Pecisan tulisan ku..

Kerja seorang guru pada masa kini memang macam- macam..
Bukan setakat mengajar dan mendidik anak murid, anak melayu..dan yang pasti anak orang...! haha!

Ok..



Ni aku nak story pasal tugasan guru yang lain dari biasa..
Biasalah...kata orang guru ni tugasnya memang rapat dengan masyarakat..

Gambar di atas adalah gambar perincian permohonan bantuan kewangan yang diberikan oleh kerajaan untuk membantu murid- murid bersekolah..

Begitu ramai yang memohon..
Begitu banyak jugalah cikgu dittipu..
Barangkali orang tidak memahami...tapi entahlah..
Maka kerana cikgu rapat dengan masyarakat..terpaksalah cikgu menjadi seorang penyiasat dan mengambil tahu segala dalam dan luaran masyarakat tempat bertugas..

Sebelum permohonan ni dilakukan...
Kami jawatankuasa HEM akan bermesyuarat bersama wakil- wakil orang kampung..
Dan paling utama mesti ada ketua kampung..

Calon yang dimohonkan mestilah berpendapatan perkapita bawah RM210/1.
Bila nengok jumlah pendapatan yang ditulis oleh ibu bapa ni membikinkan aku tersenyum meleret sendirian..

Ada yang punya perniagaan sendiri, van 2 buah, kereta 1 buah.. tapi pendapatan hanya 1000..
Bila dengar ketua kampung bagi penjelasan yang pemohon tu ada kelapa sawit berekar- ekar..lagilah aku meleret tersenyum simpul..
Aku ni orang luar, cuma setiausaha dan orang paling muda dalam meeting tu...aku hanya mencatat dan berfikir sendirian..
Entahlah, orang ni macam- macam...
Suka hatilah..

Tipulah berbakul- bakul mana...malas nak amik kisah..

Bantuan kerajaan bagi ni sebenarnya untuk kegunaan murid..
Perbelanjaan persekolahan, macam baju, kasut, alat tulis dan sebagainya..

Bantuan sudah diberi...
Tapi pernahkah mereka menghargai?

Baju anak tetap macam tu..berburas..
Kasut, terkoyak sana sini..beli yang paling takda kualiti..

Aku geram..

Macam mana anak tu nak bersemangat..?

Budak sekarang bukan ada jiwa dan hati yang kental seperti murid dulu..
Mereka sudah tahu penampilan..gaya...

Sedih kan?

Last- last, cikgu juga yang disalahkan..
Galakan dari ibu bapa sangatlah penting..
Bila ibu bapa amik mudah dari yang asas...susahlah murid nak berkembang dengan baik..
Aku kecewa..

Bila aku jadi guru bertugas, aku suka semak lencana murid aku..
Bila aku tanya..masih ramai yang tiada lencana..
Lencana tu cuma 60 sen..
Bukan pakai buang tau, tu lencana yang melekat..dijahit dan dibasuh pun takkan mudah tanggal..
Yang lebih menyedihkan, kadang budak tu dah darjah 5..
Kalaulah takda duit pun, boleh sangat guna lencana yang lama..jahit balik..
Sekolah yang kecik tu pun dah tak cinta, apatah lagi negara Malaysia kita..
Semua pentingkan diri sendiri...

Nenek aku selalu cerita betapa susahnya dia nak sekolahkan mak dan makcik aku..
Menoreh..berkebun..cari duit sana sini..
Mak aku duk asrama lagi..
Dia mesti belikan mak aku kasut, buatkan baju baru, belikan buku..
Sedangkan zaman dulu mana ada bantuan macam sekarang..
Dahlah nenek aku tu menjanda awal..

Orang dulu, semangatnya lain kan..
Kenapalah ibu bapa ni tak menggunakan apa yang diberikan dengan baik..
Hairanlah..

Tu belum aku ceritakan pasal anak murid aku yang dapat elaun ribuan ringgit..
Ibu bapa juga yang salah guna..
Tapi nak anak jadi yang terbaik..serah pada cikgu..

Cikgu? Buntu...
Kalau memikirkan sangat, konfem darah tinggi naik..
Jadi, cikgu lihat jelah..
Senyum simpul dari jauh..
Sediakan diri untuk melihat pemandangan yang menyakitkan hati..
dan mencium bau yang kurang menyenangkan..

Aku menulis untuk aku meluahkan..bukan untuk tunjuk perasan baik..
Sebab....... tiada siapa nak dengar luahan picisan ni..hahaha!
Lagipun...apa sangatlah pengaruh dari seorang cikgu pendidikan Khas macam aku ni..
Bila orang tau aku ni cikgu pendidikan Khas...muka mereka mesti menyerot senget..
Cubalah aku ni majistret...haha! mesti banyak wah yang aku dapat..haha!
Percaya tak stigma ni berlaku?
......hahaha...ia berlaku..
apalah sangat jawatan aku ni...moga Allah memberikan aku keberkatan..kesihatan..dan petunjuk yang baik- baik selalu..Amin~...




Comments

Popular Posts