Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Tuesday, April 29, 2014

Barangkali K atau B

Sekarang ni musim orang cari henpon lenovo...yeke musim? mungkinlah, kalau kat area KP ni memang orang akan sebok cerita kehebatan dan kemampu miliknya..Tapi aku masih setia dengan Abang Sony aku tu..walaupun dia tak larat nak pikul banyak menda...tapi masih lagi memuaskanlah...
Aku boleh bervideo call dengan Acad Mijan!!
Wah! Aku sudah merosakkan banyak istilah Bahasa Melayu!

Ok...apa yang berlaku pada kehidupan aku hari ini?

Memang berjalan dengan penuh kesederhanaan dan penuh dengan rahmat Illahi..
Berada di kawasan yang penuh dengan kerepek- kerepek lemau, membuatkan aku semakin dewasa menghadapi kerepek- kerepek yang penuh variasi diluar sana..

Macam ni..
Istilahnya..
Ada orang bagi kita kerepek..
Kita tidak tahu niat orang..
Mungkin ikhlas, mungkin tidak..
Tapi keikhlasan itu kita mungkin tak nampak..
Apa yang kita harapkan pada kerepek yang kita dapat tu?

Ya, harapnya kerepek itu sedap dan rangup kan?

Ok, ambil gunting dan sila gunting plastik pembungkus...
Ambil 1 unit kerepek, rasa...
Andai sedap, teruskan makan dan jadi darah + daging + najis..
Orang yang beri dapat pahala, dan kita juga dapat pahala kerana mensyukuri rezeki yang datang..

Kalau tak sedap, senyum sekejap...mungkin mengeluh..ish tak sedap!
So, kerepek itu adalah rezeki makhluk lain barangkali..
Maka, tong sampah la yang akan dapat habuan kerepek pemberian itu tadi..
Anggaplah kita bersedekah kepada makhluk lain dan kutiplah pahala..
Eh..tak mengapa ke bagi kerepek yang tak sedap tu?
Macam ni, mungkin pada kita tak sedap tetapi pada makhluk tu ianya adalah rezeki yang sangat melazatkan dan perlu disyukuri..
Kita dapat pahala, dan makhluk itu dapat kebahagiaan..

Macam itu juga dalam hidup..
kita boleh memilih kebahagiaan dan mencapai kebahagiaan walaupun diberikan kerepek lemau dan tak sedap dengan syarat, kita sentiasa beringat bahawa kita ni pun makhluk yang sama menumpang di buni Allah...
MasyaAllah...Allahuakbar!

Hmmm..aku masak sotong tadi..
Pak Mok aku asyik cakap suruh masak sotong yang dibelinya tadi..
Pak Mok memang tak kisah kalau aku masak style apa pun..
Dia tak komplen, tapi aku tahu kalau dia tak suka masakan aku...kalau dia makan sikit, tak tambah nasi dan diam je time makan!
hahaha!
Tapi kalau kena tekak dia, senyum sampai telinga dan cakap kuat- kuat alhamdulillah...!
Nanti aku tanya, ok nak bagi A B ke C?
Biasalah cikgu, style kat sekolah mesti tergarap secara automatik kat uma..dan jadi darah daging barangkali..

Eh,suka betul aku sebut perkataan barangkali ni..cet!
Barangkali aku ni...bla, bla, blaaaa......

Ni gambar aku amik guna Abang Sony..Boleh tahanlah..tidak mengecewakan...


Sunday, April 27, 2014

Ahad itu Sunday!

Wow! Happy Sunday!
Alhamdulillah...masih lagi diberikan peluang untuk bersunday dan menikmati segala yang Allah bentangkan kepada manusia untuk dicari kebaikan dan belajar tentang keburukan..
Wah! ayat macam faham, dan macam tak faham...

Sepatutnya aku kena pergi camping sekolah arini..nun jauh di batu kikir...kat pusat kk negeri..
Memang luas kawasan tu..banyak pohon buahan dan bungaan..
Tapi aku tak dapat nak datang atas sebab alasan kesejahteraan diri..haha!
Jauh tu tempat dia...tapi tak la sejauh dari benut ke rumah mak aku..eh, ke lebih kurang sama..
Semalam sempat juga amik 4 biji buah ciku...ni buah kiwi malaysia..haha!
Dulu masa kecik- kecik kalau g main kat umah nek uda, mesti amik buah ciku ni..kalau kena time masak dia la...

