Pek- pek-pek..kamu buat habis baik!

Cuti sekolah sudah bermula..
Maka dikesempatan tersebut akan ramailah pasangan- pasangan yang akan mendirikan rumah tangga..

Tadi pagi- pagi mak Wawa dah call..bagitahu yang abg Wawa yang namanya Syafiq dah nak kahwin dan dia jemput.. In Shaa Allah..ada rezeki aku datang.. 8 hb Jun nanti..
Aku bagitahu suami aku nak g..tapi, dia dah monyok pasal 7hb tu dah kena balik bercuti kat rumah mak Jelebu plak sebab dia ambil cuti panjang masa cuti nanti..10 hari (5 hari Johor, 5 hari Negeri Sembilan)
Nak extend sehari pun tak boleh..ceh!
Ni nasib baik aku ada mesyuarat kat Johor, maka aku dapat balik awal dan lebih lama kat Johor!
Kalau tak aku hanya boleh balik Johor pada 3hb..
Rindu kemeriahan suasana di Johor!

Oh ya.. hari ini hari perkahwinan Che Mad @ Batman.. Memandangkan tiada undangan rasmi ke rumah pihak perempuan, maka aku hanya nampak banner 'Ahmad dan Wani' je tergantung di jalan area Senaling tuh...haha! Aku perasan design banner tu macam design kad jemputannya via online..rasanya betul la wedding Che Mad...
Arini ada kem Bestari Solat, tu aku pergi ke sekolah..laluan umah mertua Che Mad tu memang laluan sehari-hari aku dari Jl ke KP... Tak jauh dari simpang nak belok ke uma mertua Che Mad tu ada orang jual kuih muih/ mee/ pisang goreng..selalu kalau balik petang memang aku singgahlah..Sebab harga dan rasa sangat sepadan dan kenalah dengan tekak..
Pakcik n makcik tu pun dah kenal aku, kalau lama tak singgah dorang cakap 'cikgu lama tak singgah'..haha!

Tahniah kepada Che Mad dan pasangan!... Bertemu dengan orang N9 akhirnya..
Moga bahagia hingga ke syurga.
Di KP upernya jodoh u..wah! Akhirnya, jumpa juga wanita idaman..;)
Jodoh i pun di KP, tapi jodoh kerjalah..haha!
Apapun! Tahniah!

Cerita pasal kahwin..
Aku teringat time aku kahwin..
Nak sentuh soal mekap dan tatarias oleh mak andam aku..
Jujur aku katakan...aku tak suka da way mak andam tu mekap aku..
Nengoklah..dah macam mata kartun je aku nengok..

Tapi paling teruk time sanding kat Jelebu..
Gila buruk mak andam tu bikin..
Aku tak sempat nak cari sendiri, tu semua mak mertua aku yang cari..
Maka aku tadah jela muka untuk ditepek..
Bajunya pun singkat..
Bayangkanlah!..haha!
Masa aku temubual mak andam tu mana dia belajar mekap..
Dia kata, dia bekerja ngan butik pengantin sebelum ni..so belajar dari situlah...
Fine! Majlis nak on...takdanya nak cari mak andam lain..

So, aku selalu la buka fb..kan ramai yang post pic wedding dorang kan...
So aku nengoklah mana cantik ke tak..
Tapi jujur aku katakan..aku jadi benci kat mak andam yang bikin pengantin tu lagi tak cantik..
Sakit hati sey walaupun bukan aku yang jadi raja sehari..
Ada pipi terlalu merah la..
Ada tudung dipakaikan pelik- peliklah..
Lepas tu disuruh bikin gaya pelik ala- ala lah..adoiyai..

Kalau ada mak andam yang terbaca blog aku ni..
Silalah jujur dalam mentatariaskan pengantin- pengantin ni..
Dorang bayar semua perkhidmatan anda..
Pergilah belajar pakaikan mekap betul- betul..
Bukan men nengok- nengok je..
Belajar cara guna krim yang sesuai untuk orang berjerawat, berminyak dan hitam gelap...
Janganlah yang berminyak kamu tambah minyak..
Kalau cara mekap anda tu terbaik, orang akan ikhlas membayar..
Sekarang banyak pengantin bertudung, pergilah belajar cara pakaikan tudung dengan bentuk wajah yang sesuai..
Jangan kedekut untuk adalah trial mekap dan tatarias..
Belajar macam mana nak matchkan bentuk pakaian pengantin dengan bentuk tubuh pengantin..
Semua tu penting tau tak..
Sebab tu kenangan seumur hidup ok..
Tanya pendapat pengantin juga, bukan men hentam dandan dia..kasihan tau tak..
Jadilah seseorang yang membahagiakan..

Wah! komplen kerja orang plak aku..
Apa pasal tak boleh?
Orang luar selalu hentam cikgu gak ape..haha!
Cikgu ni, cikgu tu, cikgu bla..bla..bla...haha!

Sebenarnya, sesiapa pun kita...berusahalah mencapai matlamat tujuan tugasan kita bekerja sebagai apa-apa pun mengikut jenis pekerjaan..buat sehabis baik macam lagu pengakap ni..anak murid aku cukup suka..



Cikgu tugasnya mendidik dan mengajar murid sehabis baik.
Mak andam/ jurusolek tugasnya menyolek dan merias dengan sehabis baik.
Doktor, tugasnya merawat pesakit sehabis baik.
Tukang masak, tugasnya masak makanan sehabis baik.
Tukang jahit, tugasnya menjahit baju orang sehabis baik..

Jujurlah dalam pekerjaan..
Ingatan untuk aku dan diri sendiri..;)
Kita buat sehabis baik!

Comments

Popular Posts