I suka bergurau!!

Hari ini hari Jumaat..
Hari ini aku datang lewat..hehe!

Pantun 2 kerat yang aku mulakan..

Ok..aku datang lewat dengan amat cemerlang..
Tapi sekurang- kurangnya aku jujur lewat dan kalau cuti, aku jujur cuti..
Tidak seperti ada kawan aku yang suka tulis nama dan kemudian keluar sekolah atas urusan peribadi..
Kalau ikut prosedur kalau keluar melebihi separuh hari bekerja disarankan untuk amik cuti tahun..
Tapi kawan aku tu, dia tulis nama lepas tu dia kuar..
Dia boleh ah tulis nama, umah dia sekangkang kera aje..lepas tu terus tak balik sekolah..
Kejujuran dalam ketipuan..
Ketipuan dalam kejujuran..
Apekah itu?
Sukahati la..yang penting diri sendiri..
Orang punya hal...hal oranglah...ha3

Tapi aku punya habit datang lewat ni memang kena baiki..
Tapi memang aku sayangkan waktu tidur kan? haha!
Tapi aku memang kena cukup tidur sebab kalau tak nanti, mata aku macam mata panda..
Kalau tak pakai tudung nanti rambut aku berterbangan pelbagai arah..

Pagi tadi masa dalam perjalanan pergi ke sekolah..
Aku jumpa banyak sangat kemalangan haiwan..
euwwww...

Biawak mati ada 2 ekor..
Lepas tu jumpa ular sawa mati lak..gelinya..
Selain ular dan biawak....ada juga bangkai burung ayam..
Kejadian seperti ini memang bukan asing bagi aku sebenarnya..
Hampir saban hari aku akan jumpa bangkai biawak..
Semalam je aku hampir membangkaikan seekor ayam jantan..
Hmm..

Aku puas hati mengajar anak murid harini...
Nampak depa faham..

Tema transportation..
Kenderaan yang utama yang aku perkenalkan mestilah keretapi...train..
Train..train.. 
Bila ramai- ramai bunyinya macam betul..
Time suwoh cuba sorang- sorang..banyak juga slanga train ni erk..

Antaranya... cherenggg (by amir budak bugis)
trenggg (by Aziz budak Parit Kerimon)
teghengg (by Naqib yang pelat r)

Hahah!
Walauapapun bunyi atau slanga...aku cukup puas hati.. 
Sebab mereka beri perhatian dan mampu memahami perkataan baru dalam perbualan..

I see an airplane!
Go airplane go!

I see a car!
Go car go!

I see a jet!
Go jet go!


Pengulangan perkataan I see nampaknya membuatkan anak murid faham makna i see..
dan tidak disangka mereka boleh mengubah subjek yang d see tu..

Ada satu masa 2 orang budak sedang bergurau time kawan lain sibuk belajar, main jelir- jelir lidah..
Maka aku panggil kedua mereka ke hadapan..

Aku tanya apa yang aku ajor?
Baca balik..
2 2 senyap..
Akhirnya aku suwoh 2 orang tadi tu menjelir lidah..
Then aku tanya apa yang dorang nampak?
Ada yang ingat lidah in english tongue..

So..
In english?


Murid- murid lain pun jawab..

I see a tongue...
go tongue go!!

Hmmm...based dari feed back tu..
Maknanya anak murid aku yang lain faham!!
Good!1

Jadi budak 2 orang tu secara tak langsung ada la belajar..
Padan muka..kan dah kena jelir lidah sambil joget..
Suka hati igu Nini la...
Sape swoh men gurau- gurau...
Tak suka orang gurau- gurau ni..

Sebab gurau ni memang menyakitkan hati..
Walaupun itu hanya gurauan menguji kesabaran dan ketekalan..
Bergurau silalah berpada..

Bergurau dengan kawan boleh bikin cikgu marah..
Boleh bikin kawan marah, dan seterusnya boleh bikin bergaduh...ilang tali persaudaraan kan?
Bergurau kena sesuai dengan tempat..
Bergurau kena sesuai dengan masa..
Bergurau kena sesuai dengan orang..

Bergurau kena berpada- pada...;)


Comments

Popular Posts