Merdeka Ramadan



Hello..Salam Ramadan..
Alhamdulillah..bertemu lagi aku dengan bulan Ramadan pada tahun ini.
Lama sungguh aku tidak menghapdate blog yang suram muram berwarna hijau..
Ala- ala garden and menyerlahkan kejiwaan wanita..hehe!
Yeke?? Bluekkk...;p

Ini tahun kedua aku berpuasa sambil mengajar..
Hmm...macam- macam konflik berlaku..
Tapi itu aku jadikan cabaran..ekceli..ni hari ke3 aku konon- konon merajuk..haha!
Susahnyalah mengajar kanak- kanak istimewa ni..
Pendekatan yang macam mana lagi harus aku gunakan..
Kebanyakkan mereka sudah 'bujang' sebelum usia..hmmm..
Geram di hati ni..pelbagai kaedah aku guna..tapi, aku kena faham..kalau tidak kerana kekurangan pada diri mereka..taklah mereka masuk ke kelas pendidikan khas tuh.

Tapi melayan karenah Wawa memang mencabar setiap hari..

Nengok ni..gedik tau kecik ni amik pic..

Aku pun tak pasti..aku ni cikgu ataupun kakak ataupun ibu angkat ataupun bibikss...hahha!
Namun, aku taklah merasakan ianya satu bebanan..macam best plak layan ahli syurga tuh..
Fikri pun sama..makin besar lah dia...setiap hari aku cuba memberikan sesuatu untuk dia..
Arini aku ngolok dia cakap..ekceli mana ada dia cakap..
Dia cuma wat bunyi...aaaaaa ah! aaaaaaaa~ aaaaaaaaaaa~~~~ ah~mak mak mak makk..
hahah! dia suka ah aku wat bunyi macam tuh..siap datang kat aku terus nak salam..
ececeh!!

Hari ini ada orang penerangan datang..
Sempena bulan kemerdekaan depa lancarkan kibarkan jalur gemilang di sekolah- sekolah..
Ekcited budak- budak..
Si kecik Wawa pun dah pandai kuar kelas sendiri..dah tak payah ajak aku..
Tu ah perkembangan terbaru dia, berdikari..suka aku nengok..
Masa pelancaran tu dak- dak dibagi bendera, key chain dan juga note kecik yg tulis 1 Malaysia...
Aku harapkan..adalah semangat sayangkan negara itu dapat diterapkan..
Kesian kerajaan kena kuar modal banyak untuk supply bendera-bendera dan menda- menda lain..
Sepatutnya, jika kita sayangkan negara...tak perlu harapkan bendera free...sendiri beli ah...
Nengok tadi, cikgu- cikgu berebut nak key chain dan bendera- bendera letak kereta..
Aku wat bodoh je..tapi ada rezki...orang yang bertugas tu datang sendiri bagi kat aku..
Key chain plak, tukang kebun tolong rebutkan untuk aku...aku dah cakap aku takmo..dia beria- ia nak bagi...kesian kat kak Som..dia dah angkat tangan dari tadi..siap panggil nama cik nit..cik nit..huk3 Aku dah suwoh bagi kat kak Som..cik Nit nak gak bagi sama ku...aku amik jelah..

Bendera tu aku bagi kat Wawa sebab dia excited nak kuar tadi..tapi dia tak dapat bendera pasal dah abes ah bendera...
Sejak minggu lepas aku disuruh nyanyi lagu tanggal 31 tuh..suka betul Wawa..
Yang jelas dia cuma leh nyanyi part Merdeka..
31 bulan lapan 57, hari mulia negara ku merdeka! merdeka! (wawa:eedika!)..hehe!
Tu lah proses pembelajaran untuk Wawa..more kepada komunikasi...alhamdulillah semakin jelas dia cakap...yang paling best kadang- kadang mak dia lak tanya aku, apa dia cakap?? hahah!
Hari ni...Wawa buat hal..dia takmo balik ngan mak dia..
Dia nak balik dengan Igu Nini....best betul nama aku..nak buat nama glamer ah..
NINI CARLINA...wah! hhahah!
Memang sanggup si kecik tu tunggu aku..sampai jam 1.20..
Sampai je umah..dia leh takmo turun..sian mak dia..kena angkat..leh plak dia selitkan kaki bawah seat...adoi..menangis- nangis sebut nama nini..hahah!

