Parik Betak on the future!

Anak- anak murid aku memang agak slow if aku swoh menulis dan membaca.
Kadang- kadang langsung takda fokus..
Tulis memang tulis, tapi bercompang- camping..
Caca marba tulisan mereka..
Semuanya nak cepat siap...laju-laju..

Jadi aku bikin satu projek seni untuk meningkatkan fokus mereka ke arah sesuatu yang positif..
Kebanyakkan anak murid aku lebih berfokus kepada benda- benda yang aku sendiri tak pernah terlintas untuk memikirnya..dan aku pun tak tahu apa jawapannya..

Pernah satu hari mereka tanya aku,

'Cikgu, apa rokok yang tembakaunya kat luar?'..

Apa? Aku serius tak tahu..lagipun aku tak pernah nak tau pasal jenis- jenis rokok..

Ada pula sorang mencelah.

'Cikgu, jangan dengar apa yang dia cakap tuh'..

Hmm..aku pun diam jela...
Lepas seketika, baru aku tau..
Huk3 Jawapan yang menggelikan perasaan..
Itu yang anak murid aku master??

Sebab tu aku bikin projek kraf..biar diorang sibuk dan fokus sikit.
Bukan dapat halang 100% dari berfokus ke arah negatif..
Namun, sedikit sebanyak banyak benda yang aku leh korek cerita dengan dorang masa ngah bikin kerja..
Dorang rajin ajak aku berbual..
Jadi dalam bual- bual, dapat ah aku selit- selitkan nasihat..
Tugas aku lebih dari seorang cikgu..mebi macam kakak ah..hahaha!
Semakin hari, memang aku semakin rapat dengan dorang..
Yang paling membanggakan! Murid- murid aku dah jarang ponteng sekolah..
Hari- hari semua datang!!
Si kaki ponteng dah jarang nak ponteng!!

Projek kali ini adalah projek mendirikan pekan Parit Betak..
Jadi mereka harus membikin model bandar mereka..
Belom siap 100% lagi..
Tapi ok ah..
At least aku dapat menarik perhatian semua mereka..
Lagi- lagi perhatian si Samsul!
Die tu paling susah nak bikin kerja..

Nengok ah hasil kerja anak murid aku..
Dorang ni suke betul dengan artis..
Leh letak pic Maya Karin tuh kat bangunan dorang..
Suka hati kamu ah...



Comments

Popular Posts