You can say yes or no, rite?

Diam tak diam dah nak sampai 14 hari Ramadhan menemani dunia..
Sungguh pantas masa berlalu.. berlari tanpa henti dan tidak pernah akan berhenti sehingga sangkakala berbunyi.. walla... bahasa syahdu..

Semakin pantas masa berlalu, semakin pantas juga kerja- kerja ku di sekolah harus ku selesaikan... aiyaaaa... banyaknya kerja..
Rasa kecewa kerana otak kena bikin multiple kerja.. yang fokus utama more kepada kerja yang jauh dari tugasan utama..
Tidak apa yang perlu dikesali.. Jika kita dah berkahwin dengan 'seseorang', nak tak nak kenalah terima baik dan buruk dia.. huk3
Berusaha sebaik mungkin..
Walaupun terpaksa berdepan dengan bos yang....dot dot dot.huk3

Eh..asyik cerita keburukan orang.. ada orang lagi takda kerja.. kena kutip tin2, kertas2 dan kaca untuk menambah pendapatan.. syukurlah aku punya pekerjaan dan berpeluang untuk pergi kerja setiap hari. Ya Allah! amat bersyukur dengan setiap rezeki yang diberi.

Lepas raya kang sekolah akan dikunjung oleh prince of N9. So, memang makin sibuklah.. kedatangan dia memang dialu- alukan.. cuma tulah, gb tu over..suruh menambah benda- benda yang pelik.. aku ni banyak sangat keje.. sampai aku pun tak tahu nak buat mana 1.. tiba- tiba dah pukul 2...  kena balik rumah..hahaa! maka, laju- laju ah aku balik..yuhuuu!!

Tapi kegembiraan masih boleh tercipta..  slot- slot mengajar di dalam kelas aku penuhi dengan nyanyian dan lawak jenaka.. apa salahnya, sesekali hilangkan stress anak- anak murid..

Cerita pasal anak murid, kelmarin ada perjumpaan tiga penjuru. Ibu bapa dan cikgu akan berjumpa untuk membincangkan tentang kemajuan anak- anak. Dalam kelas aku, ada murid baru datang dari Bang.. Dalam kelas aku budak ni takda masalah.. boleh berkomunikasi dengan baik dengan aku, hatta tidaklah aku rasa amat stress.. dipendekkan cerita, ada cikgu subjek lain jumpa aku.. dia suruh aku cakap ngan parents murid ni tentang hasil kerja dia.. cikgu tu bagi 1 petikan surah pendek beserta makna.. tapi hasilnya tulisan yang disuruh salin semula tu tidak menepati contoh yang diberi..so cikgu tu assume murid ni macam ada masalah penglihatan.. tapi, bila aku nengok tugasan tu, aku pun rasa macam tugasan tu.. agak berat untuk budak tu.. So, aku suruh cikgu tu cakap sendiri la.. sebab aku dah belajar dari pengalaman lepas, bila sampai menyampaikan pesanan orang ni, mesti jadi isu.. sebab pesanan ni semuanya boleh mengguris perasaan ibu bapa..huk3 jangan main- main dengan menyampaikan pesanan seseorang.. memang perlu say 'no'!!.. tanx kepada pengalaman.. Seperti diduga, parents tu agak kecik ati.. siap menangis lagi.. Aduh, aku as guru kelas... kaget sebentar..dan aku memujuknya dengan mengatakan anaknya menunjukkan reaksi yang positif semasa pengajaran aku. Memang anak dia sangat ok masa pengajaran aku..

So lepas tu, parent tu send wassap kat group sekolah, minta guru- guru cuba tackle dulu anaknya, sepertimana cikgu Tini buat..muahahaha! Jahanam... statement bahaya sebab....hati manusia kan macam- macam.. seperti diduga, cikgu yang buat parent tu cry pon send mesej kat aku n cakap... dia akan ubah cara dia, tapi takkan sesekali ikut cara aku.. ha???? Ada aku suruh ikut cara aku ke? Aku cakap, eh janganlah ikut cara aku.. cikgu kan beza- beza pendekatan... tulah, aku harap aku ni tidak punyai perasaan yang berbaur negarif.. aku tahu mungkin akan ada cakap- cakap belakang... tapi lantaklah..haha! kata suami aku, buat tak tahu jela... susah kalau keje dengan hati yang macam- macam ni.. Pengajarannya, janganlah menilai orang dengan aura negatif sangat.. nanti makan diri.. prinsip buat kerja sendiri tu amat perlu dan janganlah sibuk masuk campur hal orang.

Ni lah, antara aktiviti yang cikgu Tini ajor.

Belajar sesuatu dari otai. Aku masih perlu belajar.

Cari kegembiraan dengan murid sekali sekala.






Comments

Popular Posts