Semalam, hari yang amat malas untuk aku bergerak..
Sepatutnya aku kena bergerak awal, ikut bas budak..sebab aku tak tau jalan...
Tapi aku malas sangat nak bangun..badan rasa lemah dan berat...
Susah payah aku bangun..tapi ku gagahi juga..
Kebanyakan guru- guru yang datang pun aku dapat rasa akan keterpaksaan dia.............
Beginilah...
Bukan kat sekolah aku je rasa berat bila nak adakan aktiviti luar ni..
Kat mana- mana pun....
Kat sekolah lama lagi ah best, aku yang uruskan..sebagai guru perempuan dan gpk aku..
Cikgu- cikgu lain mana datang..
Tapi kami semua paham..bila lompang kat belah sini, kat sebelah sana tolong tutup..ikut tragedi la..
Maksudnya, kalau aktiviti yang dorang handle tu aku kurang menyumbang, dorang tak lah bising2 sangat...sebab dorang pun sama! haha!
So, semalam dengan bangganya aku guna GPS! gilak ah...GPS bagi aku jalan kampung..jalan belakang, jalan yang orang tak lalu pun!
Hutan kiri kanan, tebing- tebing...jalan kecik...
Ya Allah, memang aku tawakal la...
Masa drive ikut jalan yang sunyi tu, memang aku tak jumpa sebiji kereta pun..gila berani ah..
Memang Allah yang jaga aku masa tu, sebab aku taklah takut sangat..gila positif..siap boleh menikmati pemandangan gunung ganang lagi...
Tapi petang semalam, aku balik lalu jalan besar..senang je upernya jalan besar tu..bila mengenangkan jalan yang aku pergi waktu pagi tu, baru rasa ketakutan yang amat..macam menggigil la..aku nengok hutan- hutan yang aku lalu tu...Ya Allah....terima kasih menjaga aku..
GPS melampau!!
Yang aku ingat aku ada lalu beberapa kawasan perkuburan, jauh ke dalam kubur tu.. tapi kawasannya bersih..ada orang yang jaga barangkali, jumpa 1 rumah yang besar, cantik...selepas 2-1km baru aku jumpa rumah lain..gila ada rumah dalam hutan..jiran jauh..
Lepas tu aku jumpa kawasan pembakaran sampah..ada 1 lori je..time tu aku rasa lega la ada lori...
Hmm..pengalaman..
GPS mengajar aku tentang jalan...so lepas ni..in shaa Allah aku akan kenal 1 persatu jalan kat NS ni..hahaha!

Oh ya! Dah sebulan aku masuk group tadarus Al-Quran dalam alam maya...
Alhamdulillah...Allah gerakkan hati aku..
Tugasan dalam kumpulan ni ialah, membaca ayat- ayat Al- Quran mengikut giliran..
Nanti ketua akan bagi dari ayat mana sampai mana kena baca...
Siap kena semak tafsir lagi..
Memang terasa lainlah...
Satu perasaan yang sukar untuk digambarkan...
Ketenangan yang dapat menutupi segala kegusaran..
Itulah mukjizat Al- Quran...
Allahu Akbar!
Ni pun sebab kak Zuri ajak..akak ni memang baik la dengan aku..
Dia ingat je kat aku..
Alhamdulillah, Allah bagi aku kawan baik tak ramai, tapi kawan yang aku dapat tu semua baik..

Ok...Stop..
Nak basuh kain dan memasak untuk kelangsungan kesejahteraan hidup..he3

Memori :Senyuman mengantuk! Rindu Wawa n Mawar n Yoyo!



Friday, April 18, 2014

Touchdown dan touching...;)

Touchdown..
Apa maksudnya...

A touchdown is a means of scoring in American and Canadian football. Whether running, passing, returning a kickoff or punt, or recovering a turnover, a team scores a touchdown by advancing the ball into the opponent's end zone....ni sumber dari wikipedia..

Perkara touchdown ni juga sebenarnya ada je dalam kehidupan seharian manusia..
Sedar atau tidak, tepuk dada tanya selera..
Ianya adalah salah 1 undang- undang untuk menentukan siapa yang menang dan siapa yang kalah..
Ataupun ianya hanya sekadar untuk melihat dan say 'oh ya!...bla- bla'..kemudian berlari lagi sehingga satu saat akan terasa nak touchdown lagi...

