Pahit dan manis..nikmatilah.

Diam tak diam hari Khamis pun memunculkan diri.. Aku masih di Johol, duduk dalam berek.. membesarkan punggung dan melancong via tv.. ke serata dunia aku melancong..haha!

Cuti sekolah..satu acara yang amat ditunggu-tunggu kerana boleh bangun lewat sedikit dari hari biasa..

Tadi ada kenduri doa selamat sempena semuanya selamat.. doa selamat warga Balai Polis Johol.. aku mulanya tak mau join..(saja nak kenakan paku buah keras kat laki aku..) haha! pasal dia tak bagi aku kuar,suruh duk rumah je.. so,bila balai buat kenduri,aku pun cakaplah takmo kuar umah..haha! tapi, takdalah aku buat macam tu..

Hari ni aku buat keje sekolah juga walaupun cuti sekolah..alah,bukan kerja apa pun..kerja buat claim..haha! yela, dah layak buat claim..maka claim jela.. claim masa uruskan data.. best juga handle data daerah ni.. dapat tahu mana sekolah- sekolah yang kosong..siap pegawai tanya, ada sesiapa ke yang mahu tukar..untuk kami yang uruskan data jela..yang lain-lain kena ikut prosedur..
Isu pindah ni memang sensitif bagi guru yang memang sangat berharap untuk dapat pindah dekat dengan insan tersayang..
Mengimbas kembali sewaktu aku mohon pindah dahulu, aku memang nak sangat pindah.. secara lahiriah,aku nak berpindah ikut suami.. memanglah nak ikut suami.. sebab aku tak sabar nak kuar uma pasal dapat merasakan aku ni menjadi bebanan orang tua je.. (perasaan sendiri)..
Bila dah dapat pindah, situasi aku seperti meludah ke langit..haha! hari- hari call kampung nak cakap ngan family..
kalaulah aku bersabar,biar suami aku ikot aku pindah Johor kan best..
Setelah hampir 2 tahun duduk di N9 ni macam- macam pengalaman aku dapat..
Kesimpulannya, N9 tanah adat..memang sesuai sangat jolokan tu..haha! Pandai- pandailah duduk tempat orang..
Memandangkan aku ni dibesarkan di kawasan yang penuh dengan kemudahan, memang rasa stress juga la bila duduk sini.. Serba serbi jauh dan agak mahal.. Paling canggih ada kat sini,tuha Giant..haha! Bolehlah, dah ada DIY kat Giant tu sekarang..
Lepas tu kat sini,aku memang takkan bershoping time cuti,sebab orang memang ramai dan jalan akan jammed.. lagi- lagi jalan KP-SRBN.. dah la berbengkok- bengkok.. Dulu mula- mula mabuk la naik kereta, tapi sekarang dah ok..
Memang nasib aku, dapat tempat kerja jauh- jauh.. kadang lambat sikit sampai sekolah..haha! Bila lambat,mula la si Ramlah tu mengata aku..tapi peduli apa aku..haha! dia uma - sekolah 5 minit aje pon lambat,ada hati nak ngata aku.. Sesiapa yang berjumpa Ramlah ni aku nasihatkan tak payahlah nak layan sangat..nanti hormon jadi tak stabil.haha! Tak pernah aku jumpa karenah orang pelik dan sakit mental..dah rezeki aku barangkali,jumpa orang pelik dan mental.. Tapi tak semualah..ada yang sangat baik.

Cerita pasal orang sakit mental ni, hari ni Faizal ada cerita kisah seorang pesakit mental yang ada dikejiranan kami ni.. Tu pun kebetulan terjumpa pemuda tu sedang membeli kuih ditempat kami minum petang. Kisahnya, ada pembuat batu nisan datang ke kawasan perkuburan nak buat batu nisan,maka pembuat tu pun tanyalah kepada pemuda tu kubur si pulan binti sipulan. Pemuda tu suka berada di sekitar kawasan perkuburan,jadi pembuat batu nisan tu assume yang pemuda tu mungkin penjaga kawasan perkuburan. Bila ditanya pada pemuda tu,pemuda tu kata dia tahu mana 1 kuburnya dan pembuat batu nisan rasa lega sebab tak payah susah- susah nak cari. Maka, pemasangan batu nisan tu pun berjalan dengan lancar. Tiba masa waris datang cek,waris terkejut kerana takda pun binaan atas kubur.. Rupa- rupanya, si pembuat batu nisan tu kena tipu dengan si pemuda tu.. pemuda tu tunjuk kat kubur buatannya sendiri. Kubur olok- olok..haha!
Tapi silap juga la..patutnya waris pergilah tunjuk kat pembuat batu nisan tu. Pemuda tu juga kisahnya, suka duduk atas bumbung..cara dia naik tak tahulah macam mana.. Tapi penah orang kampung nampak dia duduk atas bumbung surau lama..kalau orang yang tak tahu mesti cakap dia tu hantu..haha! Kesiankan.. Pemuda tu katanya adik beradiknya ramai. Semua masuk universiti dan berjaya. Tuhan menguji kesabaran ibu bapa dia.. Moga ada ganjaran yang besar untuk mereka..
Bukan senang nak jaga orang mental ni. Tapi kat kawasan ni memang banyak pesakit mental ke hulu ke hilir.. ada melayu, cina.. Kadang- kadang dorang berjalan boleh sampai ke Sealing. Ada sorang pakcik sakit mental tu,selalu aku nampak dia berjalan. Pakai baju kemeja kemas dan baju dimasukkan ke dalam. Aku selalu tanya Faizal,kenapa tak hantar ke hospital. Dia kata biarlah..pakcik tu tak kacau orang. Memang tak kacau orang,tapi kesian.. Mana ntah keluarga dia.. Yang pasti dia bukan orang asal Jool..dia orang luar. Aku tengok dah haus selipar dia..aku rasa usia dia sekitar 50an.. Kadang aku fikir kat mana la pakcik tu tidur.. pagi dah sampai Sealing..tetiba sampai Air Mwg.. Moga Allah lindungi dia..mungkin dia duduk kat mana- mana uma tinggal kot.. kat sini memang banyak uma tinggal..antara sebab banyak uma tinggal adalah sebab adat.. Sebab memang rumah yang jadi pewaris memang orang perempuan. Buktinya rumah kawan sekolah aku. Aku tanya kenapa tak duduk uma pusaka tu. Dia kata dia orang lelaki.. memang takda hak kalau ikut adat. Masalahnya,kakak dia pon tak mahu duduk rumah tu kerana mengikut suami dan keluarga.. Memang taklah anak- anak yang biasa duk pekan atau bandar besar nak duk kat kampung yang sunyi sepi ni.huk3 perbualan kami terus terhenti sebab dia kata dah adat macam tu..haha! tak boleh nak kata apa.. Bukan kakak dia sorang macam tu,banyak lagi kakak- kakak yang lain yang takmo duduk uma pusaka..

Eceh,sibuk pula aku bercerita tentang harta orang lain..haha! kang terbaca kek orang negri mampuih den..kato den membongak plak..

Kesimpulan post kali ini, jagalah diri sendiri.. pengalaman jadikan pengajaran dan benteng dalam kehidupan. Bersyukurlah setiap masa dan jadilah orang perempuan yang taat pada perintah Allah. Apabila kita ikut segala suruhannya, automatik hidup kita akan selamat. Jangan dikejikan kehidupan orang lain kerana itu tanda kita tidak bersyukur. Kufur nikmat. Hargailah setiap momento yang pahit mahupun yang manis.




Comments

Popular Posts