Psikologi didalam diri kanak- kanak...hu3 Susahnya...
Cikgu will try da best for you Khairunnas...atau nama timangannya 'Jojo'..hu3
Harap aku ada kesabaran yang tinggi..

Panjangnya kisah aku pada hari ni..
Kisah yang berlainan setiap hari, walaupun masih ada kisah berulang..
Semoga Allah berasa kasihan terhadap aku dan memberikan hikmah yang baik pada setiap kejadian yang berunsurkan 'kekejian'..
Amin~..

Comments

Cik Tinny said…
huk3 emmert jgn cry tau..;p

Popular Posts