Bila si Tini lapar..


Lapar.. Adakah itu petanda aku memang pelahap dan sentiasa ingat untuk makan je.

Mengikut teori Maslow manusia ada 5 keperluan utama:

1. Keperluan Fisiologi
2.Keperluan Keselamatan
3. Keperluan Kasih Sayang Dan Kepunyaan
4. Keperluan Penghargaan Kendiri
5. Keperluan Kesempurnaan Kendiri

Bila aku lapar, aku memerlukan makanan..Makanan adalah keperluan fisiologi manusia. Ianya berada di rangking no 1..
Namun begitu aku akui.. kadang- kadang aku memenuhi keperluan fisiologi aku tu dengan melampaui batas.. Hasilnya, jadilah aku.. Si Tini yang gemokss.

Aku memang suka makan dan tak cerewet dalam memilih makanan..

Waktu- waktu yang menyebabkan aku terasa sangat mau makan:
1. Bila lapar sangat.
2.Bile bendera merah diistiharkan.
3.Bila aku rase sedih.
4.Bila aku rase tensen.
5.Bila aku menjadi kosong.

Sebab tuh, aku sangat mengharapkan individu- individu disekeliling aku faham kenapa aku selalu makan. Bukan niat untuk menggemokkan badan. Tapi dengan makan, itulah ibu kepada kepuasan setiap kejadian- kejadian yang sedang berlaku dan akan berlaku pada diri aku.


Comments

Popular Posts