Barangkali K atau B

Sekarang ni musim orang cari henpon lenovo...yeke musim? mungkinlah, kalau kat area KP ni memang orang akan sebok cerita kehebatan dan kemampu miliknya..Tapi aku masih setia dengan Abang Sony aku tu..walaupun dia tak larat nak pikul banyak menda...tapi masih lagi memuaskanlah...
Aku boleh bervideo call dengan Acad Mijan!!
Wah! Aku sudah merosakkan banyak istilah Bahasa Melayu!

Ok...apa yang berlaku pada kehidupan aku hari ini?

Memang berjalan dengan penuh kesederhanaan dan penuh dengan rahmat Illahi..
Berada di kawasan yang penuh dengan kerepek- kerepek lemau, membuatkan aku semakin dewasa menghadapi kerepek- kerepek yang penuh variasi diluar sana..

Macam ni..
Istilahnya..
Ada orang bagi kita kerepek..
Kita tidak tahu niat orang..
Mungkin ikhlas, mungkin tidak..
Tapi keikhlasan itu kita mungkin tak nampak..
Apa yang kita harapkan pada kerepek yang kita dapat tu?

Ya, harapnya kerepek itu sedap dan rangup kan?

Ok, ambil gunting dan sila gunting plastik pembungkus...
Ambil 1 unit kerepek, rasa...
Andai sedap, teruskan makan dan jadi darah + daging + najis..
Orang yang beri dapat pahala, dan kita juga dapat pahala kerana mensyukuri rezeki yang datang..

Kalau tak sedap, senyum sekejap...mungkin mengeluh..ish tak sedap!
So, kerepek itu adalah rezeki makhluk lain barangkali..
Maka, tong sampah la yang akan dapat habuan kerepek pemberian itu tadi..
Anggaplah kita bersedekah kepada makhluk lain dan kutiplah pahala..
Eh..tak mengapa ke bagi kerepek yang tak sedap tu?
Macam ni, mungkin pada kita tak sedap tetapi pada makhluk tu ianya adalah rezeki yang sangat melazatkan dan perlu disyukuri..
Kita dapat pahala, dan makhluk itu dapat kebahagiaan..

Macam itu juga dalam hidup..
kita boleh memilih kebahagiaan dan mencapai kebahagiaan walaupun diberikan kerepek lemau dan tak sedap dengan syarat, kita sentiasa beringat bahawa kita ni pun makhluk yang sama menumpang di buni Allah...
MasyaAllah...Allahuakbar!

Hmmm..aku masak sotong tadi..
Pak Mok aku asyik cakap suruh masak sotong yang dibelinya tadi..
Pak Mok memang tak kisah kalau aku masak style apa pun..
Dia tak komplen, tapi aku tahu kalau dia tak suka masakan aku...kalau dia makan sikit, tak tambah nasi dan diam je time makan!
hahaha!
Tapi kalau kena tekak dia, senyum sampai telinga dan cakap kuat- kuat alhamdulillah...!
Nanti aku tanya, ok nak bagi A B ke C?
Biasalah cikgu, style kat sekolah mesti tergarap secara automatik kat uma..dan jadi darah daging barangkali..

Eh,suka betul aku sebut perkataan barangkali ni..cet!
Barangkali aku ni...bla, bla, blaaaa......

Ni gambar aku amik guna Abang Sony..Boleh tahanlah..tidak mengecewakan...


Comments

Popular Posts