Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Sunday, July 13, 2014

Kisahnya antara aku dan duit.

Bulan Ramadhan..bulan mulia..
Bulan yang penuh barakah..
Bulan yang banyak sangat nikmatnya...
Tapi..adakah aku sedang merebut semua kebaikannya..
Sesungguhnya aku masih insan yang lalai dan tidak tahu merebutnya..
Macam- macam alasan pula..

Ok, diam tak diam dah 15 hari kita berpuasa..
Sekejabnya masa berlalu..
Berlalu dengan lajunya...tanpa menunggu akan keciciran manusia..
Maka itu, pandai- pandailah manusia menggunakan masa yang laju ini..
Sekarang saja dah jam 2 petang...
Cuaca di Johol, masih mendung dan suram..
Aku sengaja tidak membasuh baju yang banyak dibakul..bukan kerana malas, tetapi kerana aku takmo tanggung baju yang berbau kurang segar..ceh! alasan...haha!

Bulan ni adalah bulan yang aku rasa, memang semua orang akan pernah diduga seperti aku..
Apa yang terjadi ni ya? hahaha!

Ok, aku perasan bulan ni memang banyak orang nak berhutang ngan aku..
Aku sorot kejadian diwaktu pagi, tatkala itu gaji baru saja masuk dan aku pun belum cek lagi..
Pagi- pagi buta aku terdengar bunyi deringan telefon...kalau telefon diawal pagi ni selalu benda yang mendebarkan...begitu juga ketika waktu malam buta..memang mendebarkan..
Rupa- rupanya, si sepupu lelaki bertuah aku tu call, bikin cerita palsu dan menyedihkan untuk pinjam wang.. ratusan juga la..hmm
Jujurnya, aku rasa menyesal bagi pinjaman kat dia..pasal dia ni rekod perilaku dan kewangannya sangatlah mendukacitakan..
Nenek aku, mak aku, malah ibu bapanya sendiri...dah beribu wang terlabur tanpa ada faedah..
Dah la takmo kerja..bukan OKu pun..anak dah ada..
Isteri yang cari nafkah tak seberapa..
Kasihan aku nengok isterinya..susah nak cakap dengan sepupu aku ni..
Aku pun bingung tentang dia..
Moga ada sinar gemilang untuk dia..
Dia punya harta yang baik iaitu anak..tapi dia tak jaga anak dia..
Dia biarkan pendapatan dia dia hasil judian dan peras ugutan..
Bila nak berubah? aku pun tak pasti.

Ok ni cerita kisah yang lain plak..
Cerita pasal uncle India kat sekolah aku...
1 pagi indah, setibanya disekolah..turun je dari kereta, pakcik jaga India tu panggil aku..
Dia cakap, cikgu boleh tak bagi pinjam RM...nanti saya bayar 7hb..
Ok,,kesiannya kat uncle tu..
Dia bekerja, tapi ialah sekarang ni serba serbi mahal apa..
Lagi- lagi kat bandar KP tu, memang semua barang mahal..susah nak berbelanja..tapi harung jela..
Mungkin ada rezeki yang lebih baik nanti..
Aku dengan senyuman, bagi la pinjam..
Dalam banyak- banyak cikgu, aku yang dia berani minta pinjam..haha!
Tapi dia dah bayar balik apa yang dia pinjam..alhamdulillah

Tak lama lepas tu plak.
Untie India keje PAR kat pejabat sekolah plak nak pinjam..
Sibuk dia panggil aku...
Ratusan plak tu..
Adoi..serba salah sey aku..
Dalam masa yang singkat, semua orang meluru kat aku untuk pinjam duit..haha!
Yang ini aku tak dapat tolong pasal jumlahnya agak banyak dan aku memang sedang memerlukan dana untuk diri sendiri..
Aku tanya juga kenapa dia berani pinjam aku duit? haha!
Aku ngan dia agak baiklah..selalu memang bergurau..macam makcik le.
Dia kata, muka aku ni baik, lepas tu aku memang macam orang banyak duit..
Hahaha! aku tergelak..
Dari sudut apa aku macam orang banyak duit..?
Sebab aku takda anak ek...yang lain ada anak..huuhhu
Ok, meh ak cerita, ada anak ke, takda anak ke..sebenarnya sama je kewangan tu..
Pelbagai sudut akan terisi, cuma darjahnya agak berbeza..
Dalam carta kewangan aku, sudut untuk anak tu memang takda..Tapi, sudut tu aku isi untuk menda lain plak..
Sama je, orang kalau ada anak, in Shaa Allah la, rezeki tanpa diduga akan datang sendiri..
Kadang kalau kerja noreh getah pun boleh sara anak 3-4 orang..
Sama dengan pegawai bank yang ada anak 3-4 orang..
Allah tahu rezeki sebanyak mana yang sesuai..

Ok, hari ini plak..
Adik aku call pagi- pagi buta..
Sekali lagi menakotkan aku..hahah!
Gila menakotkan, aku teringat abah ngan mak je..
Rupa- rupanya nak pinjam wang juga..ahah! kawan adik aku kena tahan polis.
kali ini kisahnya ialah pasal budak tu pergi nengok racing haram, lepas tu tak dapat lari, kena tahan polis..
Dalam lokap polis dah tendang- tendang..haha!
Tu la dik, ada banyak benda faedah kita boleh bikin..
Kenapa menda yang carik lagi canggung tu gak yang kau nak join..
Ni Allah bagi sikit je hukuman..
Kalau tetiba ngah syok nengok racing, kereta tu terhempap kat badan camne?
Macam- macam hal yang buruk leh jadi kalau kita salah pilih jalan ni..
Kesian lak aku kat kawan adik aku tu, sebab aku fikirkan kalau dia tak setel dan kena duk lokap susah untuk dia kuar bekerja esok.. lagipun dia kerja kat Singapore.. takkan sebab dia jadi penonton dia kena hilang kerja.. kelulusan dah la tak berapa nak tinggi..susah nak dapat kerja yang gaji setimpal..
So, aku tolonglah..
Dan buat pertama kali, aku guna perkhidmatan transfer online..

Oh ya, setiap kepandaian aku tentang urusan duit dan perkhidmatan bank ni mesti ada sebab dan ceritanya..haha!
Dulu aku pandai guna mesih debit atm sebab nak tukar duit anai- anai nenek...yang mana nenek pun tau malu nak g bank tanya boleh tukar ke tak..haha! mak aku sendiri takmo g bank tanya...huk3
Nasib ada orang ajor..terima kasih ye.
Yang transfer online ni aku belajar by call ye..call talian cimb.
Kat Johol ni semua tempat jauh, memang kena belajar macam mana nk memudahkan pergerakan.

Apapun, cerita aku ni juz untuk memori aku..
Bukan untuk menunjukkan aku baik atau apa, jauh sekali nak cerita tentang kekayaan..
Aku bukan jutawan pun..mana yang mampu aku tolong jela..
Aku suka cerita pasal ini semua adalah kerana ini kisah masyarakat yang perlu kita belajar dengan pengajarannya..
Kita didunia memang saling memerlukan..macam jari jemari dibawah ni..
besar ke, halus ke, runcing ke, setiap 1 ada fungsi..