PERKAHWINAN ABANG MONAH..


Hari ini adalah majlis perkahwinan Herman...Jam 3.30 petang baru aku, Tiara, mak dan abah pergi ke rumah Monah..Monah sahabat bek yang tak pernah jemu memboncengku ke sekolah mase form 6 (walaupun 2 2 takde lesen motor).. Mulanya aku dah janji ngan Mona mau rewang mase ari Sabtu tu..tapi aku terlalu busy dengan kemalasan aku..hahaha! malas n malas je la keje aku..yela, cuace panas sgt arituh..bikin badan lemau..kalu sejuk n hujan aku amat aktif.

Mase sampainya kat uma Monah tu, mata aku melilau2 mencari mane kelibat Mona..erm..xnmpak dh die..terus terang aku lama xnampak die depan2..last sekali mase jumpa die kat kawin Maria..mase tuh aku masih kat UM lg ke? ntah ah..tak hingat..takpun mase hujung2 tahun lepas kot..dh besar pn anak die si Sofia Balqis tuh sekarang..dh cantik macam Mona. Hahaha!

Pastu kebetulan pengantin pon ade jalan2 depan aku sebab mau g berposing kat mana ntah. Maklumlah, mau mengabadikan detik bersejarah yang berlatar belakangkan alam semulajadi. Aku senyum kat Herman dan isteri die.. Aku pon ucapkanlah tahniah kat mereka berdua.. Herman nampak malu, isteri die aku tak pasan ah reaksi muka..tp dia senyum ah.. Nmpak kepanasan..yelah musim panas, pastu pakai baju pengantin yang agak ketat dan meterial yang macam tebal je..Kaler blue.. Kesian jugak ngk pengantin.

Perut dah lapar..tanpa berlengah aku, Tiara, mak dan abah terus ke meja makan. Eh! ade air sirap..memang sedap..

Mase makan tuh datang ah sorang makcik..Mak ayang...tak tau pon makcik tu ape name die..tp yang pelik, dia tau nama aku..hahaha! Menarik2.. Selalu gak aku berfikir, cam ne dia tau nama aku..begitu fofular kah aku sehingga ke Kg. Bakar Arang namaku di kenali..memang ah tak mustahil.. tapi pelik ah..mane aku penah lepak umah makcik tuh..Kalu kat Bakar Arang tuh umah Mona jela yang aku selalu lepak..Mak ayang terus mendekati ku dan aku hanya melemparkan senyuman sambil mempelawa makcik tuh makan sama dengan aku...dia kata makanlah Tini, makcik dah makan lalu die memelukku seperti aku ni anak kesayangan dia..hahaha! My mum pon dah lame xpeluk aku mcm tuh..cium2 dan salam tu ada ah..tu pn kalu mau g jalan jauh..

Time makan, aku ditegur lagi ngan seseorang...pekerja makmal mase aku sekolah menengah.. En. Fauzi.. dia kata macam kenal..memang ah..7 tahun kot nengok muka aku kat SMKDMYS tuh...bosan..zaman sekolah menengah adalah zaman yang paling aku tak bape gemar untuk diingati.hahaha! Era kemendungan..Aku tak suke sek men aku..hahaha! Dah ah kena masuk jam 7.15 pagi..aku plak selalu kena dermakan 50sen untuk pembangunan sek melalui dendaan yang dikenakan...Pastu duit sekolah cuma RM1.50..50sen untuk tambang bas..tinggal 50sen lagi.. mau makan ape??? Memang aku jarang makan kat sekolah...bawak air kosong je..aku pon lupe aku makan ke tak time rehat mase zaman sekolah dulu..rasenya tak lah..balik sekolah je aku makan laju2..pastu tido sampai sebelom mak balik keje..kalu mak dpt tau aku tido, mampus kena marah..

Perkara- perkara yang aku benci semasa di sek menengah:

1. Guru Besar suke membebel berjam- jam..Lagi2 cikgu Yusak.. Cikgu yang xpernah ganti baju. Hari-hari baju same.

2. Pengawas yang buget bagus, cek orang punye stokin. Kalu ade tapak hitam pon dirampas..Dorang punye stoking xpe belang-belang.

