Sukan

Hari ini aku berpeluang untuk menyaksikan Kejohanan Balapan dan Padang P..K.. 

Besarnya kekuasaan Allah..

Besar juga nikmat yang dipinjamkan kepada aku...yang berkategorikan sebagai insan normal...

Tahniah kepada kerajaan Malaysia yang memang tidak lupa kepada golongan istimewa ni..
Diberinya elaun khas,
kelas khas,
silibus khas,
dan cikgu khas! ha3

Mengikut pengalaman dan perbualan aku dengan cikgu- cikgu Pendidikan Khas ni, kebanyakkan mereka mereka dari aliran perdana dan berkelulusan yang bukan calang- calang...
Kerana takdir Allah, mereka berbakti untuk insan istimewa ni..

Tak silap aku, masa zaman Dato' Najib dan Datin Seri Rosmah ni la golongan ni mula mendapat perhatian..

Apa yang aku ingin sisipkan dalam blog aku arini adalah mengenai betapa akrabnya perhubungan antara guru dan anak murid pendidikan Khas ni...
Tanpa mengira bangsa, memang mereka akrab..
Aku pun jadi salute lah...

Aku bertugas membuat buku pertandingan..
Ekceli sekolah aku..dengan lebih spesifik, pendidikan khas sekolah aku bertanggungjawab untuk bikin buku pertandingan..

Baru aku tahu camne gaya cikgu- cikgu kat sekolah aku tu..
Padanlah cikgu arus perdana banyak hot ngan cikgu PK sekolah aku tu..hmmm..
Malas nak komplen..ha3

Ni pertama kali aku bikin buku pertandingan..
Buku tu mengandungi nama- nama peserta dan acara..
Mabuk juga ah bikin tu..
Dengan dapat nama last minit dan form yang tak caca marba..adoiyai..
dan terpaksa menyemak nama- nama budak sekarang yang amat panjang...adoi..memang panjang...
Sehinggakan aku cakap dalam hati, kalau aku direzekikan anak, memang nama anak aku simple je la..
Contoh, Muhammad, Umar, Zahid, Muhsin ataupun Bilal (hahaha! verangans...)
Lagi satu trend parents sekarang ialah buh nama dengan ejaan yang bombastic.. contoh..
Naddya Khadeeja.. 
Memang hangin kalau dapat nama murid yang ejaan bombastic ni..

Siapa nama awak?

Nadia Khadija cikgu..

Aku pun tulis Nadia Khadija

Cikgu, salah eja nama saya tu..

Ejaan dia macam ni Naddya Khadeeja.. N A D D Y A K H A D E E J A...
Siap ajor cikgu..jadi dalam pada masa yang sama..rupanya cikgu berguru dengan anak murid dalam subjek mengeja nama..haha!

Oklah..
Habis bab nama..

Aku dah siapkan buku pertandingan tu seorang diri dan dibantu dengan cikgu 1 lagi..
Dari smk yang terletak di seri menunggu..
Kiranya, dialah yang bantu aku..
Kesian dia..
Kerja buku pertandingan ni memang rumitlah..

Semalam juga aku ada tonemen bola jaring untuk arus perdana..
Yang berkesudahan dengan kekalahan kerana kelembutan dan tiada semangat ingin berlawan..haha!

Jadi aku past kerja selanjutnya dengan guru- guru lain kat sekolah aku..
Aku suruh semak je kot..nama2 peserta..
Biasalah, bila banyak maklumat mesti ada kesilapan dibeberapa tempat..
Suruh semak pun tak buat rupanya..
Depa terus print buku tu..
Hasilnya, banyak kesilapan nama peserta arini..haha!
Ada ke cikgu aku tu cakap, 'Tini, aku buka muka surat pertama je aku dah ngantuk"..
Aku dah bagi benda tu untuk disemak since Saturday lagi..
Dia janji nak semak..
Tapi apa yang jadi??????
Tak semak pun...kuang asam...vengangss...
Rupanya...sekolah len pun dah tahu pasal benda tu..
Based on reaksi cikgu- cikgu sekolah len..haha! banyak misteri la sebenarnya PK sekolah aku tu..
Hmm.........menguatkan semangat aku untuk apply eg- tukar sekali lagi..kah3
Muka surat 1st dah ngantuk...aku ni buka berhelai2 ok..beratus..
Takpelah, aku enjoy sebenarnya bikin benda ni..
Menyibukkan diri..

Tadi, aku kena panggil murid kategori pekak..
Tak payah jerit- jerit..juz bagi isyarat..
1 persatu ak panggil..

Allah Maha Besar, Allah Maha Kaya lagi Maha Pemurah....

Kebanyakkan murid pekak tuuuuuu....semuanya cantik- cantik dan memang mempesonalah..!
Aku sendiri terkesima...
Kulit mulus- mulus...badan cantik..jari runcing- runcing... ok, aku memang suka nengok jari orang..lagi- lagi jari yang runcing..keluarga aku xda keturunan jari runcing dan cantik..haha!
Kami sekeluarga kategori jari gumuks dan pendek!
Tahniah kepada ibu bapa pelajar istimewa yang memberikan masa hadapan kepada anak- anak istimewa ni..
Memang bukan mudah untuk menerima hakikat anak kita lain dari yang lain..
Semoga masyarakat semakin menerima kehadiran mereka- mereka ini dengan lebih terbuka kelak.



Comments

Popular Posts