Kenangan di kota Melaka..

Alhamdulillah.. dengan izin Allah dapat juga aku menghadiri bengkel mengenali Autisme..
Memang bengkel yang ditunggu- tunggu sebab ramai anak murid aku Autisme..
Memang ilmu yang diberi sangatlah bermanfaat.. Terima kasih kepada JPN N kerana sudi memberikan peluang kepada aku.. 1 daerah hanya 2 orang guru saja yang berpeluang untuk menghadirinya.. Aku insan terpilihm..
Bila update status kat ig... sampai ada kakak cikgu usik aku, kssr aku, Linus aku, Autisme aku..haha! tak kisahlah.. demi ilmu yang bermanfaat aku tak kisah.. Syukur sangat- sangat.. dah la belum ada peluang sambung belajar.. haha!

Masa kat kursus aku duduk disebelah cikgu senior yang amat berpengalaman dan sangat positif.. aku pun tak kenal siapa dia mulanya. Padanlah ramai yang menyapa dia.. rupanya, dia tu guru besor.. guru cemerlang.. dan macam- macam title la..haha! dan dia juga seorang penulis buku.. Aku pernah nak beli buku dia..tapi letak balik sebab aku fikir banyak lagi buku yang aku beli dan belum habis dibaca...
Tapi tadi aku belilah buku dia..dah alang- alang ada kat sebelah..so kuranglah cost postage...

Banyak- banyak bengkel, ni la bengkel yang paling seronok dan menepati masa.. Tak membebel yang bukan- bukan..direct to the point.. aku suka begitu..

Pengalaman belajar di maktab untuk 2 hari terasa amat bertuah... dulu aku mana layak mohon maktab sebab result SPM yang amat memalukan..haha! sangat buruk dan mendukacitakan.. tapi bak kata akak tu, semua perjalanan kita ini sudah tertulis cuma kadangkala ianya tidak seperti apa yang kita rancangkan.. ya, jika tidak seperti yang dirancangkan, jadilah seorang yang tabah dan belajar terima ujian.. huaaaa! susah, tapi InshaAllah, akan ada ganjarannya nanti.

Aku jadi guru adalah berdasarkan tiket degree pendidikan dari Universiti Malaya, universiti yang terkemuka di Malaysia... sejujurnya, aku tak pernah mimpi pun nak masuk universiti. Sebab aku sedar dimana tahap aku.. aku bukan pelajar yang cemerlang.. selalu dapat nombor 7 je.. oh, memang nombor 7 tu nombor bertuah aku sejak dari dulu.. no telefon aku banyak no 7.. haha! 7 tu tandanya aku orang Johor.. JDT,JDT,JDT!! berbalik kepada tidak pernah bermimpi tu,ada cerita tentang itu..cerita kenapa aku yakin yang aku bukan orang pandai...haha! dulu masa cuti sekolah,aku selalu pergi ke Sentul..rumah makcik aku.. makcik aku tu keje di Shah Alam.. Kadang- kadang aku ikot dia jalan- jalan pegi opis dia.. penah sekali dia lalu jalan dalam UM untuk tembus ke jalan yang menghubungkan jalan lain..aku pun tak pasti jalan nak pegi mana.. masuk je pintu gerbang UM tu dia cakap 'Kak,ni UM..kau tak layak masuk sini kan..so lalu jela..'... masa tu aku baru abis SPM.. aku diam jela.. sambil tersenyum.. pastu dia sambung lagi, 'Kalau kau dapat masuk, cik bagi gelang tangan emas putih 1'.. sangat yakin gitu....haha! selepas 3 tahun.. aku layak masuk UM.. ha3
Aku dapat tawaran course yang aku macam minat,tapi tak minat.. aku minat budak.. tapi takmo la belajar tu..aku nak jadi cikgu Geografi dan Sejarah.. minat tu tak penah hilang.. aku nak murid- murid rasa wow bestnya Sejarah.... Berbalik bak kata akak tu semuanya dah tertulis..haha!
UM banyak mengajar aku tentang kehidupan dan bagi pengalaman yang sangat- sangat banyak.. bertitik tolak dari UM lah aku kenal KL dan orang- orang yang menjadi paku pada magnet aku..haha! (kenalan)

Eh..dah cite kenangan silambam plak... haha! tapi apa salahnya mengimbau kenangan lama..

Owh..aku rasa dengan bangga diri aku tadi sebab boleh bawa kereta dalam bandar Melaka menuju ke maktab perguruan.. Aku biasa je memandu ke tempat sibuk,tapi suami aku sekarang dah ajar aku jadi penakut dijalanan..dia macam tak percaya kat aku..haha! dia bagi aku bawa kereta pon sebab aku ada kawan yang boleh ditumpangkan..kebetulan dia pun duduk area JHL.. hmmmm..takut aku merayap..haha! jangan la macam tu Che Pejan.. ;p

 
Inilah akak penulis dan guru cemerlang tu...aku tak tulis nama dia,sebab blog aku ni agak rahsia..so,takot orang google..haha!

 
Ni dapatan yang aku dapat dari maktab.. Etika berpakaian penjawat awam.

 
Ni la antara BBM yang boleh diguna pakai untuk ajar murid guna tandas.


 
Ni kawan- kawan yang sama kumpulan.. 

 
Ni hasil daripada bengkel.. 2 N9 4 MLK. Masa ni ada pegawai lelaki dari bengkel yang snap.. Akak H ingat pegawai tu kawan aku sebab dia kata pegawai tu macam mesra je ngan aku..lain macam.. sikit-sikit cari kau. Haha! kelakarlah, sampai merah muka aku. Mana aku kenal pegawai tu aku cakap.. memang tak kenal pon..nak bergedik pon tak sempatl..hmm mungkin dia senang kot nak menyapa aku @ muka aku ada iras kekasih lamanya.muahaha!! 

 
Bilik penginapan yang aku tak inap.. just amik kunci kerana nak rehat time rehat dan nak solat.. hehe! Germany gitu..

Pengalaman mendewasakan dan juga mengkanak- kanakkan kita.. ;)

Comments

Popular Posts