Penting ke touchdown ni?
Terpulanglah kepada pemahaman kemanusiaan itu sendiri..
Adakalanya, tidak perlulah aktiviti touchdown itu dilakukan hanya sekadar untuk mengatakan...
Oh ya! I'm happy.......!! tanx for da best experience...long long time ago..
Haha!


Macam dalam Canadian football ni.. ada end zone kan?
So, bila dah abis masa...dan kamu yang menang..janganlah kembali bertouchdown kerana ianya sangat menjengkelkan..

Raikan kemenanganmu wahai kawan..
Aku mendoakan kebahagiaanmu dunia dan akhirat..
Sesungguhnya, aku malu dengan segala aksi yang pernah aku tunjukkan sewaktu kita sedang bermain Canadian Fooball masa tu..
Aku ingatkan keputusan itu seri..tapi Allah tidak mengizinkan..
Kita masih bukan pihak yang sama...
Canada tetap canada dan Amerika tetap Amerika kan? haha!
Dan aku berjanji dan berdoa agar tidak akan berlaku lagi permainan ini..
Aku akan kembali ke Canada..
dan kau akan ke Amerika..pergilah...happy for u and ur country... ;)



Pantai Istimewa

Indahnya pemandangan di tepi pantai
Berkelah hujung minggu bersama ibu bapa
Hati rasa gembira mandi bersama
Pantai bersih dan indah, nyamanya suasana

Laman web yang boleh dengar lagu ni :
Lagu Murid Pendidikan Khas

Untuk memasterkan lagu ni, aku terpaksa mendengar lagu ni berulang-ulang kali..
Haha!
Demi anak murid teristimewa..setelah berminggu tidak menyanyi kerana dek kesibukan cikgunya..
Berkali- kali mereka ajak aku menyanyi...nak nyanyi lah cikgu!
Haha!
Dalam hati terdetik, ada juga yang memuja kelas Muzik dibawah seliaan cikgu Tini ni erk..
Kelakarlah, suara yang garau sengau ni mampu juga menarik perhatian murid..
Maklumlah, muzik ni kan terapi yang menggembirakan hati..
Dan subjek ini adalah subjek lelong kat sekolah aku, memandangkan aku hanya penumpang, dapatlah aku subjek- subjek yang lelong ni..
Ok apa...taklah stress.. lagipun anak murid senyum dan gembira je sentiasa..

Cerita pasal ajar subjek Muzik ni..
Paling mencabar ialah mengajar kelas Orkid..
Wah!
Murid- muridnya memang pelbagai..

Adam : memang takda suara sebab leher dia kena tebuk.
Hisham : memang tak duk diam, tapi goyang- goyang ada...
Intan : nak menyanyi, tapi dia CP..memang segala ototnya kejang.. Dalam hati dah nyanyi, tapi hakikatnya susah nak keluarkan suara.
Daniel : dia ni akan duduk dan tengok- tengok buku teks atau apa jela depan dia..Autisma yang slow sikit.
Adib : yang ni plak akan berkeliaran dalam kelas, main kipas, main benda gantung- gantung, main kipas lagi, lari lagi..

Jadi aku macam orang yang sedang main cikgu- cikgulah...haha!


Cuba teka siapa yang dapat hafal lirik lagu dulu bila disuruh nyanyi....


Jawapannya....ialah Adib!!


Sebab tu aku tak kisah main cikgu- cikgu, sorang- sorang membebel..
Sebab aku tahu, anak murid aku memang boleh..kalau cikgu yang tak faham memang boleh tensen la..
Tapi dah memang itu keistimewaan anak murid aku yang Autisme ni..nak buek camno..

Si Daniel plak, dia memang takkan bagi reaksi pada hari pembelajaran..
Reaksi dia adalah selepas beberapa minggu..yang mana bila lagu itu dah tidak dimainkan lagi..
Nanti dia buka almari aku, amik alat bantu mengajar yang sesuai dengan lagu tu dan suruh aku on kan muzik..
Aku tanya..lagu apa Daniel??
Arnab dan Kura- kura...hahahaha!!
Ok..mari kita nyanyi..
Reaksi selepas beberapa minggu ok.....
Hmmm...