Hmmm..
Semenjak bulan Ramadan yang mulia ni..
Belum pernah aku pergi layan bazar- bazar Ramadan..
Bukanlah menjadi insan yang eksen..namun, aku tidak terasa mau pergi..
Bayangkan...kesianlah kepada mereka- mereka yang terpaksa membeli makanan kat bazar..
Pesanan untuk mereka:
'Kamu, kalau ada masa..Baliklah awal ke rumah..Masak nasi sendiri...Goreng Ayam or telur pun ok!'...kenapa aku cakap sebegini??

Kalau aku balik sekolah tuh..seawal jam 2 petang peniaga bazar dah tayangkan makanan dia..Siap dah bungkus..Agaknya pukul berapa ah dia masak semua?? Lepas tu kita makan jam 7 setengah malam!

Aritu, pernah aku nampak sorang mamat tu sebok bancuh air..walhal masa tu baru jam 12 tengahari..bancuh kat gerai tepi jalan lagi..orang patut tunggu ah pas semayang Jumaat..aritu ari Jumaat...aku hanya menggelengkan kepala dan tersenyum..

Tapi, boleh saja jika mahu beli makanan di bazar- bazar..
Kalau nak beli, nengok dulu keadaan..jangan terpaksa dek nafsu mata...
Kesian perut kita..

Ada beberapa hari lepas, kitaorang adik beradik baru pas ketawakan mak..
Mak selalu terpedaya dengan kata kawan- kawan dia..
Ada kawan dia kata ada 1 pakcik tu jual nasi bariani..beras panjang..beli kat Singapore bagai..
So abah aku memang peminat nasi bariani tuh...
Jadi mak aku excited beli..nasib beli sebungkus..kesian nengok abah..nak jaga hati bini..dia makan ah gak..pastu mak tanya..sedapkan bang??? hahah! Aku diam je...wat- wat tak pasan..
Abah diam je angguk- angguk..
Sekali mak aku rasa sendiri..dia terdiam sekejab..
Lepas buka dan time lepak- lepak baru cita pasal nasi bariani terbuka..
Kesimpulannya...kureng..indah khabar dari rupa..ahahha!
Tapi takleh nak judge nasi tak sedap..citarasa kan lain-lain...

Hmm...arini dalam sejarah...
Aku pergi ke klinik desa kampung aku..
Lama sungguh aku tak naik bangunan tuh..
Since aku sekolah rendah ah..
Arini aku naik..
Sebab...bawak acad mutakss wat pemeriksaan untuk baby- baby..
Adoi..belum sempat masuk umah..abah dah suwoh bawak si kecik..
Tunggu aku balik upernye...
Arini acad kena timbang, ukur kepala, ukur panjang..hi3
Kekok aku..nurse kata mana mak dia??
Nurse tu tau famili aku yang jaga..yela, dia nurse kampung..mesti dia tau all da cerita..lagipun dia pasan acad..dia penah nengok mak acad time berpantang kat uma nenek..
Tapi tu hanya isu enteng!..aku just nk cite, pengalaman konon- konon seorang ibu yang balik keje tergesa- gesa ke klinik bawak anak..bukak baju baby, pampers..pakaikan balik..soal jawab ngan nurse..hahaha! Adoi...kerana acad..

Saban hari banyak menda baru yang dipelajari..
Seronok kalau menda tu kena dengan jiwa..
Jika tak kena...memang mengantok ah nak bikin..Bluekkk~~

Comments

Popular Posts