Firdaus yang istimewa.

Berita hari ini sangat mengejutkan..
Reaksi pertama aku ialah....


bergenang air mata...!
Sedihnya!

Kisah adik Firdaus yang membesar dan dilayan sebegitu rupa..
Sangat menyayat hati..

Kalau nengok dari perlakuan dia..
Kalau la dia pergi ke sekolah lebih awal..
Rasanya dia boleh memahami orang lain dan boleh berkomunikasi- bahasa isyarat...macam Adam..
Cuma pergerakan dia agak terbatas..

Aku tahu bukan mudah untuk seorang ibu/ penjaga untuk membesarkan seorang anak OKU..
Ini ujian dalam kehidupan dia, yang mana masing- masing didunia ini memang mempunya ujian tersendiri..
Cuma, cara untuk hadapi ujian tu memang berbeza- beza..

Tapi,
Kenapa baju Firdaus tu tidak disalinkan langsung?
Kenapa Firdaus terlalu kurus?
Kenapa Firdaus tidak dimandikan?
Kenapa bilik Firdaus macam tu? Penuh tanah..macam bela kucing..eh, tapi kucing lagi ada tempat tido yang empuk kot..merujuk kepada kucing makcik aku...

Tapi, yang ajaib,
Kenapa Firdaus masih hidup dan tampak sihat walaupun kurus?
Matanya masih ada sinar..
Boleh bergerak walaupun kurang makan...
Ajaib bukan..
Allah memang melindungi dia..
Mungkin pada mata kasar kita, dia memakai pakaian yang lusuh, tetapi siapa tahu sebenarnya dia sedang memakai pakaian yang tersangat indah..
Bermain dengan kawan- kawan...
Melihat tv...
Aku perasan, ada seekoar anak kucing kat rumah dia tadi..

Alhamdulillah,
Firdaus dah ditemui oleh orang awam..
Nak cari pendatang asing, tetapi jumpa adik Firdaus yang terasing..

Moga, lepas ni Firdaus akan ditempatkan di tempat jagaan yang betul..
Diharapkan, sesiapa yang menjaga dia akan melayan dia dengan baik..
Firdaus ahli syurga..
Kita tak tahu, mungkin dengan melayan ahli syurga tu dengan baik akan membantu kita di akhirat kelak..


Sedihlah..
Teringat dengan anak- anak murid aku..
Aku ni memang sentimental orangnya..hahaahaha!




Comments

Popular Posts