Cikgu Kartini

Cikgu Kartini

Wednesday, September 5, 2012

Pisang buruk yang berguna

Arini aku nak respon pasal isu terhangat dalam dunia perguruan dikala nih...
Memang la hangat seperti cili...nampak merah dan menyala-nyala..
Kisah Liyana Adnan si jurutera yang mengomen kerja cikgu dan melakukan macam- macam perbandingan dan juga kisah si Komeng yang juga seorang jurutera yang penah menerajui dalam pembinaan Penang Bridge lagi, yang juga mengomen guru- guru zaman sekarang..haha!

Mula- mula je baca...ada terdetik juga dihati..macam sikit geram la..
Tapi...lama- lama rasa macam kelakar pun ada..
Rupanya, masih ada yang perasan kerjaya cikgu nih..
Banyak cuti dan gaji besor..wah!! haha! besor, besor, besor!!
Alhamdulillah..

Ini semua adalah cabaran buat guru- guru..
Biarlah apa mereka nak kata..
Walaupun kerja kita tak segah dan kencang seperti mereka..lakukan sajalah apa yang ditugaskan..
Memang berbeza guru dahulu dan guru sekarang..
Memang orang akan nampak banyak guru muda yang kurang produktif..
Tapi pernah tak kenapa guru macam lemau je kadang?? Malas aku nak cerita..haha!
Tapi pendapat Liyana tu ada betulnya untuk sesetengah guru..

Tapi juga....Liyana tu sebenarnya tak payah nak tulis macam tu sangat..Sebab menda tu akan berlaku kat mana- mana je sektor pekerjaan..hatta menjadi seorang tukang sapu pun!

Contohnya, pengalaman aku sendiri..biasa je aku dengar makcik cleaner kat sekolah tu salahkan member dia yang lain sebab tak buat kerja..padahal dia pun tak buat kerja...mana pernah dorang mop kelas pendidikan khas aku...aku dan anak- anak murid aku gak buat..malas nak membising- bising.. kalau bising akan ada hati yang terluka..kita ni hidup bermasyarakat, selagi menda tu leh di uruskan sendiri..try la buat..jangan wat hal sangatlah, sebab ada 1 masa nanti memang kita kena minta pertolongan mereka..

Macam kat opis mak aku plak.. ada pemandu tu punch card je..tapi lepas punch dia pergi memandu bawa kekasih gelap dia..wah! untunglah, kerja pun leh dating- dating...

Lepas tu masa kat kilang dulu, ada budak gemok...dia jadi supervisor tau..takda kelulusan pun..tapi sebab dia orang Cina..dia leh jadi supervisor..dia marah orang lain swoh pakai kasut, tapi dia tak pakai kasut.. Wah! untung la jadi orang Cina tuh..gaji lebih plak tu dari orang Melayu..operator Cina dan operator Melayu gaji tak sama woo..ada beza...

Jadi, aku rasa tak payahlah nak terasa sangat dengan Liyana Adnan tu..
Memang cikgu untung pun..Haha!
Mungkin niat dia mau menyedarkan cikgu- cikgu..cuma penulisan dia agak keras..Biasalah, dia jurutera..bukan pakar bahasa..

Tak semua cikgu macam dia cakap...
dan tak semua jurutera macam Liyana Adnan...hehe!

Ni la cikgu! pergi sekolah amik gambar je.... bukan nak ngajor!! haha! 


2 comments:

amad_walrus said...

people judged by their attitude, personality and moral progress..

kasihan, mungkin beliau tidak mendapat pendidikan yang baik dari guru beliau..

atau beliau ingat beliau dah cukup bagus

Cik Tinny said...

atau ini adalah batu loncatan beliau untuk menjadi popular? hehe! celebrity..;)