Jangan Nyolong!

Jangan nyolong!
Ape tuh nyolong?
Mebi kawan- kawan yang berbangsa jawa faham maksudnye..
Namun kepada mereka yang tak faham, nyolong tu maksudnye mencuri.
Tadi baru lepas baca belog member.. tertarik pada isu pelajar pendidikan khas yang bermasalah disiplin.
Aku ingatkan isu ini hanya ada di sekolah aku, tapi rupa- rupanye masalah itu bukan lagi masalah yang luar biasa.
Kisah ini terjadi pada diriku sendiri. Dompet ku turut menjadi mangsa.
Yang paling tidak sangka, dia adalah anak murid ku yang bersongkok. Nampak pendiam..
Hmmm..

Berapa yang dinyolongnye?
Cuma RM2..
Tak banyakkan nilainye? Memang tak banyak..tp cara dia tu tetap salah..
Adakah oleh kerana dia kanak- kanak bermasalah pembelajaran, dia mempunyai lesen yang begitu besar untuk melakukan perbuatan yang sama sekali bertentangan dengan nilai norma masyarakat.

Modes Operandi Nyolong- nyolongan.
Masa: 11-30 - 12.30 Tempat: Bilik Kemahiran Hidup Pendidikan SK. Seri....??
  • Mula-mula anak murid aku tu minta kebenaran aku untuk minum air. Haus katanya.
  • Aku pula mau jumpa Siti Fazrizan dan mau ke tandas.
  • Hati dah tergerak macam ada sesuatu yang tak kena.
  • Selepas separuh jalan, aku patah balik.
  • Aku nampak budak tuh ada dalam pantry basuh cawan.
  • Aku tunggu lagi dan aku zip beg aku.
  • Budak tu pon macam keluar dari bilik.
  • Pastuh, aku pon keluar. Tinggalkan beg.
  • Aku pon bual- bual ngan Siti dan sampai masa aku balik.
  • Masuk je bilik, aku nampak Nasir. Riak muka Nasir lain.
  • Tiba- tiba die bagi aku RM2. Dia kata tu duit aku..
  • Aku cek dompet...memang tinggal sekeping duit seringgit2 aku. Sebelum ni memang ada beberapa keping,
  • Owh, memang duit aku..
  • Nasir cakap, die tertangkap anak murid aku tu mase anak murid aku tu sedang mengemas2 beg aku.

Ada sedikit kekecewaan terpalit!
Aku dengan excited pergi ke sekolah mau ajor anak- anak murid dan berasa gembira dengan mereka. Namun, apakah ada keexcitedan itu selepas ini? Ma

Takpelah, mereka masih budak..semoga berkat doa ibu bapa mereka..anak- anak murid aku akan berubah menjadi lebih baik selepas ini..

Kejadian ini berlaku selepas kami semua berjalan- jalan ke pameran kampung sempena Hari Penilaian untuk memilih kampung terbaik di Malaysia. Tahniah Kampung Permatang Duku!







Comments

Popular Posts