Bunga terpetik sendiri..?


Aku masih disekolah waktu ini..
Memandangkan aku sering datang lewat.. maka aku rajin balik lewat..
Sengaja aku biarkan cuaca menjadi redup sedikit..
Menikmati petang di sekolah sambil mendengar lagu dan mengoogle segala yang aku rasa nak google..he3
Mentang- mentang sekolah dah ada wifi percuma.
Time petang ni laju la line dia pasal ramai cikgu dah belah..(bahasa kasar sekarangkan aku ni?)haha!
Ni semua gara- gara nak ngajor anak murid punya pasal..kalau bahasa skima..cepatlah dorang menguap dan menguap dan menguap..lepas dorang menguap...cikgunya akan terus terasa nak terlelap..
Kejang mata nengok anak murid bikin muka setoet...ntah faham ke idak..

Tensennya jaga anak istimewa ni hanya aku je rasa...
Tapi taklah tensen sangat pon.. 
Alhamdulillah anak murid aku semuanya baik- baik belaka..
Dah faham benar rentak cikgu sedap tekak mengajor ni..haha!

Bukan nak puji anak murid sendiri...
Tapi memang ah..selepas menjaga dorang since dorang didiagnoskan istimewa ni, macam- macam pengalaman aku jumpa..dan aku dapati selepas sekian lama..anak murid aku ni ada partnya lebih baik dari anak murid arus perdana.
Bukan diukur dari segi akedemik...tapi sahsiah..
Tapi aku akui, bukan semua ada sahsiah yang baik..tapi sekurang- kurangnya ada part yang mereka baik..
Contohnya masa pergi camping kelmarin..
Camping tu aku yang handle ngan GPK aku..
Kelakorkan..aku n GPK aku je excited..
Maka kami gabungkan murid Pendidikan Khas dan Arus Perdana..
Camping yang tu memang camping terjahlah namanya..
Kelakor..banyak insiden yang menarik berlaku..
Antaranya ialah.. bus tak datang amik budak..
Hahhaha!
Kelakor- kelakor..
Tulah tak pernah bikin pengurusan ke perkhemahan luar..macam- macam la yang jadi..
Tapi nasib aku punya kawan yang sangat sporting...mereka membantu walaupun mereka bukan guru anak- anak murid sekolah aku...terima kasih kawan!!

Tapi apa yang nak cerita ialah senario masa sebelum, semasa dan selepas perjalanan ke tapak perkhemahan yang berada di Pekan Nanas tu...kenapa pekan nanas? haahah! sebab ini kalilah aku dapat g keje dekat ckit..adoi...!

Ok..ape yang aku nak cerita..
Anak murid aku time mandi...dorang la yang paling sopan..tak terkinja-kinja.. melompat- lompat macam monyet.
Lepas mandi, anak murid akulah yang paling hensem dan paling wangi.. dibawa deodoran yang kitorang beli sama masa shoping kelmarin..
Baju..paling kemas..
Perilaku...paling mudah diberi arahan...tak payah ulang kali.. faham bena dah..
Time bikin aktiviti masak- memasak, paling lincah buat kerja..setakat uruskan bawang dan ayam..dah biasa..tak kekok..
Time balik, saling tolong menolong kawan-kawan lain angkat barang..
Time belanja kat ke kedai, paling last sekali bayar sebab nak bagi peluang kat budak arus perdana yang macam tak pernah g kedai..menyesakkan mata..
Jenuh aku nak handle budak arus perdana..
Mengengada...
Pada masa tu, aku rasa..bertuahnya aku diberi peluang mendidik dan menjaga anak murid aku yang orang lain pandang enteng sebelum ni..
Alhamdulillah.. Sebenarnya banyak perubahan dorang lepas beberapa tahun aku ngajor,
Mula- mula memang macam pelesit la..sampai aku pernah nak nanges..
Susah nak nk bentuk tingkahlaku dorang yang macam budak arus perdana tu..(tingkahlaku negatif)..
Tapi mungkin lepas banyak kali bikin amali...nasihat- nasihat..bebel- bebel dan ejas- ejas perangai, akhirnya adalah juga perubahan anak murid aku tu.. walaupun sikit-sikit..tapi membahagiakan..!
oh ya! masa camping tu..cuma aku n gpk je cikgu dan dibantu oleh pembantu aku dan pembantu pra..
Gila tragis..terkejut pihak pengurusan camping sebab biasanya kalu sekolah lain..semua juga ada amik bahagian..sekurang- kurangnya 10..ha3 

Ok..apa kaitan lagu bila bunga dipetik orang lain ni?
Sebenarnya, terdengar lagu tu semalam..tiba- tiba teringat kenangan pergi ke Kedah masa dolu- dolu..ha3
Lagi pun, tadi ngah tensen nengok bunga yang ditanam oleh pembantu..yang kaler kuning tu mati dan layu lepas budak arus perdana yang memandai p men kembur- kembur tanah dalam pasu kitaorang..
Apa kejadah p kembur tanah tanaman kitaorang kan? terang- terang tu tanaman dalam pasu dan pendidikan khas punya..
Kalau anak murid aku, dorang tak berani ah nak cuit barang cikgu- cikgu lain..
Tapi berani cuit barang aku...haha! macam barang akak dia gaknya..
Macam adik aku la, men amik je baju aku nak g dating..ha3
......See?? Wat happen dengan budak arus perdana??
Akedemik ditekankan erk?
Ehm.. biarlah... Lagipun ada parents arus perdana tu cakap..
'Biarlah anak saya ni cikgu, nanti besar..adalah rezeki dia sendiri'...hua3 
(apa yang diceritakan oleh akak yang ngajor arus perdana semasa hari terbuka baru- baru ni)..
Yelah..mungkin juga..sebab budak- budak ni belum matang lagi gaknya..nanti besar baiklah kot.
Kalau gitu, anak murid aku dah matang cepat lah erk? tapi OKU...? hmm..ha3
Syukurlah...sebab sekurang- kurangnya takdalah tekanan nak ajor dorang ni..bahagia!
Tak payah sibuk hal orang lain la..








Comments

Popular Posts