Gula-gula


Hampeh..beg aku yang beli di Danau Kota sudah rosak zipnye...
Sekejab je riwayat dia dengan aku..
Tu kadang aku kesal membeli barangan ala- ala...

Sudahnya..ke tempat pembuangan sampahlah tempat dia..

Terpaksalah aku mentransferkan barang- barang aku..


Aku jumpe sebiji gula-gula..
Aku tersenyum sendirian....bergenang ckit air mata ni..

Gula- gula itu plastiknya berwarna putih dan ade sedikit kebiruan..

Gula- gula itu adalah pemberian daripada seorang murid prasekolah kepada aku..

Menjadi kebiasaan, aku memang akan ke bangunan prasekolah bila aku rasa aku mau mencari kegembiraan dan melayan karenah kanak- kanak dan saling mengusik dan menggeletek mereka..shomelnyer mereka..


Mase sedang bergurau- gurau dengan budak- budak tuh..

Tiba- tiba aku rase aku dipeluk dan punggungku di tepuk..pokk!


Ouchh! Sape ni tepuk punggung cikgu??
Hehehe!

Sayalah cikgu...
Owh..noty erk?? Aku pon mencubit pipi dia dan menggeletek die..

Mase tuh dia ngah pegang beg dia pasal kena ready nak g dewan..bawa beg sekali..
Aku nengok die kemas- kemaskan zip beg die..

Pastu aku nampak die bukak zip beg dia bahagian depan..


Nah cikgu! Ni untuk cikgu...
Erm...5 biji gula- gula... Dia bagi aku 5 biji..
Aku bukan suka gula- gula..tapi memandangkan kesungguhan dan senyuman ikhlasnye tu..

Aku jadi cair..aku pun ambil la sebiji..

Cikgu ambil 1, yang lain awak simpan ye?


Dia senyum dan memasukkan kembali ke dalam beg dia..

Bukan cikgu tak sudi ambi semua, tapi cikgu mau awak makan juga!
Makan untuk men petang, untuk malam, untuk esok..atau bila- bila sajer..


Kenapa aku tak ambil semua gula- gula??? Sebab..aku kenal keluarga dia..
Aku pernah buat lawatan..

Tak jauh pon dari sekolah..

Dia bukan orang senang...rumah pon rumah bantuan..
Atok dia yang bela dia..
Ayah dan mak kadang- kadang je ada kat rumah...
Tapi kesungguhan dia mau bagi aku gula- gula bikin aku tersentuh..


Walaupun aku bukan guru yang mengajar dia..
Kalau lalu depan kelas aku..tak lekang senyuman dia untuk aku..hhhhaha! Inilah kanak- kanak.. Mereka memang penuh dengan senyuman dan kegembiraan..

Baru- baru ni dalam mesyuarat, ada dibentangkan pasal projek anak angkat untuk murid UPSR..

Nama anak- anak angkat dan ibubapa angkat (guru) dah disenaraikan..
Aku dah ada anak angkat..fuyoo..hahah!

Anak angkat aku ialah kakak kepada budak yang bagi gula- gula kat aku lah..

Nama kakak dia tu termasuk didalam list 'Murid yang masih belom menguasai 3M dan memerlukan latihan khas'..

Hmmmm...bagi aku murid- murid khas erk..mentang-mentanglah aku cikgu khas..
Takpelah..memang itu pon yang aku harap kan..semoga aku mampu membimbing 'anak angkat' aku..at least dapat lulus dalam UPSR.. sape tau kan???

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia tak siapa tau kan..

Comments

amad_walrus said…
wah tini dah dapat anak!
Cik Tinny said…
u bile lagik abg? ha3 sakit kapla lalalalaaaa

Popular Posts