Hari Milo

Hari ini,hari yang agak renyah dan rajin untuk aku..
Berbekalkan tido yang mencukupi..

Eh..rajiin sangat ke?
Ada orang lebih rajin dari aku..
Sehari bikin macam- macam kerja..
Siap leh jaga anak lagi..

Aku ni terlalu memanjakan diri..
Tu badan


dah macam kobau..
Oh..teringat kobau yang selalu dijumpai dijalan Tam
pin-KP..
Kat mana la dorang sembunyik time hujan..
Oh..kat Johol ni tak berapa nak hujan sangat pon..
Kalau tempat lain ada hujan biasa- biasa,kat sini akan langsung tiada hujan..
Kalau tempat lain akan ada hujan yang luar biasa,kat sini akan hujan biasa- biasa saja..
Itulah data yang dapat dikutip setakat ni..based on pengalaman dan pemerhatian..

Setelah berkurun lama tak buat kek..arini aku bikin kek..
Kek yang betul- betul la konon,maksudnya yang ada telor,baking powder,soda bokarbonat..bukan macam kek Batik..kek batik tu dah ala2 brownies..tapi kategori kek la..

Sekian lama,aku nengok Milo yang dapur tu tak diusik-usik..
Aku serba salah,lama-lama bole buat expired..
Ditambah pula aku lapar dan makanan ringan tak ada..
Nak pergi pekan beli belah,laki aku plak tak bagi..memang totally berubah la rutin aku..
So,aku google la resepi kek yang berasaskan Milo..
Lepas google,dapat la aku resepi kek Milo..

Senang je..

Bahan 1
1 cawan Milo
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
(kacau semua sampai sebati guna api yang kecil dalam kuali)
aku takda periuk kecil or khas..kuali masak gulai dan goreng ikan tu ah aku guna..haha!
Biar dulu dalam kuali tu..biar sejuk sikit.

Bahan 2
3 biji telur ayam
1 s/k esen vanilla
Dalam resepi tu suruh pukul sampai kembang..patutnya guna mixer..lagi sekali aku guna bahan yang biasa..aku blander je terus..malas ah nak basuh- basuh mixer..leceh..banyak bekas kena guna.
Lepas blander,aku curah je dalam kuali yang ada adunam tadi.

Bahan 3
1 1/2 cawan tepung gandum
1 s/k serbuk penaik
1 s/k bikarbonat soda
Lepas tu bahan- bahan ni aku masuk je dalam kuali tu..kacau dan kacau sampai sebati..

Topping dia aku buat juga..dalam resepi kat Google tu kena double boiler,tapi aku ni kan malas nak guna banyak barang.. aku buh je dalam kuali buat gulai..
1 cawan Milo
2 sudu minyak
1/2 susu pekat
3 sudu air
Pandai- pandai la ejas..jangan guna api besor..guna yg paling kecil dan kacau hingga sebati.


Lepas tu aku kukus, api sederhana.. 30-40 minit...masa nak buka tu hati- hati la..sebab wap tu boleh jatuh atas kek gebu anda..
Rumah aku ni takda loyang,so aku guna je tupperware yang plastik yang boleh masuk microwave tu..

Kesimpulannya,resepi kek ni boleh je di gunakan kalau terasa nak makan kek time kat rumah takda makanan ringan..dan anda tidak dibenarkan kuar umah.hahahaha!!
Rasanya boleh tahan,walaupun tak sehebat Resepi Rahsia..
Elok kukus dalam kuantiti sikit..jadi kek tak tebal..dan bila letak topping dia akan jadi serasi rasa..

Nampak comot sebab aku dah rasmikan..


Ni banyak sikit toppingnya..


Itulah aktiviti aku time cuti sekolah ni..rasanya nanti nak try apply buat kat sekolah..ajar anak murid..
Sebab resepi dia sangat senang..

Oh ya..arini aku masak rendang daging dan hati..
My Lucky yang suruh..pasal dah beku keras daging dan hati yang kawan dia bagi kat peti ais..
Dengan langkah longlai..aku pon masak.. aku boleh masak,cuma bab mengemas tu aku lemah..pastu nengok berserak pun aku lemah..sebab tu jarang masak yang rumit- rumit..

Oh..bila cerita pasal makanan..teringat juga saudara semalaysia yang dilanda banjir..ntah kenyang ke tidak mereka..
Aku tahu betapa penatnya kalau jadi mangsa banjir ni..
Rumah aku penahlah dimasuki air masa berlaku runtuhan Gunung Pulai dulu..
Memang penat punggah barang..
kemas lagi.. tapi alhamdulillah air cuma masuk sampai buku lali..
itu pon ikan- ikan dah masuk rumah..

Moga mereka tabah melaluinya..al Fatihah.


Comments

Popular Posts