Bila si dia mengganggu....


Sejak pagi, hujan turun dengan lebatnye...
Seawal 6.30 pagi aku sudah meredah hujan dijalanan...
Angin, air dan lopak- lopak tebal mengiringi perjalanan ku ke sekolah arini ini..
Biasanya aku leh sampai sekolah dalam 45 minit...
Tapi arini, perjalanan mengambil masa sehingga ke 1 jam suku minit...
Tatkala memandu, kadang- kadang hati tersentuh melihat ibu bapa yang menghantar anak ke sekolah dengan berbaju hujan menaiki motorsikal...
Aku memotong dan cuba menjarakkan ruang kepada yang lebih besar tatkala sedang berselisih...
Aku pastikan tiada lopak air yang boleh menjadikan aktiviti merenjis secara horror terjadi....
Kemudian, aku juga bersimpati kepada lembu- lembu yang kehujanan dan kebasahan...dan semestinya kesejukkan...dia tak boleh berteduh di bawah pokok berhampiran kerana tali pengikat pada lehernya menjadi halangan....
Bersyukurnya aku...

Hari ini, hampir seharian aku duduk kat makmal komputer...
Ulang- alik ke kelas mencari data..
Lepas tu, rehat bagi anak murid makan...

Masa semakin suntuk...hari Jumaat tempoh persekolahan pendek..
Kenapa orang atasan selalu minta sesuatu dengan memberikan pesanan pada hari ini dan dihantar pada esok hari??? Selewat- lewatnya esok hari..
Takpalah...itu aku masih boleh maafkan kerana kita mesti menjadi sesuatu yang luar biasa dan selalu berkata 'Boleh!!' tanpa ada keraguan dihati dan penuh dengan kebanggaan...

Gedebak- gedebuk, kerja aku siap pukul 1..
Semua guru dah balik umah...
Tinggal aku dan kete mak bersendirian di bangunan pendidikan khas..

Pukul 1.05 petang aku sudah berada di jalan raya..
Sunyi sepi...
Hujan semakin lama semakin gelap...
Angin bertiup kencang...
Siaran radio menjadi kelam kabut..
Sesekali jumpa abang Giant di jalanan...
Abang Giant sangat slow, jadi dengan lafaz Bismillahirrahmanirahim...
Pedal minyak di tekan lebih dari biasa....ennnnnnnnggggg...
Lega, abang Giant di belakang...

Sampai je dirumah..
Aku nengok Acad...
Main- main...makan kuih..
Salin baju...
Tiba- tiba nset berbunyi..
Mak Acad suruh hantar anak die pergi umah nenek pasal die nak nengok Acad.
Mak Acad ada kat kampung.
Begitu juga kawan- kawan mak Acah dan suami tersayang mak Acad...
Entah mengapa aku merasa tiada mood untuk beramah mesra dengan mereka semua..
Barangkali aku terbawa- bawa dengan kisah- kisah sebelum ini..
Entahlah...
Acad tiada kat umah...berderai- derai air mata Tiara...

Aku pun menghabiskan masa dengan menonton TV...
Lama- lama aku rasa mengantuk..
Sebelum mengantuk sempat aku bye2 kat mak, abah dan Tiara..
Diaorang g keluar...berjalan- jalan..
Aku penat...jadi malas nk join...

Selimut tebal ku tarik,
Semua tingkap aku tutup..
Wah! sungguh indah...

Namun, sedang aku menikmati tidurku..
Boleh plak bunyi tepon uma bertalu- talu..
Biasanya abah atau mak yang cal.
Aku malas nak bangun dari katil dan pergi keluar semata- mata nak jawab call..
Biar ah...kalau mak rasa ada benda penting, mesti dia call henpon aku plak lepas ni..
Kalu orang lain, mesti die call lagi..
Aku biarkan deringan yang pertama berbunyi...lepas tu diam...yeyeye!

Pastu boleh plak kali ke2 deringan tepon tu bising...selang beberapa saat..

Pastu senyap balik..
Pastu! Dia bunyi lagi kali ke 3!

Aku bangun!
Hello!

'Hello, encik nak cakap ngan siapa?'

'Ni siapa?'....pemanggil tu tanye aku balik.

'Encik nak cakap ngan siapa erk?..kalau ada pesanan yang penting bagitau,nanti saya sampaikan'..

'Ni Azhar, Amin ada tak?'

Hello! Ko Azhar@gemok upernye...ko dah tau kan Amin kat KL...
Setau aku, banyak kali dah ko mintak nombor Amin...
Tiara selalu merungut pasal kes ko yang beralasan nak cari Amin, tapi padahal kau nak bual- bual..
Mentang- mentang ah opis ko ade telefon..tak payah ah nak call2 je...!
Tau tak aku ngantuk...
Alasan nak cari Amin konon..

'Amin takde, nape? Nak bagi pesan ke?'..

'Takde ah, saja nak cari Amin. Cane ek mau cari Amin?'..

' Takpe lah, t kite bagi pesan kat Amin yang Encik Azhar call erk'..

'Eh, nombor tepon saya dah tukar tau'...

'owh..takpe.Bagi jela..T bagi kat Amin'..

Aku menulis butir-butir...

' k , bye erk Encik'..

'Eh, nanti dulu...ni siapa yang cakap?'

'Aku Tini, nenek tiri Amin!'...

'owh, ok..terima kasih kakak!'...ceh!

Tapi nombor tepon dia aku salin pakai pensil di atas permukaan kertas yang tak boleh ditulis sebenarnya...hhaha!

Aku ngantok...aku hilang akal sekejab...hati panas......
Semuanya burok....Hahah!

Tidur adalah nikmat kehidupan yang sangat berharga..
Aku bersyukur dapat menikmati tidur...
Selepas ini, aku akan lebih menghormati mereka- mereka yang suka tidur dan sedang mengantuk...!

Comments

Popular Posts