Mencuri Perbualan Mereka~

Gambar sekadar hiasan...;p

Masa saya mengajar tadi.. Ada sesuatu yang bikin hati saya sayup dan sedikit tersentuh..
Mungkin agak funny situasi itu..tapi saya terasa seperi beratnyalah amanah yang diberi..

Mungkin mereka diluar berkata, senangnya mengajar kanak- kanak pendidikan khas sebab kalau pencapaian dan prestasi mereka langsong tak menampakkan peningkatan adalah satu kebiasaan kerana semulajadinya mereka memang kurang upaya, terutama dari segi pembelajaran.

Perbualan berlaku sesama mereka:

Mereka sedang melakukan tugasan yang saya beri. Sedang mereka melakukan, mereka juga berbual sesama mereka.

Samsul: Tak lama lagi puasa. cikgu, kalau puasa takda syaitan kan? Saya suka bulan puasa.. Kalau kat sekolah lama, bulan puasa cikgu Azman tak ketok kepala.

Huh! Cikgu ketuk kepala...Kanak- kanak walaupn mereka kurang upaya pembelajaran tetapi ingatan mereka kepada perkara- perkara yang pernah berlaku still ada.. Bayangkanlah jika 1 of anak murid tuh akan datang menjadi pembantu di rumah orang- orang tua..dan cikgu Azman pula terpaksa duduk dirumah orang tua..ehm..tidak mustahil akan ada scene ketuk mengetuk kepala akan berlaku. Masa tuh, cikgu Azman akan igt semula perkara yang dia penah lakukan kepada anak muridnya..mebi~

Kemudian..

Naqib: Aku pelik bin ajaib lah...kenapa ah kita masuk pendidikan khas..Dulu aku igt lagi..tibe- tibe cikgu bawak aku g klinik. Pastu..tau- tau aku kena pindah sekolah..

Aiman : KO TAKKAN TAK TAU..KEPALA KITA KAN LEMBAB (ADA LOGHAT JAWA)..SEBAB TU KITA MASUK SINI..(Aiman mengatakannya dengan serius dan bersungguh)

Huk3 saya yang mase tuh nak berjalan keluar kelas, terus berpaling ke arah mereka..
Oh! Anak murid saya sedar akan kekurangan mereka..
Anak- anak murid cikgu...
Cikgu doakan kamu dipermudahkan segala urusan di dunia dan akhirat ya.
Walaupun kamu LEMBAB, yakinlah ada benda yang kamu tak lembab!

Comments

amarnie_zizan said…
hmm..btul lah tini..serba kekurangan pun jgn smpai wat bukan2 pd anak2 ni..bukan stakat kesian..mereka pun layak dilayan sama rata mcm murid aliran perdana yg len..kat sini pun sama..bila budak aku bersembang2..tercakap soal mata diaorg..de yg mmg doc kata akan buta selama2nya..and mereka x mau mengalah ngan takdir..mahu usaha smpai berjaya gak..sbb tu makin syg wpun len bangsa..
Cik Tinny said…
kesian kn dorang..leh plak bebual kisah masing2..buta..bukan senang mau time hakikat tuh, lagi2 mereka yang pernah nampak sebelum ni..
setakat nih..aku ade gak bok punggung2 dak2 tuh..kdg degil mmg..hahha! tapi kepala tak penah sentuh.. pasal syg..betul lah..wlupn burok n jijik di mata org len..tp kite yg selalu ngn dorg tuh, mmg akn dtg perasaan syg tuh..
amad_walrus said…
tahap pemikiran budak2 ni tinggi lah..

"orang yg sedar dengan kemampuan diri, lebih baik dari orang yang tak sedar diri"-Emmert
Cik Tinny said…
en amad..
betul...kadang2 sy sndiri pon tak sedar kekurangan diri sy sendiri..huk3

Popular Posts