Siapakah dia untuk menilai keikhlasan??

Wow..tajuk drama telenovela..
Tajuk post saya arini.. Siapaka
h dia untuk menilai keikhlasan??
Kenapa tibe- tibe ianya terpacul di post saya arini? Ini kerana ada seorang pakcik yang menjual buku datang ke sekolah arini..
Sedang berbual- bual..boleh p
ula isu 'Suramnya menjadi cikgu pendidikan khas'
Panjang sa
ngat perbualan tuh, maka saya sebutkan persoalan- persoalan yang pakcik tu sebutkan dalam bentuk poin semasa perbualan kami..
  • Cikgu pendidikan kalau kat mana- mana sekolah mesti muka tidak ceria.
  • Awak mesti menunjukkan keikhlasan dalam mengajar kanak- kanak tu.
  • Hati- hati terkenan kat anak sendiri pula nanti, kerana ramai cikgu khas dapat anak cacat.
Dalam poin- poin ni..beberapa persoalan terlintas di fikiran aku..
  • Adakah pakcik tu benar- benar tahu bahawasanya, cikgu pendidikan khas tu tidak ceria bila berada di sekolah?
  • Adakah pakcik tu tahu akan keikhlasan semua guru pendidikan khas?
  • Adakah keikhlasan perlu ditunjuk?
  • Adakah pakcik tu tahu bahawa setiap guru pendidikan khas akan dikurniakan zuriat OKU?
  • Adakah pakcik itu benar- benar memberikan nasihat? Amaran? Dia seperti mentertawakan profesion guru pendidikan khas ini. Memang dia berkata sambil ketawa mengejek. Mahu saja, aku menghalau dia laju- laju tatkala dia berkata sebegitu..
Bila saya dengar pakcik tu berkata macam tuh..saya jadi geram..
Ke
napakah dia berfikiran sedemikian?
Dia berkata- kata seolah- ola
h dialah pentadbir alam ini.. Tahu semuanya.. Saya mengadu kat seseorang.. dia kata biarkan je pakcik tuh..

Tetapi semasa saya sedang menulis post ini..

Sudah ilang semua perasaan tuh.. kenapa mahu menyakitkan diri sendiri untuk memikirkan perkara yang belom tentu kesahihannya..
Saya berdoa s
emoga pakcik tuh dapat mempelajari apa yang dia katakan..
Setiap insan ditunjukkan jalan hidup masing- masing..
Setiap perjalanan ada signboard, jalan- jalan kecil, kedai runcit malah pusat- pusat pengajian yang perlu diharungi..
Setiap yang kita lalui tuh semuanya terpulang kepada diri kita bagaimana untuk memanfaatkannya..

Andai kata, ianya macam sampah..buanglah..tapi sebelum buang, fikir dulu..mungkin boleh di kitar semula..
Andai kata, jalannya banyak sangat lubang- lubang, lalulah jalan lain..
Andai kata, singboardnya cantik..berhenti sebentar..tangkap gambar!
Andai kata, kedai runcit tu ade jual barang yang baik..amik jelah!

Wah! Saya dah macam sasterawati.. Seronok juga menulis ni kan?
Sebelom saya menghabiskan cerita saya.. Saya tertarik pada satu slogan yang dipetik dalam satu artikel mengenai keikhlasan.



Pic ni adalah pic yang diambil di dalam kelas Pendidikan Khas..dimana kanak- kanak yang duduk di atas meja tu telah didenda untuk digeletek kakinya kerana tidak memakai stoking..berbuih cikgu suruh pakai stokin.. dendanya, ialah di geletek pada kaki..! Gelihati melihat anak murid.. Saya pon ketawa mengilai- ngilai nengok gelagat mereka..bukannya seperti yang pakcik tu cakap..suram..



Selain memberikan pengajaran..tujuan saya melakukan sedemikian ialah untuk mengeratkan lagi tali silaturrahim sesama mereka..Dan juga, membantu dalam perkembangan emosi si empunya kaki yang sedang digeletek.. Kanak- kanak itu menghadapi masalah suka berangan dan sentiasa perlu disergah untuk kembali ke alam nyata.. Semoga dengan rangsangan yang diberikan..dia akan sentiasa berada di alam nyata..huk3


Comments

amarnie_zizan said…
syg..mungkin pkcik tu x berada di tmpat kita..sbb tu penilaian die berbeza..btw..mesti fun denda geletek2..tp jgn lama2 sgt ye..ketawa sbb geletek bley mmbawa maut tau! huhuhu
Cik Tinny said…
yelah...biarkan jelah pakcik tu kan?
aku saje bg denda mcm tuh...malas aku nk mendenda yang horror2..
geletek geli2 je qama..aku swoh geletek, dorg leh urut ko tau.. mmg xmkn saman..
saadah said…
klu kite ckp "saye ikhlas mengajar mereka" ohwhh tu namenye bkn ikhlas.sbb ikhlas mmg xleh diadaptasi dlm bentuk ape pun..jadi, pakcik tu silap besar berkata sedemikian.
Cik Tinny said…
yelah..xde sape yg leh tau pasal ukuran keikhlasan..kdg2 diri sendiri mau ikhlas pon susah..hahaha! biar jela..layan tamil lg best!

Popular Posts