Ketawa kita tak sama..


Ketawa kita tak sama..
Dulu aku pernah bertanyakan satu soalan kepada seorang rakan yang umurnya lebih kurang umur mak aku...nama die Maria (bukan nama sebenar).
Status dia sekarang ialah single dan masih lagi anak dara..ramai rakan- rakan penyibuk aku suwoh aku tanye kat dia..nape sampai sekarang dia masih membujang...
Secara jujurnye, aku paling tak suka bertanyakan soalan sebegini kerana bimbang menyakiti hati orang.. Tetapi soalan ini juga pernah membelenggu di kepala aku kenapa dia memilih untuk hidup membujang...
Soalan yang sudah aku tanyakan itu, bukanlah berbunyi begini: 'Kenapa cik Maria tak kawin lagi??'...
Memandangkan cik Maria ni suka berbual- bual, maka 1 hari tu.. dia tanye.

Cik Maria:
U kenapa tak pernah tanye why i tak kahwin lg?

Cik Tinni:
I tak suke ah cik Maria..Sebab i rase tu soalan yang sangat personal dan i rase i tak layak nak tanyelah...

Cik Maria:
Hahaha! Oklah, I cerita kat u sesuatu... Sebenarnya, bukan i tak pernah jumpa lelaki dalam hidup i.. I ada seorang lelaki yang memang i sangat suka pada dia.. i ni pon bukan jenis yang mudah jatuh cinta.. Nama lelaki tu Zul.. Dia memang baik, tapi i hanya dapat lihat dia dari jauh. I stop suka kat dia selepas dia dah berkahwin..
Kemudian, selepas i bekerja i ada lah berkawan- kawan gak.. Satu hari tuh, i kononnye ada ah kuar dating ngan sorang mamat nih..Tak silap i die bekerja as photographer kat satu newspaper.. Tempat kitaorang dating kat Pizza Hut..area Setapak.Tempat yang kita lalu tadi..u ada pasan tak?

Mase kejadian tu, kami memang dalam kereta dan melalui jalan yang dikatakan oleh cik Maria.

Cik Tinny:
Owh ade...pasan2..ok pastu ape jadi cik Maria?

Cik Maria:
Pastu i kuar ah dating..kak Ella yang beria-ia suwoh i pergi dating tuh.. I pon kuar ah... Tapi, lepas je dating dengan die, i rase i dah tak boleh nak teruskan berkawan dengan dia.. Kawan- kawan biasa leh ah..

Cik Tinny:
Kenapa? ceh! Sungguh memilih ye cik Maria ni??

Cik Maria:
Bukanlah, i rase ketawa kami tak sama..susah nak explain kat u.. One day mebi u akan faham bila u melalui fasa i nih..hahahah! I rase i tak tau ape yang die ceritakan dan apa yang dia ketawakan..tak masuk langsung dalam line i..

Cik Tinny:
Mamat tu direject pasal ketawe tak same je ke?

Erm..lebih kurang mcm tu ah dialog aku ngan cik Maria nih...

Aku pernah berfikir yang cik Maria ni terlalu cerewet ah dalam memilih pasangan hidup.. ketawa tak sama pon leh jadi isu..

Namun akhirnya, aku faham apa yang dimaksudkan oleh cik Maria... Pernah aku berkenalan dengan sorang mamat ni lepas aku dikecewakan, mula- mula aku rasa bangga sebab dengan mudah aku mengorat mamat ni..hahaha! Nak tunjuk kat ex aku bahawa 'kumbang bukan seekor' dan kata seorang lecturer yang bebelkan stdent die (mase tu aku kat luar kelas tunggu clas prof tu abis) 'patah tumbuh ilang bergantilah clas.i tak mau nengok ada antara u all frust tertonggeng2, bunuh diri coz of putus cinta'.

Kesian gak kat mamat tuh..Tapi aku takmo menipu die lagi..dia berhak untuk mendapatkan cinta ikhlas.. Aku terus terang je kat mamat tuh.. Memang takde langsung cela ade kat mamat tuh..aku sendiri yang rase yang aku memang tak layak untuk dia..dia berhak dapat yang lebih baik, cantik dan sesuai dengan dia..Bila dengan dia, baru aku paham apa maksud cik Maria tuh 'ketawa kami tak sama'..

Perlukah ketawa yang sama dalam 1 perhubungan?

Sebenarnya memang betul.. Perhubungan yang aku tekankan disini bukan perhubungan cinta semata- mata... Perhubungan ni sangat luas..

Namun begitu, kadang- kadang kite kena sedar yang semua orang tak perfect.. Setiap individu tu ade kekurangan dan kelebihan masing- masing. Terpulang bagaimana untuk kita menilai dan melihatnya dari sudut yang baik.

Untuk aku sendiri, aku lebih suka pretend semuanya positif walaupun dalam pemikiran otak aku ni banyak pemikiran yang jahat dan negatif belaka sebab aku ni hanya lah manusia biasa yang ada perasaan curiga, marah, suka dan macam- macam lagi.

Bila cerita bab cintun..aku dah maafkan beberapa ex aku yang pernah meninggalkan aku dengan beralih arah ke bunga yang len sebab aku paham frasa 'ketawa kita tak sama'.. lagipon aku rase lebih banyak kegembiraan yang aku dapat lepas berputus dengan mereka.. yang tumbuh, tumbuh lebih cantik dan menarik..hi3 walaupun aku tak pasti dia suke ke duk kat dalam vase aku.. vase aku simple je, takde corak dan lilitan emas pon. hahaha!

Semua kegembiraan boleh tercipta sebenarnya..semuanya bergantung pada diri sendiri dan aku sendiri selalu mengingatkan pada diri aku, hidup ini amatlah singkat. Kecapilah kebahagian semaksimum yang boleh..

Tapi aku selalu bimbang bila aku nak mencipta kegembiraan mengikut hati, aku leh bikin orang len menjadi sakit hati. Oleh itu, aku kena belajar untuk berfikir sebelom bertindak. Walaupun ianya bakal menjadikan aku bukan aku sebenar. Bila usia sudah meningkat, aku harus menjadi seseorang yang bersesuaian dengan usia.

Wah! Menjadi seorang yang amat berkata- kata aku malam nih..hi3 Ok..kena stop.

Comments

okeh . i lUv yg ni
i oso nOe 1 cik mariA gk
lUv r dis 1
cOpy amek
smpan msuk rekod
Cik Tinny said…
hhaahha! funny ah u adik! amik lah...wekk!
kadija adnan said…
besh la bce....hahahaha...fhm dh frasa 2...kita kita x sama....
kadija adnan said…
besh la bce....hahahaha...fhm dh frasa 2...kita kita x sama....
Cik Tinny said…
kamu suka? hahha! mmg luahan dar pengalaman...;p

Popular Posts