MH370 dan ceritanya kepada aku..

Hari ini cuaca mendung..
Semendung emosi yang menyelubungi rakyat Malaysia dan juga mereka yang terlibat...
Semuanya masih lagi dalam keadaan misteri yang berangkai- rangkai..
Begitu banyak cerita tercipta berdasarkan point MH370..

Bukan mudah untuk mengucapkan selamat tinggal kepada insan yang kita pernah sayangi..
Andai diberi peluang untuk memilih jadual hidup, pasti mati itu memang tiada dalam senarai..
Tetapi makhluk yang hidup pasti akan mati, cuma jalannya dan masanya berbeza- beza mengikut takdir yang tertulis..
Berdebar untuk memikirkannya...

Sepanjang kehilangan pesawat MH370 ini dilaporkan.. aku buka banyak laman web yang mengaitkan pesawat tu..
Ada yang menakotkan..
Ada seperti memberi harapan...
Ada yang menunjukkan sesuatu..
Entahlah....

Ada 1 blog tu, kisah dari seorang remaja muslimah yang selalu dapat alamat dari mimpinya.. katanya kelebihannya itu sudah didapati sejak dia kecil lagi.. dan memang selalunya mimpi dia akan menjadi kenyataan.. Hanya keluarga yang memahami kerana lepas je mimpi dan dapat alamat, dia mesti share ngan keluarga dia.. Dia jadi takut dengan kelebihan itu, namun dia tidak boleh menolak untuk menerima kelebihan tersebut.. dia insan terpilih.. Menurut ceritanya dia pernah mimpi tentang pesawat yang terhempas, dan pesawat tu tak akan ditemui..
ni link blog dia : Mimpi Solehah Sebelum Pesawat Hilang
Wah! jujurnya aku takut dengan mimpi dia.. Sebab tu Allah tidak memilih aku untuk mendapat alamat- alamat yang tentang bakal terjadi.. Mesti aku tak boleh nak kawal diri kalau aku berada di tempat insan- insan yang terpilih tu..

Lepas blog tu, ada lagi 1 blog yang menakutkan untuk dibaca..
Termenung jugalah aku... membayangkan macam- macam...
Analisis dari blog ni lagilah mengupas luar dan dalam setiap kisah..
Untuk percaya atau tidak...biarlah masa yang menentukan..
Ni link blog dia..: Blog merungkai analisa diluar jangkaan..Brado Kapak
Kata dia, Malaysia akan mendepan sesuatu yang lebih besar kelak..
Ya Allah...hanya Engkau yang maha mengetahui..jauhilah aku dan rakyat Malaysia dari musibah yang kami tak mampu kami tanggung...

Mungkin musibah MH370 adalah 1 hikmah besar kepada umat Islam supaya kembali ke landasan yang sepatutnya..
Memberitahu aku supaya membaiki diri untuk menjadi manusia yang berbuat baik dan perbaiki diri selagi diberi peluang...
Ya Allah...terima kasih..
Aku ni terlalu- lalu lalai... Mementingkan dan memifikirkan benda yang sebenarnya tidak perlu difikirkan sehinnga lalai menambah amalan baik..
Allahuakbar!!

Tadi pagi lepas Faizal kuar g keje, aku pun baringlah depan tv..sambil nengok apa yang terhidang..
Mata tetiba jadi layu....tapi dalam samar- samar layu tu tv sedang memainkan bacaan Al- Quran..
Aku antara dunia nyata, dunia mimpi...(tido)...hu3
Tapi ada 1 part dalam bacaan tu, mata aku ni tiba- tiba terdorong untuk terbuka dan baca maksud ayat...
Aku ingat surah tu kata, buat baik kepada ibu bapa, orang miskin... senang cerita buatlah baik..
Lepas tu aku hilang...tiba- tiba aku bangun tidur...
Sambil aku masak, aku teringat ayat tu..
Sambil aku mandi, aku teringat ayat tu..
Ayat dari mana ek..
So aku google...

Ayat dari surah Al- Baqarah..Ayat 83

Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya..

Surah dan tafsir..

hu3....sangat takut...
Adakah aku dah cukup baik belum kepada ibu bapa??
Adakah aku dah cukup baik dengan kaum kerabat aku?
Adakah aku pernah berbuat baik dengan anak- anak yatim dan miskin?
Cakap perkataan yang baik- baik?
Solat 5 waktu pada waktunya...
Beri zakat...
Simple je pembelajaran aku pada hari ini...tapi aku memang belum buat dengan sehabis baik pada semua yang ada dalam perjanjian tu..tidak setia!

Allah maha mengasihani..
Dalam ketiduran dan keterjagaan..
Aku diberikan pelajaran ini...

Comments

Popular Posts