3. Baju sukan yang besar gedoboh..menyusahkan aku untuk berlari2..kena repair lagi. Kalu nak beli saiz kecik sikit untuk keselesaan cikgu akan cakap 'awk nak tunjuk ape pakai ketat2'..bukan pakai ketat ah cikgu..Just sedang2 je..sy bukan lawa pn..orang xpasan ah.

4. Pastu baju kurung pendek ckit kena tahan. Penah sekali aku kena tahan, pastu laju2 aku lari dari kumpulan tahanan..malas ah mau layan benda2 remeh mcm nih..

5. Cikgu yang sentiasa swoh tulis nota. Penerangan xda langsung...suara romantis. Mengantuk.

6. Bunyi mesin ketuk2 yang amat kuat disepanjang pembelajaran sbb mau buat asrama..mase tu aku form 3..dh ah sore cikgu slow..lawan bunyi bising plak.

7. Budaya geng2 hebat sekolah. Kononnya dorang adalah geng yang terhebat yang patot ditunduk.. Nasib aku ni macam budak bodoh dan memang tak menarik perhatian pasal aku ni amat selekeh...Yang best, makcik aku tergolong dalam geng2 tuh..pedas je tinge aku bile cikgu ckp pasal keturunan ni..

8. Kelas tambahan tiap2 petang.. bukan bermakna pon kelas tuh..langsung tak masuk otak.. kenapa? ntahlah...lame sangat kot pembelajaran..habis clas kul 1.50 ptg..tibe2 kul 2.30ptg ade clas lagi..malas.

9. Time balik sekolah, aku selalu kena berdiri kat pintu bus..penah sekali terpaksa berpaut kat pintu bus kuat2 dari sekolah sampai ah kampong..terpaksa ah bersumbat2..kalau tak sampai umah lambat..bus len pon lambat sampai. Kalu masuk dalam,bus, terpaksa ah berbusuk2..ceh!

10. Barang sekolah aku selalu ilang...banyak pencopet...

Erm..byknye memori persekolahan aku yg tak bape best.tp bile diigt2 balik semua ni..kdg2 lawak gak..banyak ah memberi pengajaran kat aku..pengalaman.. Sampai sekarang aku maseh igt lagi momen2 time aku tgu bus sekolah di bawah pokok ara yang besar (dh takde pn pokok tuh), makan roti depan bengkel Kemahiran Hidup, duduk kat perhimpunan sambil dengar cikgu bebel, teman member g dating kat lorong maut...hahaha! banyaknye...


Pewot dh kenyang.. Aku pon bangun, pi amik air sirap lagi...sedap.. Akak yang jaga kaunter air Sirap pon senyum je ngk..3 kali aku cakap time kaseh..

Aku jumpe Ayu..member sekolah dari tadika..Kedai bapa die pon tak jauh dari umah aku..Hahaha! Die tegur dan tanye aku dah keje ke..aku dengan muke epi menjawab..belom lagi lah Ayu..Die tunjuk anak lelaki die..Dh besar.. Aku kenal anak die pasal kelincahan anak die berkata2 pernah menjadi isu dibibir makcik2 yang penah lepak umah aku...Budak kecik belajar melalui peniruan, aku tak terkejut bila anak die petah berkata2 dan 'jujur' dalam berkata- kata. Aku pon takleh mau komplen pasal aku pn dulu penah menjadi si kecik dan belom ade anak pon..menakotkan untuk memberi komen2 nih.

Akhirnya aku jumpa Mona dan suaminya..Mereka sebok tanye perkembangan pekerjaan aku.. Aku jawab je ape yang dorang tanye..Takde la memalukan..Biarlah dorang tanye..Aku pon paham, takde benda len yang dorang leh tanye..huk3 Mona sempat usik aku ngan Herman lagi.. Gilak punye Mona..terang2 akak ipar die depan mate..Tersipu2 aku..Tapi aku cover dengan lakonan bongok aku...Ceh! Aku dimalukan di hari bahagia Herman!..Sebelom terjadi benda merepek,aku salam dan mohon minta diri..Tapi sempat Mona pesan, die kata 'ko jangan mengada2 cari orang oversea macam Yah..'..hahaha! Mengata member aku yang kapel ngan penganas dari Pakistan... Dah hati Yah terpaut pada insan bermisai tebal..mau buat cmne..

Comments

Popular Posts