Aku masih fobia....

Teruknya fobia aku nih..
Takot melintas jalan...

Tadi g bandar Pontian...
G hantar cikgu Siti g stesen bus Pontian..
Esok dia mau interview..Good Luck ye Siti!

Lepas tuh, aku plak masih berharap mau mencari tukang kasut..
Hampeh! kedai tu tutup lagi..

Aku mencari- cari lah kedai yang sesuai untuk aku beli kasut kat Pontian tuh..
Ehmm..memang tak jumpe..
Lantas terfikir akan kedai Bata..
Lalu aku parking di tepi jalan..
Opss..aku salah..kedai Bata di seberang jalan..
Memandangkan aku sudah terparking, aku letak jela kete..malas mau u turn..pasal agak jauh mau U- Turn lah..

Aku parking betul2 depan kedai Emas Chinta..
Baru aku pasan, ade kedai emas Chinta di Pontian..

Lepas gores kad parking..
Aku pon kunci kete dan bersedia untuk melintas...
1, 2, 3 lintas! Macam itik aku lari anak..dengan baju kurung..

Lepaslah fasa pertama..
Fasa kedua..kena lintas lagi..
Tadi toleh belah kanan je..
Ni kena toleh ke kiri plak..
1,2, 3...lintas! opss..tak jadi lintas..ade kete..
Rehat jab..tunggu semua ok..

1,2,3...lintas! opss..tak jadik lagi..adoi..
Last2 aku jalan depan sikit..dekat ngan trafic lite..
tunggu lah lampu merah..baru dapat lintas..

Maka aku pon pergi ke kedai Bata..
Kedai tu je aku percaya untuk memilih kasut..pasal kedai2 len memang bikin aku agak curiga..

Kecewa...tiada yang menarik hati..
Lalu...
Aku pon melangkah dengan langkah yang longlai..
Alahai, susahnyelah mau carik kasut..

Kena lintas lagi...macam biasa..memang lama lah aku nak lintas..
Tapi kali ini aku bernasib baik kerana ada pemandu yang baik hati, yang dapat melihat ketakutan aku melintas..

Hey! Memang fobialah...dulu aku ok je mau lintas- lintas ni..
Fobia ni selepas aku mengalami peristiwa yang menyayat hati aku sendiri..

Mase tuh aku darjah 5..
Budak darjah 5 dah ade kelas tambahan..setiap ari Sabtu..
Pagi tu aku bangun seperti biasa..ari Sabtu kelas mula jam 8.30pagi.

Masa baru bangun tido tuh..aku teringat aiskrim Coklat kedai Mamat.
Jadi aku fikir, aku mau beli mase odw g sekolah..
Kat kepala memang ingat aiskrim tuh je..

Aku pon kuar umah seperti biasa..
Dari jauh aku dah nampak kedai Mamat..
Aku pon berbasikal dengan bersungguh..mau aiskrim!
Tiba masa, aku kena melintas..
Aku toleh ke kiri, ke kanan. ke kiri lagi..
Aku pon lintas...tiba2 aku jatuh dah..tudung melindungi mata..aku pon tak tau apa yang jadi..
Haha! Tau- tau..aku nampak 1 abang dan 1 atok jatuh..aku pon jatuh..aku nengok beskal..beskal pon kemek sejuta..
Serius aku tak sedar ape yang jadi..
Pastu aku ingat, ade pakcik hantar aku balik umah..
Abang dan atok tu pon pergi uma aku..
Jumpa abah..abang tu nampak takut..kesian dia..
Dia bagi abah RM100..tapi abah cakap tak payah..pasal bukan salah dia.
Abah suruh abang tu balik..harap atok tu tak ape2..kesian la atok tuh..
Aku pon serius...tak pasan langsung moto abang tuh..

Abah bawak aku spital..
Aku ingat lagi, lutut aku kena ketuk..
Ntah ape ntah lagi die cek..tanye ade sakit ke tak..
Memang takde ape yang sakit pon..
Aku tak cedera apa- ape..
Cuma luka pada lutut sikit..

Sejak aritu aku takut melintas.
Aku jugak belajar mengawal nafsu makan aiskrim coklat
Kedai Mamat pon jarang ah aku kunjungi..dah takde pon kedai Mamat tuh..
Tak sangka kejadian 14 tahun lalu..masih mencederakan aku..
Sebab tu aku melintas macam itik..pasal aku takot memang!
Dah biasa la bila orang ketawakan aku melintas..
Masa duk Pantai Dalam tuh..mase keje JKR..selalu je mamat- mamat yang melepak tepi jalan ketawakan aku..hhaha! Pedulik ape aku..

Ehmm..bila nengok kasut takde..
Aku pon baliklah..
Tapi kedai emas Chinta memanggil2 aku..heheh!
Kakiku melangkah laju masuk ke kedai Chinta..

Hello! hello! Takda orang jaga lah?
Beberapa saat kemudian...ada seorang aunty keluar..
Ye amoi mau apa? dia tanya..
Aku pon cakap...mau earing aunty.
Dah lama mau earings lah..pasal earings aku hilang sebelah..

Aunty tu tanya aku cikgu ke?
Eh! Aunty tu tau ah aku cikgu..padahal aku dah bukak nametag..
Aku pon senyum..ye aunty! Mana tau??

Tau lah! Aunty tu cakap..ye ah je aunty tuh..hehhe!
Dia kata keje cikgu bagus..mesti keja baik2...
Aku cakap terima kasih je..lalu memilih sepasang anting- anting!
Untuk pertama kali, aku membeli barang kemas emas!
Hati suka..pulang dengan senyum masam manis..
Aku pilih yang simple je..kecik je..

  • Ni cincin idaman aku..ada rezki mau beli!!


Comments

Popular Posts