September 2014 melabuhkan tirainya.

Lamanya aku tidak menulis sesuatu untuk diceritakan kepada diri sendiri kelak..
Maknanya kehidupan aku memang agak sibuk..
Dengan pengurusan masa yang sangat hampeh..hahha!
Aku pun kadang tak sedar apa yang bikin dan secara tiba- tiba loceng sekolah sudah pun berbunyi..

Diam tak diam.. Bulan Oktober sudah pun muncul.
September 2014 akan melabuhkan tirainya untuk beberapa jam lagi..
Maka adakah kenangan September ini indah belaka.. Macam lagu Sharifah Aini tu..haha!



Hampir 10 bulan aku berada di sekolah baru..
Macam- macam pengalaman baru yang aku belajar..
Sangatlah banyak perbezaan jurangnya..
Jurangnya indah ke tidak?
Hahha! 

Ok..kat sini aku memang perlu melalui jalan yang penuh berliku..
Saban hari aku akan mengeluh sendirian (kadang- kadang) pasal memang tensenlah bila bawa kereta di jalan yang bengkak bengkok dan full of dengan double line..oh ya tidak lupa lori yang bertan- tan yang sangat slow itu..
Dulu, biasa bawa laju, sekarang kena bawa ala suam- suam kuku ke..
Memang mengundang kemengantukkan..

Haritu aku dapat attend 1 temuduga..
Temuduga yang memang mendukacitakan
Mungkin memang belum takdirnya untuk aku menggapai cita- cita..ahhaha
Gila teruk proposal aku..
Memalukan..
Manalah aku tau yang kena buat proposal gila perfect macam dah pergi belajar..
Takpelah, at least aku tau apa yang perlu dibuat dan next year in shaa Allah nak cuba lagi..
Minta yang free memanglah susah..haha!
Siap aku dah tau jawapan yang aku failed aritu..tergelak penemuduga..
Tapi aku siyes menyampah dengan penemuduga tu, pasal dalam gelak dia, dia telah memperkotak katikkan idea aku..
Aku nak tolong dunia Pendidikan Khas, ni dia suruh aku cari kajian orang lain lepas tu cari dan gali lagi kajian orang tu...then buat research baru..
Macam tu ke memang? 
Takpe, aku amik tu as a cabaran.
Aku ingat sey muka orang tu...
Dunia pendidikan ni taklah besar mana...ada rezeki kita jumpa lagi..haha!

Dunia P,Khas di KP ni memang lain..
Aku kena serap dulu persekitaran baru ini selama setahun..
Ibu bapa/ penjaga budak- budak ni nampak sangat pandang rendah dengan tenaga pengajar..
Mungkin ramai orang KP ni belajar tinggi giler, tu sebab dorang terlalu jaga status dan amat mementingkannya..haha! tapi tak semualah..segelintir..aku memang tak jumpa di sekolah lama..aku jumpa kat KP..
Aku pernah kena serang dengan sorang parent tu pasal aku suruh anak dia cuci tandas..
Sebenarnya, niat aku,,aku nak budak tu tau menggunakan tandas...
Budak tu ekceli aku tangkap pasal kencing merata- rata (air kencing tak masuk dalam bowl dengan elok)...habis hancing bau tandas dan ada kesan kuning air kencing..
Sebab tu tandas di Malaysia ni amat kotor,,ini semua sebab sikap yang macam ni...
Sikap ibu bapa dan seterusnya akan membawa kepada sikap anak- anak..
Budak P.Khas memanglah macam tu..boleh ke guna statmen tu? 
Bukan budak buta pun, budak bermasalah pembelajaran je kot..yang lambat dari segi akademik je dan sudah berumur 12 tahun..
Yang lain ok..maknanya budak tu memang perlu diajar untuk pengurusan diri..
Aku bukan nak mendera budak tu...jauh sekali untuk menjatuhkan maruah ibu bapa..
Aku tidak kisah untuk tidak diingati,, aku cuma ingin anak murid aku tahu tentang pengurusan kehidupan..biar dia tidak menyusahkan orang lain..
Tapi aku tak rasa gusar pun bila parent tu mengamuk...haha!
Pasal dalam silibus memang ada..cuma agak terkilan dengan sikap yang mencadbury buta tu..
Tapi memang dah tugas aku walaupun aku bukan cikgu Matematik atau Sains yang sangat kebanyakkan anak murid akan ingati..cikgu high level intelligent gtu..(ini statmen diri sendiri-perasan diri sendiri..tidak ada kaitan untuk mengajak semua cikgu merasa perasaan yang sama)








Comments

Popular Posts