Sulur Hitam

Diam tak diam lagi 3 hari sekolah akan dibuka semula.. bermula semesta baru..
Adakah akan ada suasana baru? Masih sedang dinantikan..Setahun setengah aku dah berkhidmat di sekolah tu..
Macam- macam benda baru yang aku belajar..
Yang pasti aku jeles kat Cikgu aku sebab dia dah balik kampung kitaorang kat Pontian.. Tinggallah aku terkapui- kapui di sini...
Nak ajak Faizal, dia kata tunggu pencen.. huh?? hahah!......


Arini aku masak lauk sulur keladi.
Pada aku sulur ni memang sedap.. sape tak yang tak penah makan, baik tak payah belajar makan..sebab nanti anda boleh jatuh cinta dan menda ni susah nk jumpa kat mana- mana pasar..
Ini makanan orang dulu- dulu yang amat memanfaatkan setiap bahagian tumbuhan..

 
Ni bentuk sulur tu..


Ni pula, sulur yang masih di pokoknya..

Dah 3-4 kali juga aku tuai hasil sulur ni.. dapatlah tanam 3 pokok.. agak- agak terdesak takda sayur nk buat masak,boleh la petik. 
Sulur ni aku masak kicap je.. sebab Faizal suka menda ni dimasak kicap.. kalau kat rumah Johor, memang masak kicap juga.. Tapi kawan- kawan, rata- rata cakap sedap masak asam.. mungkin next la aku try.. 

Resepi Sulur Masak Kicap

Beberapa batang sulur yang dibersihkan kulit ari- arinya dan celur sikit.
1 biji bawang besar
2 biji bawang putih
4-5 batang cili padi
sejemput ikan bilis
sedikit air asam jawa
garam secukup rasa
kicap 1/3 cawan (ikut citarasa)
Sedikit air

Tumis semua bahan tumis sampai bau wangi dan warna keperangan..
Masukkan sulur yang dicelur.. 
Masukkan kicap..
Masukkan air asam dan air
Owh..the kicap tu aku guna kicap manis... sebab aku suka manis!
Kalau resepi nenek Milah, dia tambah dengan lada hitam..lagi sedap..

   
Ni lah rupa lauk hitam tu..haha! sesuai dimakan dengan nasi panas. Faizal makan sampai ada nasi tertinggal atas bibir dia.. aku biarkan sampaikan aku rasa puas senyum..haha! Jahatnyalah aku.. Ala, gurau- gurau.







Comments

Popular Posts