Sayonara angin sang bayou...;)

On my way balik dari sekolah selalu ada nampak macam 3 sekeluarga sedang dalam perjalanan dr area Gentam ke bandar KP..tidak tahulah destinasi yang sebenar..
Cuma, sekali imbas dan selalu terpana kearah mereka, aku dapat rasakan yang 3 ahli keluarga tu memang dari golongan orang kelainan upaya..
Ada seorang lelaki, usia macam awal 20an, 1 wanita awal 20an dan 1 wanita yang berusia sikit dari mereka..

Kadang- kadang dorang sama- sama jalan kaki..
Kadang- kadang ada yang naik basikal, dan yang lain jalan kaki..
Tapi memang selalu nampaklah..
Bertubuh besar tapi bukanlah kategori gumuks..
Aku selalu aku melihat mereka tertawa sesama mereka, bergurau senda..dan sangat bahagia.

Hari ini aku tergatal mulut untuk bertanya dengan kakak yang memang asal disekitar kawasan bandar KP ni..
Rupanya dia kenal keluarga tu..
Ya...memang mereka orang kelainan upaya..dari segi mental.
Sejarah mereka amat memeranjatkan sehingga aku rasa aku terbeliakan mata sebentar..haha!

Rupanya budak lelaki muda tu, pernah bersekolah di sekolah yang aku pernah mengajar ni..
His name is Petunjuk.. walaupun OKU..nama anak yang diberi amatlah baik maknanya..Alhamdulillah..
Susur galur yang lengkap aku tidak tahu..
Berdasarkan cerita kakak sekerja tu, dia kata memang Petunjuk dan adiknya tu OKU.
Aku tanya lagi, parents dorang macam mana?

Akak tu pun bercerita serba ringkas; begini ceritanya;

Dulu asalnya, ayah budak tu normal..tetapi dia seorang yang sangat- sangat nakal...
Memang jenis nakal + brutal + tak makan saman..tapi aku tidak tahu apakah aktiviti kenakalannya tu.
Lepas tu, 1 hari dia terlibat dalam kemalangan..
Semenjak itu, dia jadi OKU mental..
Jadi untuk menjaganya, JKM telah mengambil langkah '....' dengan mengahwinkan ayah Petunjuk dengan mak Petunjuk..aku pun tak tahu nak buh langkah apa..pasal macam...ntahlah..speechless kejab.

Mak Petunjuk tu pun kategori istimewa juga..bab mental.
Maka hasil perkahwinan, dapatlah sepasang cahaya mata..
Allah Maha Kuasa kan....;)

Tapi, kesianlah dorang tu.
Anak pun jadi kategori yang sama..
Yang paling aku sedih, anak yang perempuan tu dah mengandung dan bersalin beberapa kali tanpa bernikah..
Mereka melalukan perhubungan sesama mereka..
Mungkin ayah dengan anak..
Mak dengan anak..
Abang dengan adik..sedih sey!
Tapi doktor dah ikat sistem peranakan dorang katanya, selepas dah bersalin berkali- kali. Tanpa tahu punca benih siapa..
huh..
Memang bukan sesuatu yang pelik..
Tapi ianya menyeramkan..

Tapi siapalah aku untuk menilai mereka..
Mereka terang- terang bukan yang sempurna akal kot..

Tapi macam mana dengan cabaran anak murid aku....

Abi......., seorang murid perempuan dalam kelas kekolaan aku..
Kak R asyik mengadu ngan aku pasal dia nampak abi bikin ala-ala onani dalam kelas..
Siap nampak reaksi stim..
Memandangkan aku ni guru kelas, dia menujah ke arah aku..
Bingung rasanya...
Sebab dalam kelas aku memang aku tak nampak dia bikin stim tu..
Mungkin sebab kelas aku banyak pergerakan dan perlukan respon..
Macam mana aku nak atasi menda ni ek...
Adoiyai...
Susahlah...sebab benda ni isu sensitif..
Takkan aku nak tanya menda tu..
Akak- akak siap suruh aku cek kot-kot bulu dah tumbuh..
Apekehaiiiii....
Kang dia bagitahu mak bapa dorang yang aku ni cek cekpit dia..lepas tu dah aku disabitkan kesalahan mencabul!
No! its dangerous!
Patutnya, setiap cikgu bertanggungjawab..
Jangan bagi dia peluang leka lakuan benda tu..
Sebab dalam kelas aku dia tak pernah bikin macam tu...
Tapi rasanya, sebagai guru aku kena bagi nasihat kat anak murid tu..
Berulang- ulang kali...dan ulang lagi..

Oh hari ini anak murid nyanyi lagu Sayonara! ;p
Mereka gembira belajar mengingat lirik..
Mesti nurse- nurse gigi pening duk depan kelas aku..hahha!



Comments

Popular Posts