MAAFKAN DAku NENEK!





















Nenek: Oh Tini, mari letakkan ubat mata nenek.


Tini: Ok, meh akak letakkan. Kat mana ubat nenek?? Tiara, ko tau kat mana ubat nenek mak letak semalam?

Tiara: Ada dalam ice box...Kau cari ah.

Tini: Eh, kau tau kan? Amikkan ah..biar aku letakkan.

Tiara: Kau amik ah sendirik.. Ada mak letak atas tuh.

Tini pon pergilah ke arah ice box.. Memandangkan kali ini nenek dapat ubat mata yang baru, maka memang terpaksa ah dia bertanya pada Tiara kat mana ubat mata nenek pasal semalamnya, mak yang bubuh ubat mata nenek tuh...lagipun memang mak bagitau kat Tiara je pasal kedudukan ubat mata nenek.

Tini: Yang mana ni Tiara? Aku tak tau ah..kang salah aku letak, bahaya.

Tiara: Yang ade sticker hitam tu ah Tini..Mak yang bagitau semalam. Yang tu lah aku rase..

Tini: Yeke Tiara? Kau jangan men2... (Tini ade bace pada label botol tu 'oral'. Tini berfikir sejenak, 'takkan oral?'..macam pelik je)...

Tini pon amik ah benda alah yang diperkatakan Tiara.

Tiara: Betul la tuh..

Nenek pon dah bersedia untuk diletakkan ubat.

Tini: Nenek, bukak mata. Akak mau letak nih.

Tini pon selesai meletakkan ubat mata.

Jam 10.30 malam...

Abah: Oh Tini, ni ade ubat gusi abah tau. Ko baik- baik.

Tiara: Yang mana abah?

Abah: Ni yang label hitam, ada tulis oral.

Tini dan Tiara saling berpandangan. Lantas kedua- duanya ketawa terbahak- bahak.

Tiara: Weh Tinie! Abis ah ko..

Tini: Mak, tadi akak letak ubat tu kat mata nenek ah.....

Habis satu rumah ketawa terbahak- bahak..termasuklah tuan empunya mata yang mana matanya dibubuh dengan ubat gusi..Semua tak boleh nak bercakap- cakap apa..Antara lawak dan kesian kat nenek.

Padan ah aku rase macam pelik je ubat baru nih..cecairnya lebih likat dan tak macam selalu. Aku ingat memang macam tuh..ceh! Tak boleh harap betul lah adik aku tuh.. Aku pon same, nape lah tak boleh nak faham tulisan label tuh..tapi tulah, terlalu percayakan adik..Confident! Lastly, nenek yang jadi mangsa. Laju- laju dia g dapur dan cuci perlahan- lahan sekitar mata. Tapi rasenya ubat gusi tuh tak masuk betul2 dalam kanta mata dia pasal aku pasan memang tadi kat kelopaknya aje..abah cakap, ubat gusi tu memang ckit likat supaya dia dapat melekat pada gusi.

Nenek: Padan ah aku rase mate aku melekat tadi..! (cakap sambil ketawa)

Tiara: Ni salah ko ah Tini. Bongok sangat..hahahaah!(tanpa ada perasaan bersalah)

Aku jugak yang dipersalahkan...Hmmm.. Takpelah, moga2 mata nenek tak apa2.. Kalu ade infection, esok jugak aku bawak nenek g jumpa Dr. Rizal

Comments

amad_walrus said…
kesiannye nenek!
cane leh tak baca label tuh..
huhuhu..
oh!rupenye nk cari alasan jupe doktor rizal..
Cik Tinny said…
memang gaknye kite diswoh g spital jumpe dr.rizal kot..hahhaa!
amad_walrus said…
seronok ek..
sian tau kt nenek

Popular Posts