Sebab tu aku suka bidang Pendidikan Khas ni..
Aku suka korek rahsia diorang yang orang lain kurang nak amik tahu...

Kehidupan memang satu yang penuh dengan kepelbagaian..
Aku memang jenis orang suka menerawang..so, memang sesuailah kot...puiiiii...;p






Wednesday, April 16, 2014

16 April di Kuala P

Hari kedua kejohanan memang melapangkan fikiran..
Keseronokan yang luar dari biasa dan jauh dari aura negatif yang ada di kawasan sekolah..
Sesekali keluar memang menyeronokkan..
Tanpa disangka, dapat duit saguhati pula..
Berjumpa dengan orang senegeri memang lain..johor, johor, johor...lain betul..!

Ada ke tengah bertugas, dapat mesej dari GPK untuk hantar budak ke acara bicara berirama..
Datang sekolah, hantar budak dan tunggu..
Punyalah banyak cikgu kat sekolah tu, aku jugalah antara cikgu yang terpilih untuk hantar budak..
Sebabnya, aku masih anak dara..single........
Haha! alasan betullah..
Situasi ini berlaku disetiap pelusuk tempat kerja..
Bukan tak sudi menolong...tapi aku sendiri sedang bertugas di padang, dimana acaranya habis pada jam 1.00..
Kemonlah... ini satu pengajaran..
Sebagai pentadbir, kita kena memahami juga perasaan orang bawahan kita..

Oh ya! aku jumpa puan yang uruskan kes penukaran jawatan aku tu..haha!
aku salam macam biasa..

Oh ya juga! aku jumpa ketua sektor yang mengarahkan aku untuk ditukarkan tu.. hmmm...memamg annoying..
Aku bikin macam biasa jela..

Oh ya juga, aku mendengar luahan seorang guru baru yang opsyennya ialah PJK dan Pendidikan Kesihatan..
Dia dipostingkan ke PPKI..
Dia frust...dia dan kawan- kawan bersungguh untuk ditempatkan di opsen yang sebenar..
Dia kata dia dah naik jabatan..
Tahu apa reaksi jabatan?
Jabatan cakap pergi tanya KPM..
See.....What happen to Jabatan dot dot dot ni..
Time aku dulu dorang cakap terbelit- belit....
Kalau betul dari KPM mestilah dengan yakin terus ke KPM..
Ni sebab kerja dorang, terbelit- belitlah..
Kes budak PJK tu, sebenarnya dorang dah jadi cikgu PK pun..
Sebab bahagian Pendidikan Khas dah ambil..
Sebab dalam surat tawaran yang tulis dari KPM..
Itu yang penting..
Aku cakap, cintailah dulu dunia Pendidikan Khas ni..
Lama- lama biasalah..
Eceh..macam pandai je...

Dulu murid lain yang duduk kat sebelah aku, ni murid lain..murid silih berganti!

Ok...esok dah mula mengajar macam biasa...
Tumpu pada inovasi pula..
Moga aku bersemangat..!
Kehidupan ini terlalu singkat, jangan buang masa untuk melayan orang yang menyusahkan diri kita dan mencemburui setiap kebahagiaan kita.. !
Wow!!

Tuesday, April 15, 2014

Sukan

Hari ini aku berpeluang untuk menyaksikan Kejohanan Balapan dan Padang P..K.. 

Besarnya kekuasaan Allah..

Besar juga nikmat yang dipinjamkan kepada aku...yang berkategorikan sebagai insan normal...

Tahniah kepada kerajaan Malaysia yang memang tidak lupa kepada golongan istimewa ni..
Diberinya elaun khas,
kelas khas,
silibus khas,
dan cikgu khas! ha3

Mengikut pengalaman dan perbualan aku dengan cikgu- cikgu Pendidikan Khas ni, kebanyakkan mereka mereka dari aliran perdana dan berkelulusan yang bukan calang- calang...
Kerana takdir Allah, mereka berbakti untuk insan istimewa ni..

Tak silap aku, masa zaman Dato' Najib dan Datin Seri Rosmah ni la golongan ni mula mendapat perhatian..

Apa yang aku ingin sisipkan dalam blog aku arini adalah mengenai betapa akrabnya perhubungan antara guru dan anak murid pendidikan Khas ni...
Tanpa mengira bangsa, memang mereka akrab..
Aku pun jadi salute lah...

