Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Friday, December 17, 2010

Duit kertas anda berlubang-lubang? Dimakan anai- anai??

Di sini aku mau berkongsi pengalaman yang baru aku dapat tadi..
Seronok dapat mengecapi pengalaman ini..
Kerana duit lubang- lubang yang ala- ala roti kirai ini ada beberapa yang aku dapat pelajari.

  1. Menggunakan mesin ATM di CIMB BANK
  2. Menggunakan perkhidmatan menukarkan wang di bank
  3. Mengenal bas dan tahu berapa tambangnya

Bab menggunakan mesin
Semua orang tau boleh kasi masuk duit guna mesin tuh.

Menggunakan perkhidmatan menukarkan wang di bank
Ha..ni ramai orang tak tahu..bagaimanakah cara- caranya.
Mudah saja..

Jika wang anda mengalami kerosakan seperti berlubang- lubang, lusuh, tukar warna dan yang sewaktu dengannya yang mana anda rasa memang kedai takmo terima duit anda, usahlah anda malu atau gusar. Pergilah ke mana- mana bank yang terdekat.

Macam aku tadi, aku g kat CIMB Bank yang sebelah SOGO tu je..

Tapi kata dia tadi, tak semua wang boleh ditukar. Wang yang boleh ditukar:
  • Nombor sirinya masih ada.
  • Gambar Yang Di Pertuan Agong masih ada.
  • Dan juga, garisan jalur perak yang ada pada duit anda.
  • Mengikut budi bicara pegawai bank yang anda jumpa. Bergantunglah. Ada yang cerewet dan malas nak ambil kisah. Tapi yang penting, bank boleh melakukan urusan pertukaran wang rosak.

Mengenal bas dan mengetahui tambangnya.
Rupa- rupanya ada 2 bas yang lalu depan umah makcik aku ni..U 224, U 223..
U 223 je ke stesen LRT. U 224 aku tak pasti sebab aku dah dihalau secara baik tadi.
Tambangnya, cuma RM1..

Walaupun, aku agak malu kerana terpaksa turun, tapi aku tetap berterima kasih pada pemandu kerana memberitahu aku maklumat sebenar dan bercakap dengan baik.

Pemandu bas U 223 juga seorang yang funny. Aku tanya berapa tambang bas? Di menjawab, selepas tawar menawar, dari RM 10 jadi RM 1 je.. Selepas itu, aku agak mau ketawa besar tadi pasal, aku rase bro U 223 tu x reti lagi mau bawak bas.. Masa kat selekoh, die tak pandai lagi mau agak jarak dan memusingkan stereng bas pada waktu dan darjah pusingan yang sesuai. Hasilnya, dia telah memakan jalan orang lain dan sebelah tayar bas naik ke divider dan terhenjut- henjut ketika mau turun semula ke jalan raya..hahha! tu dia, tawar menawar!

No comments: