Bengkel Port Dickson

11.10.2014

Baru je semalam aku baru balik dari menghadiri satu bengkel..
Ehm..lama rasanya tak out station sebegini lama dan menyedapkan diri di katil hotel..
Makan tanggung, suap aje..haha!
Lama tak makan lauk pauk yang berlainan dari kebiasaan..
Kalau di sekolah, lauk yang kena telan semuanya sama..
Takda kepelbagaian sangat...
Jemu...
Tapi apa nak buek..nak harapkan diri sendiri masak sendiri pagi- pagi buta memang belum ada kekuatan lagi lah..haha!

Kali ini aku pergi ke bengkel penghasilan satu instrumen untuk dunia Pendidikan Khas..
Moga ianya berguna untuk anak- anak istimewa di negara ini..
Kalau ikutkan perancangan bahagian atasan semuanya memang canggih dan boleh diterima untuk memperkembangkan lagi dunia Pendidikan Khas ni..
Tapi biasalah,
Ibarat air sungai yang bersih mengalir dari gunung dan turun ke hilir...
Air yang sampai ke hilir takkan sama keadaannya..
Air itu perlu melalui pelbagai keadaan dan fenomena..
Akhirnya, kebanyakkannya terhasil sebagai air yang tercemar jika melalu kawasan yang hanya dituangi dengan kekotoran..
Kasihan..
Apabila manusia atau haiwan minum air yang tercemar tadi, ianya hanya membawa kepada kemudaratan..
Banyak sangat kekangan yang melanda..
Dari pihak pentadbiran sampailah kepada guru- guru sendiri..
Sebenarnya, ini mengingatkan aku pada diri sendiri juga..
Alpa dan kadang terbawa emosi sendiri..

Semasa berada di bengkel tersebut kebanyakkannya memang semua guru- guru yang hebat..
Memang terpilih...aku kagum dengan idea dan potensi mereka..
Aku rasa diri ini amatlah kerdil..
Banyak benda yang aku tidak tahu sebenarnya..
Aku juga cemburu apabila mendengar betapa seronoknya guru- guru yang hebat itu bercerita tentang sekolah mereka..
Mereka semua bekerjasama, jauh sama sekali dengan apa yang aku alami sekarang..
Selagi racun yang ada tidak dibuang...sampai bila- bilalah keadaan itu takkan berubah..
Dan memang susah untuk merubah keadaan itu..
Namun, sedikit sebanyak persepsi tentang N9 telah sedikit berubah..
Sedikit baiklah..

Perjalanan ke bengkel kali ini sangatlahh smooth..
Aku lega dan gembira..
Minyak ditekan dengan tenang..
Sesekali je berhenti tatkala lampu isyarat menunjukkan kepada warna merah..
Kawan- kawan risau aku tak sampai ke tempat yang dituju..
Sempatlah dorang bagi tunjuk arah..
Tapi akhirnya aku memilih untuk google maps..
Lebih mudah dan faham..
Aku memilih untuk tidak melalui bandak Kuala Pilah, Senawang seterusnya ke Seremban dan akhirnya ke Port Dickson..
Bosanlah nak lalu jalan tu..memang rasa stress pasal memang sibuk dan amat menyusahkan tatkala terpaksa membontoti lori/kereta/motor yang bawa slow sambil berpuisi..mengantuk..
Aku amik jalan melalui Rembau...Dari Johol, senang je nak pergi Rembau..
Jalan dalam memang senanglah..
Lepas tu takda tol plak tu..
Tak ke gembira..dan jalannya sangatlah mudah..tak payah nak banyak kali signal..
Pemandangan kampung pun cantik..hijau je,,
Kali ni aku drive sendiri, taklah macam dulu...naik bas..
Perjalanan kali ni amik masa 1 jam suku.


Jalan PD 1 (kenangan lalu)

Masa aku bagitau kena g PD si Faizal muka dah masam je..hhahha!
Dia tak tahu aku gembira gila..haha!
Allah tu sangat Maha Penyayang..Dia tahu yang aku perlukan sesuatu yang menggembirakan..
Alhamdulillah..terima kasih Allah..
Di Glory tu servisnya agak baik..
Rumah apartment pun ok..
Cuma agak sedikit berdebulah lantainya..tapi boleh dimaafkan..lama takda penghuni barangkali
Kebanyakkan pekerja memang makcik India..
Dalam apartmen tu ada 3 bilik..ada 5 katil..selesa kalau nak bawa keluarga..
Kalau nak berbulan madu..kena request bilik lain la..bilik 1 cukup..
Tapi laut di PD ni dah mula tak berapa nice la..
Aku pun tak berjalan- jalan sangatlah..
Pasal cuaca panas dan nampak berjerebus..


Apapun, pengalaman kali ini sedikit sebanyak boleh menambahkan kemanisan pengalaman bertugas di Negeri Sembilan. :0

See, senyuman yang aku lontarkan ke kamera sedang menunjukkan betapa seronoknya aku..haha! Kawah diwajah memang ttak boleh nak hilang, tapi in Shaa Allah senyuman itu masih sama..ha3

Comments

Popular Posts