Surah Al Ikhlas

Pagi ini aku mulakan kelas dengan mengaji bersama anak- anak murid..
Cuma mengaji surah- surah lazim.
Pandai juga mereka mengaji..

Selapas sesi mengaji aku ditanya dengan 1 soalan.

'Cikgu, apa makna ahad?'.. perkataan arab pada surah Al-Ikhlas.

Aku senyap sekejab lalu tersenyum..(berfikir jab..tak igt makna dan was- was)

'Ahad maknanya 1, sayang'.. Jadi maksud surah tadi, hanya Allah tuhan yang satu/ Esa. Pastu, laju- laju aku bagi lembaran kerja Matematik pasal takot len perkataan pulak dorang tanye.huh! Memalukan..

Huk3 nampaknya..aku kena refresh balik banyak benda dan kena belajar n terus belajar!..
At least bila anak murid tanya, boleh lah aku jawab selain meningkatkan lagi ilmu pengetahuan dalam bidang agama.

Dulu g sekolah agama..ada lah belajar pasal tafsir- tafsir ayat ni..
Tapi memang banyak sudah aku lupa..

Betul lah kata orang, lagi banyak kita belajar, lagi terasa betapa kurangnya ilmu pengetahuan kita.. Semoga aku akan terus dipermudahkan urusan dan diterangkan hati.


Comments

Cik Tinny said…
kite takot lah anak murid tanye tajwid plak..adoi..

Popular Posts