Peluang sekali je..

Kisah terungai..ha3
Betul apa kata hati aku mengenai bekas penyelaras tempat aku mengajar hari tu..
Kisah yang klasik lagi magis..
Taklah terlalu magis pun..tapi agak melucukan dan aku hanya mampu mengucapkan alhamdulillah..segala yang berlaku memang ada hikmah disebaliknya..

Sebelum ni aku ada mention pasal kenapa penyelaras tu mukanya macam unhappy bila jumpa aku..
Semalam aku pergi ke sekolah..
Bual punya bual, dapatlah aku merungkai kisah disebalik wajah masam dia..
Tapi kerana dia lah aku dapat penempatan di sekolah tu..

Cerita bermula begini, dia bergaduh dengan suaminya..sehingga ke tahap mahu berpisah..
Maka, dia mengambil keputusan untuk balik ke Perak tanah tumpahnya darahnya..
Dia pun isilah egtukar..dalam proses mendapat keputusan tu dia dan suaminya telah kembali bersatu kasih sayangnya..
Tiba masa keputusan egtukar tu keluar..
Permohonan pindahnya diluluskan..dan tempatnya aku yang ganti..
Bila keluarnya keputusan tu, dia jadi bingung..lalu atas nasihat kawan- kawan dia pun pergi ke Putrajaya (Kementerian Pendidikan Malaysia) untuk membatalkan permohonan pindahnya..kira dia merayulah..
Malangnya KPM sudah membuat keputusan muktamad..rayuannya tidak dilayan dan aku pun dah sampai ke sekolah tu..huk3
Aku rasa bersalah juga pasal aku macam menutup peluangnya untuk kembali ke sekolah tu..
Padanlah kawan- kawan dia rasa lain macam..
Tapi ada juga kawan- kawan sana cakap, jangan rasa bersalah sebab ini semua rezeki dan bukan salah aku pun..
Risik punya risik..hanya ada 10 sekolah di Kuala Pilah ni yang ada Pendidikan Khas
Tak banyak sekolah.. 5 di sekolah menengah, 5 di sekolah rendah..
Kira aku ni memang bernasib baik sangat- sangat..

Jadi, apa yang terjadi pada akak tu?
Dengarnya akak tu minta untuk jadi guru biasa sebab dia asalnya memang guru bahasa tetapi convert ke pendidikan khas sebab dia ada anak istimewa dulu..
Sekarang dia sedang bercuti tanpa gaji..

Betullah kata orang..
Peluang yang berharga tu selalunya datang sekali je..
Kalau kita lepaskan memang susah nak dapat balik peluang tu..
Kalau hati kita ni rasa, kita patut grab peluang tu, kita patut grab..
Kalau tak sepanjang hidup kita akan dibelenggu dengan penyesalan yang sukar nak diceritakan..
Tapi penyesalan itu jika diambil dari sudut positif,ia akan jadi sebagai satu pengalaman yang berharga..
Dan kita kena belajar redha dan ikhlas..

Kelas aku tu gatal- gatal la lantai dia..
PPM 2...tapi lantai gatal..aku mampu tersenyum jelah..
Takpe, aku buat sendiri nanti untuk kelas aku..aku suka..ha3
Seri Setia memang masih best untuk persekitaran sekolah...hmmm..ha3

Ok..
Memandangkan esok dah 2014..
Ini adalah penutup penulisan 2014 aku..
Cerita yang klasik..
Aku sedang berehat didalam berek..
Ditemani televisyen berjenama AIWA..
Faizal pergi ke Kuala Lumpur untuk jaga perhimpunan membantah kenaikan harga barang..
Baguslah orang Malaysia, buat perhimpunan macam rakyat Thailand..
Asal tak suka je, buat perhimpunan..
Susah nak cakaplah..
Aku belum lagi nak cerita pasal politik ni..
Ku doakan moga Malaysia ni aman, dan akan lahirlah pemimpin yang berfikiran geliga..
Kurangkan hangin, tambahkan ketenangan...!


Comments

Popular Posts