Hariku Hari Ini

Pengalaman di tempat baru..

Apa ya aku nak cerita pengalaman aku pertama kali datang ke sekolah baru..
Bermacam- macam rasanya..
Buat pertama kali aku berada dalam meeting sekolah yang agak bersistem berbanding sekolah lama.
Sebenarnya walaupun sekolah lama macam takda dokumentasi yang baik, tapi perjalanan sekolah masih lagi membanggakan..
Isu hari ini ialah isu key in data PBS..
Aku baru nak tahu pasal PBS sebab kelas aku kat Johor tu, kami langsung tak guna PBS..
Keliru dan band yang diklasfikasikan untuk anak murid langsung tidak menepati untuk sesetengah murid..
Sebenarnya agak sukar untuk melakukan sistem penilaian PBS untuk murid Pendidikan Khas sebab mereka pelbagai masalah dan kelainan...
Apapun, aku dah berkenalan dengan beberapa orang guru..kebanyakan mereka dah tahu nama aku sebab masa meeting awal, mereka dah diwar-warkan tentang kedatangan seorang cikgu dari Benut..
ada seorang cikgu tu sangat menunggu aku kerana dia berasal dari Simpang Renggam..
sangat menunggu kah? haha!
Ekceli, ada 4 orang guru baru yang bertukar ke sekolah tu.
Persekitaran yang mendamaikan..
Sekolah yang berada di atas bukit..
Mendamaikan..aku disajikan dengan kehijauan alam semesta..chewahh!

Aku ditugaskan untuk menjadi guru Bahasa Inggeris..
Ok...ekceli sangat malu sebab tiba- tiba sahaja jadi AJK Panatia Bahasa Inggeris..
My English dahlah sangat bad..
Hua3
Ada plak program sekolah yang mahu melibatkan aku..
Yang lagi best ialah mungkin akan membantu murid peperiksaan dengan kelas tambahan..
Wah! layakkah aku?
Oh my English!!
Tadi dalam meeting tu, cikgu yang terlibat ada cakap..budak darjah 3 sekolah tu standard bacaan English dorang masih tahap Kindergarten di Singapura..
Aku rasa itu masih pencapaian yang baik..
Cikgu kena selami murid, budaya dan persekitaran Singapura dan Kuala Pilah memang berbeza..
Bukan semua orang Kuala Pilah dilahirkan sangat cerdas perkembangan bahasa Inggeris mereka..
Begitu juga budak Benut dan Pekan Nanas.. Lain..
Aku pula boleh tercakap.. 'saya rasa ok lah tu pencapaian mereka'..sambil tersenyum dan cakap anak murid saya kat sekolah lama lagi lebih teruk dan cakap 'cikgu dah ajar mereka dengan baik. jangan risau!'
Adui! 1st time meeting boleh ya argue senior..haha!
Rasanya kalau nak compare English aku dengan murid primary 1 Singgapura, lebih better dorang kot.. hua3
Susah nak cakap lah...
Padang kehidupan yang kita semua lari dan lalui, masing- masing tak sama ratalah..
Ada orang berlari di padang yang cantik rumput dan permukaan..maka mudahlah larian kehidupan mereka..
Ada orang berlari di padang yang nampak cantik rumputnya, tapi sebenarnya ada lekukan tersembunyi/nyata, maka tanpa sedar kaki pun tersadung dan menghalang larian itu..
See...
Apapun, aku salute la pada cikgu- cikgu Bahasa Inggeris sekolah tu..memang menyeronokkan masuk ke ahli jawatankuasa yang happy go lucky!
Mereka memang nampak kesungguhan..
Diakhir meeting, dia cakap.. jalankanlah tanggungjawab.
Tapi based on sekilas cerita dorang tadi, sebelum ni Pendidikan Khas tak terlibat pun dalam program dorang..
Sebab dorang kata bukan meminggirkan, dorang segan...
Hmm?...
Aku kenal cikgu English tu..dia ada tadi..aku menggantikan dia..dia akan berpindah..
Aku ada berbual sikit..tapi diwajah dia..ada sedikit macam unhappy lah..
Mungkin dia sibuk, atau ntahlah... tak suka aku kot..
Bukan dia sorang k..cikgu- cikgu PPKI yang lain pun..macam hambar je..ha3
ke perasaan aku je?
Selalunya pemerhatian aku tak pernah salah...kah3
Tapi PPM ok..aku dah beramah mesra..
Mungkin mereka sukar nak terima orang baru kot..
Apa pun, aku tak sabar nak jumpa anak murid..!
Ada 18 orang!
GPK Pendidikan Khas aku ok..dia ada cerita macam- macam tadi ngan aku..
Lelaki dengan perempuan senang sikit..
Perempuan dengan perempuan ni memang susah sikit lah..
Nengoklah macam mana nanti..
Tapi cikgu perempuan dia tak macam cikgu- cikgu pendidikan khas kat Johorlah perangainya..
Kami ni walau tak kenal mana, tapi muka mesra lagi..
Senyum, happy..jadi taklah canggung..
Kawan- kawan aku tadi, adoi..muka layu la..
Alamak! aku dah komplen...

Lagi 1 aku nak komplen..
Ada ustazah JQAF tu, dia baru juga sampai ke sekolah tu..
Tapi dia dah pergi meeting awal la..
Boleh dia main henpon time guru besar ngah cakap..
Hairanlah aku..
Kenapa begitu ya?
Langsung tak hormat orang..
Aku sempatlah menjeling apa yang duk sibuk dia nengok apa..
Nengok fesbuklah..
Sibuk duk komen pic kahwin dia...
Rasanya dia sedang sibuk jawab tahniah diatas kehamilan dia..
Aku?
Tak hamil- hamil lagi ke?
haha!
Ada juga tanya dah ada anak ke belum?
Aku jawab belum ada..he3
Belum rezeki aku..

Aku dah biasa dengan soalan yang macam tu..
Bukan aku tak kisah, tapi apakan daya aku..
Anak belum lagi dianugerahkan untuk aku..
Mungkin aku terlalu banyak dosa, dan Allah sedang membimbing aku untuk menghapuskan dosa- dosa aku supaya aku lebih sedar disamping mengharapkan keredhaanNya..
Wah! panjangnya..betullah tu..
Setiap pasangan mahukan zuriat apa..
Agaknya, mesti ex boyfren aku rasa lega tak kahwin ngan aku..sebab rugi je kahwin dengan perempuan yang susah nak bagi keturunan..haha!
Alhamdulillah..itulah hikmah putus cinta dengan aku..
Kesian kat suami aku..
Sabarlah abang..doalah banyak- banyak...
Kita masih boleh berusaha..chewaahh!!
Lagipun kita masih nak kenal siapa kita..
Dulu kita memang berkawan, tapi terlalu banyak topeng yang kita berdua gunakan..
Ni dah duduk sama, 1 persatu kebusukan diri terserlah..
Tapi, 1 je saya nak bagitahu abang..

'Terima kasih sebab sudi jadikan saya isteri abang..'
'Saya tahu abang boleh pilih perempuan yang jauh lebih baik daripada saya..'

Ala...dah cerita bab cintan cintun pulak..
Aku sangat rindu kat Acad sebenarnya..
Aduhai..nangis!!






Comments

Popular Posts