Peraturan jalan- jalan orang....

Arini aku mendapat ucapan tahniah dari pemangku guru besar aku..
hahaha! memerli dalam kelawakan...
hmm...aku hanya tersenyum simpul dan menjawab..
wah!! 'Apa ni sir??'...hehe! sambil tersengeh macam kerang busuk..

Seronok bila dapat kuar rumah yang timenya macam kawan- kawan yang duk area sekolah..
Gila mamboo la rasa.. apa salahnya.. itulah kegembiraan dan kebahagiaan..
Setiap hari aku mencipta kegembiraan sendiri..

Memandangkan dah gaji 2 hari,
Aku rasa nak belanja anak murid aku makan..
So, aku berhenti la di gerai yang belah area Parit Panjang..
Before tu aku dah stop kat area Parit Sikom..
Kononnya nak belanja roti prata..
Tapi sampai je kat kaunter, pakcik tu cakap,roti canai untuk 20 keping memang takda..
Sebab dia memang tak buat banyak aritu..
Aku sempat mengira di tempat tebaran roti tu, ada la 30 keping..
Tapi dah dia kata takda..maka aku pun kuarlah dari kedai tu..
Hairankan...warung yang besar, tapi takda apa yang jual..hairan..
Dah takda rezeki..

So, aku singgahlah kat kedai pakcik Parit Panjang tu..
Beli nasi lemak untuk anak murid aku yang 14 orang tu..
Dan seringgit cekodok pisang...!
So sedap..!
Harga semua dalam rm22..
Aku bagi 50..tapi pakcik leh plak takdo wet kecik..
Maka, terpaksalah aku tunggu untuk cukup wang bakinya..
Bukan aku takmo bagi wet kecik, tapi memang dalam purse tak cukup duitnya..

Selepas je beli, aku pun nak jalan la, teruskan pemanduan..
Namun, aku susah nak lintas jalan..sebab ada lori baru parking depan kereta aku..
Susah nak lintas..sebab tak nampak kereta dari arah depan..
Jadi aku memutuskan untuk tunggu la driver tu beli..

Telahan ku benar belaka..
Aku nampak dah driver lori tu pegang duit 50..
Hati kecil ku berkata 'wow, mesti ada kisah disebalik wang 50 tu'..
Tiba- tiba aku dan driver lori tu saling berpandangan dari jauh..
Dia pun sengeh- sengeh dan terus jalan melulu ke arah kereta..

Dik, ada duit pecah tak?

Takdalah..memang tak cukup ni bang...

Perempuan tak mungkin takda wet kecik..abaang tu kata..

Betul bang...

Kesian plak aku nengok..

Maka..aku pun bersetuju untuk bantu dia..

Terpaksalah aku mengorek- mengorek duit- duit yang ada dicelahan beg, kereta dan buku...
Cukup juga akhirnya..
Abang tu mengucapkan terima kasih..
Sebenarnya dapat 49 hengget je..
Tapi dah abang tu nengok aku korek syiling bagai..maka dia kata cukuplah tu..hehe!

Apa yang aku nak cerita sebenarnya..

Abang tu sangat ceria dan gemibira dipagi hari..
Tak nampak kusut..
Rambutnya pun lebat..tak nampak botak...
Dirinya seperti antara insan yang bersyukur dapat keluar bekerja di pagi hari..
Walaupun hanya sebagai pemandu lori..
Insaf rasanya..
Aku bukan tak hepi pergi ke sekolah, cuma aku ni banyak sangat alasaan..
Insan yang tidak bersyukur..huk3

Ok..
aku meneruskan perjalanan..
perjalanan yang penuh berhati -hati..
sebab..

banyak insan yang gocoh dipagi hari..

aku selalu kena brek emergency...

makcik- makcik yang hantar anak sekolah ni suka lintas sesuka hati..
bahayalah..

makcik ni ada kemahiran...
tapi takda pengetahuan..
macam mana aku nak usulkan semua ni untuk kebaikan ibu- ibu ni kan?

tadi kalau aku amik tak kisah..memang confirm kena langgar makcik tu dengan anak dia..

dia nak belok kiri..dia pergi ke line tengah..
aku ingatkan dia nak ke tengah sebab nak belok kanan..
kelakar betul la..
nasib takda kereta lain..
habis bertaburan beg aku sebab brek yang gila kentang tu..
kereta aku tertala ke kiri jalan..
makcik tu punya moto lagi sejenggal cium kereta aku...handle dan tayarnya ke arah kiri..
adoi..

So, berdasarkan pengalaman aku ni, antara pendidikan yang patut di ajar di sekolah ialah pendidikan lalu lintas...
Asas yang betul- betul asas..
Sebab banyak orang tak tahu peraturan jalan raya!!
Ajar bagaimana hendak membelok..
Bagaimana hendak memotong kenderaan..
Bagaimana hendak membonceng orang..
Bagaimana hendak melintas di simpang..
dan bermacam bagaimanalah.

Moga aku gembira memandu ke sekolah setiap hari..
Sambil mendengar klasik.fm...



Comments

Popular Posts