Membaca Mandatori


Hmm..seharian aku menghabiskan masa dengan membaca novel nih...
Sesekali aku berhenti sebab ngantuk dan lapar..heheh!
Dan juga berhenti sebab nak main ngan dak kecik yang namanya Arsyad!
Memang dia tak boleh menengok aku bersuka hati menyilangkan kaki di atas katil...hehe!

Novel ni aku beli masa nak nek tren semalam..
Memandangkan aku tak dapat tiket tempat tidur, aku dah dapat membayangkan yang aku akan menghadapi kesukaran untuk tidur dalam keadaan terduduk..sebab seat ketepi tu bukan dicipta berdasarkan ukuran saiz badan aku..ke kiri ke kanan tetap tidak selesa..
Tapi still selesa untuk duduk membaca..untuk tidur dengan kepala tertelentang dan kaki sedikit mejulur luas memang sukar...hahah!

Hakikatnya...telahan aku memang benar belaka..
Malam tadi leh ramai penumpang ketepi..
Sampai je Seremban...seat aku yang sebelahnya kosong sejak dari stesen kl sentral akhirnya diisi oleh seorang kanak- kanak lelaki berbangsa cina yang berusia belasan tahun..
Keakraban dia dan bapanya dan adiknya telah membuatkan aku tersenyum..

Berbalik pada novel ni..
Memang aku sukat all da plot yang digarapkan..
Seronok juga membaca novel yang bertemakan dendam ni..
Setiap muka surat aku baca dengan bersungguh..
Aku beli sebab aku rasa ni novel yang agak berlainan dari biasa..
Dalam banyak- banyak novel melayu yang dijual kat kedai buku tuh, novel ni je yang bukan temanya cinta. Cinta terhalang, cinta segitiga, cinta syok sendiri dan cinta monyet...heheh!

Memang banyak novel cinta yang dihasilkan oleh penulis novel kat Malaysia ni..
Ni bermakna, memang rakyat Malaysia kita ni semuanya dipenuhi dengan perasaan kasih dan sayang dan cinta yang membuak-buak..
Ianya bukanlah sesuatu yang buruk, ianya adalah satu sifat yang positif..
Bertuah kita dilahirkan di Malaysia yang berkasih sayang ini!

Comments

amarnie_zizan said…
weh..best tak citer mandatori ni? aku suka gam tulisan ramlee awang murshid ni..tp novel die yg sempat aku baca "ungu karmilla" je..suspen dan mmg seram..mlm2 baca meremang bulu roma..tp aku akui la novel die aku amik masa lama ckit nk abeskannya..mgkin utk memahami plot cerita die yg kdg2 di luar jangkaan aku..setahu aku..dia ni penulis genre thriller yg mmg terkenal kat malaysi hehe..aku igt pasni nak borong smua novel die yg len..sbb de yg kata de novel die mcm bersambung2 dari 1 novel ke 1 novel..mcm novel tombiruo terakhir dan bagaikan puteri..huu..pjg plak komen aku ni hehehe
Cik Tinny said…
best erk ungu karmilla tuh?
jujurnya..lepas je baca novel ni.. macam nak beli novel dia yang lain.. best..orang yang sabar je leh baca novel ni..hi3
lepas ni mebi nk beli ungu karmilla macam hang ckp tu ah...mcm best je..
ekceli ni baru 1st time aku bca karya dia ni..dia mmg novelis popular n td kat paper, dorg ckp dia punya royalti jutaan ringgit! means ramai ah yg puas hati dgn dia punya karya..
t kalu hang beli lg, gtau ah aku mana2 yg best..
amarnie_zizan said…
tu la..aku dok tgk2 td kat MPH online..byk lg buku2 die..tp aku nk try beli dan baca yg kisah trilogi..yg 3 novel tu skali..yg de watak laksamana sunan la segala..hahaha tp buku2 len yg aku bc sinopsis die mcm best cuma da abes x de cetakan lg..fantasi rayyan pun best dengarnya..masih terjual lg kot

Popular Posts