Aku bertugas membuat buku pertandingan..
Ekceli sekolah aku..dengan lebih spesifik, pendidikan khas sekolah aku bertanggungjawab untuk bikin buku pertandingan..

Baru aku tahu camne gaya cikgu- cikgu kat sekolah aku tu..
Padanlah cikgu arus perdana banyak hot ngan cikgu PK sekolah aku tu..hmmm..
Malas nak komplen..ha3

Ni pertama kali aku bikin buku pertandingan..
Buku tu mengandungi nama- nama peserta dan acara..
Mabuk juga ah bikin tu..
Dengan dapat nama last minit dan form yang tak caca marba..adoiyai..
dan terpaksa menyemak nama- nama budak sekarang yang amat panjang...adoi..memang panjang...
Sehinggakan aku cakap dalam hati, kalau aku direzekikan anak, memang nama anak aku simple je la..
Contoh, Muhammad, Umar, Zahid, Muhsin ataupun Bilal (hahaha! verangans...)
Lagi satu trend parents sekarang ialah buh nama dengan ejaan yang bombastic.. contoh..
Naddya Khadeeja.. 
Memang hangin kalau dapat nama murid yang ejaan bombastic ni..

Siapa nama awak?

Nadia Khadija cikgu..

Aku pun tulis Nadia Khadija

Cikgu, salah eja nama saya tu..

Ejaan dia macam ni Naddya Khadeeja.. N A D D Y A K H A D E E J A...
Siap ajor cikgu..jadi dalam pada masa yang sama..rupanya cikgu berguru dengan anak murid dalam subjek mengeja nama..haha!

Oklah..
Habis bab nama..

Aku dah siapkan buku pertandingan tu seorang diri dan dibantu dengan cikgu 1 lagi..
Dari smk yang terletak di seri menunggu..
Kiranya, dialah yang bantu aku..
Kesian dia..
Kerja buku pertandingan ni memang rumitlah..

Semalam juga aku ada tonemen bola jaring untuk arus perdana..
Yang berkesudahan dengan kekalahan kerana kelembutan dan tiada semangat ingin berlawan..haha!

Jadi aku past kerja selanjutnya dengan guru- guru lain kat sekolah aku..
Aku suruh semak je kot..nama2 peserta..
Biasalah, bila banyak maklumat mesti ada kesilapan dibeberapa tempat..
Suruh semak pun tak buat rupanya..
Depa terus print buku tu..
Hasilnya, banyak kesilapan nama peserta arini..haha!
Ada ke cikgu aku tu cakap, 'Tini, aku buka muka surat pertama je aku dah ngantuk"..
Aku dah bagi benda tu untuk disemak since Saturday lagi..
Dia janji nak semak..
Tapi apa yang jadi??????
Tak semak pun...kuang asam...vengangss...
Rupanya...sekolah len pun dah tahu pasal benda tu..
Based on reaksi cikgu- cikgu sekolah len..haha! banyak misteri la sebenarnya PK sekolah aku tu..
Hmm.........menguatkan semangat aku untuk apply eg- tukar sekali lagi..kah3
Muka surat 1st dah ngantuk...aku ni buka berhelai2 ok..beratus..
Takpelah, aku enjoy sebenarnya bikin benda ni..
Menyibukkan diri..

Tadi, aku kena panggil murid kategori pekak..
Tak payah jerit- jerit..juz bagi isyarat..
1 persatu ak panggil..

Allah Maha Besar, Allah Maha Kaya lagi Maha Pemurah....

Kebanyakkan murid pekak tuuuuuu....semuanya cantik- cantik dan memang mempesonalah..!
Aku sendiri terkesima...
Kulit mulus- mulus...badan cantik..jari runcing- runcing... ok, aku memang suka nengok jari orang..lagi- lagi jari yang runcing..keluarga aku xda keturunan jari runcing dan cantik..haha!
Kami sekeluarga kategori jari gumuks dan pendek!
Tahniah kepada ibu bapa pelajar istimewa yang memberikan masa hadapan kepada anak- anak istimewa ni..
Memang bukan mudah untuk menerima hakikat anak kita lain dari yang lain..
Semoga masyarakat semakin menerima kehadiran mereka- mereka ini dengan lebih terbuka kelak.