Angin November..

Alhamdulillah..
Aku sudah genap 27 tahun..
Syukur kerana Allah masih lagi memberi nikmat rezeki yang pelbagai..
Umur, kesihatan badan, gigi, makanan, semangat...
Subhanallah..banyaknya rezeki yang diberikan..

Pagi -pagi lagi aku mendapat panggilan telefon dari seseorang yang memang rapat..
Kehadiran dia sebagai kawan ,mentor dan juga pengkritik memang juga satu rezeki yang Allah bagi kepada aku..
Medium penyampaian dan perluahan maklumat yang berguna banyak aku dapat daripada dia..
Semoga Allah terus membiarkan hubungan kami ini dengan penuh keberkatan dan dilimpahi rahmatNya..
Jujurnya, ini adalah hadiah yang berharga untuk aku tatkala umur aku mencecah 27 tahun..

Kadangkala aku selalu memikirkan..
Kenapa aku tak dapat itu,, tak dapat ini, dapat benda yang tak disukalah..macam- macam lah.

Sesungguhnya..rungutan aku itu sebenarnya adalah rungutan seorang hamba yang melupakan Tuhan Nya..
Kalau aku mengingat Allah..tiada fikiran jahat dan rungutan itu bukan?

Kerana Allah tahu apa kemampuan aku, dan apa amalan yang bersesuaian untuk membuatkan aku lebih mengingatiNya...

Bila berbual dengan kawan aku tadi..
Aku berfikir panjang sejenak...
Sambil aku membasuh baju, memasak...banyak yang aku fikirkan..
Aku insan yang lemah...masih banyak yang kena belajar...
Aku sedih, aku gembira..aku luahkan..
Tapi apa yang aku dapat bila aku luahkan kepada insan yang berjanji menyayangi aku?
Hanya biasa- biasa saja...
Sesungguhnya...ketenangan dan luahan hati itu akan lebih berjaya bila kita ingat Dia..
Ya...Ingat Dia..aku merasakan ada sesuatu kekuatan itu tadi..
Ku ambil Yassin..aku baca..
Ya Allah..tenangnya..
Lepas tu....aku tiba- tiba ngantuk..
Tidurlah aku...
Mataku terbuka lagi...
Banyak pahala aku harus kutip..
Token..token..token...

Faizal minta rebuskan jagung..
Jujurnya...aku tak pernah pun siang jagung mentah tu..haha!
Aku ingat bahawa aku masih dipinjamkan otak dan ingatan..
Refresh kembali saat- saat makan jagung rebus mak dulu- dulu...
Aku pun ambil parang...aku siang jagung- jagung tuh..
Ku buang kulit- kulitnya..tapi taklah sampai bogel..kira cun jugalah jagung aku tadi..

Lepas tu, Faizal nak makan nasi..
Kutip lagi token- token...haha!
Aku masak ikan masak kari...
Dia kata len kali masak kari kepala ikan plak..
Ok..Jujurnya..aku memang bukan peminat kari..hua3
Bila tak minat agak sukar untuk memasaknya bukan...?
Jadi...alkisahnya..aku menonton satu filem Indonesia tadi..Brownies..
Walaupun orang- orang urban Malaysia ni menyampah dengan filem Indonesia katanya..sebab macam benci filem Melayu la..ish..bersangka buruk plak..haha! Astagfirullah..
Ok..sambung cerita Brownies ni..
Apa kaitan dengan kari aku?
Macam ni...dalam filem tu ada mengisahkan seorang perempuan yang sangat minat dengan brownies..
Tapi percubaannya untuk menghasilkan brownies yang sedap macam seorang mamat ni bikin mesti berakhir dengan kegagalan..
Last- last dia datang juga cari mamat tu..walaupun ego dia mengatakan kenapa perempuan mesti terhegeh- hegeh cari resepi kat lelaki tu..
Bila dia jumpa lelaki tu..resepi brownies yang dibagi tu sama je dengan resepi yang dia selalu buat..
So, perempuan tu tanya, kenapa brownies dia pahit. tapi mamat tu punya tak pahit?
Lelaki tu jawab kira macam ni la bunyinya..
"Kita kena buat bukan untuk kita rasa, tapi untuk orang lain yang rasa''...
Ehmm..macam tu la lebih kurang..
Agak dalam maksudnya..
Tapi agak seronok menonton cerita tuh..

Ok..lepas makan kari dengan nasi..
Faizal main- mainkan aku..dia tanya mana lempeng pisang? mana pengat pisang?
Ekceli aku teringin sangat nak makan pengat pisang..2 hari lepas aku beria- ia beli pisang tu kat jalan Johol..
Lepas tu beli kelapa parut la bagai..
Macam nak masak aritu gak lah..
Aku beli aritu gak sebab kebetulan kami kat luar..
Nanti bila dah balik..mesti malas nak keluar..
So, tadi juga aku bikin lempeng pisang...
Maka, hilanglah ejekan itu nanti..hhaha! mungkinlah..
At least, ada token lagi disitu..InsyaAllah...layan suami la katakan..hahah!
Sedap makan lempeng pisang panas- panas....!

Begitulah...
Serba serbi kisah aku pada hari ini..
Aku menulis kat blog aku ni bukan nak bagitau aku asyik ke dapur aje.
Cuma just coretan suka- suka aku..
Kadang- kadang bila baca balik coretan lama memang macam kelakar je..
Hhaha!
Macam budak- budak..haha!
Hari ni adik ipar aku wish besday..
'Kak..dah 27 tahun ni perangai jangan macam budak- budak lagi'..
You see???
My adik ipar cakap macam tuh...jujur kan dia?
Yelah, siapa lagi nak tegur kalau bukan saudara kita..
Maknanya, dia mengambil berat tentan aku...
Semoga Allah akan merahmati dia..Amin~

Apapun..terima kasih kepada teman- teman yang sudi mengucapkan selamat hari lahir, selamat hari jadi, happy besday...he3
Maknanya...itu adalah rezeki yang Allah bagi..aku masih diingati..he3
Alhamdulillah...

Cepatnya! Jam hampir ke pukul 2 am..
Semoga hari esok akan penuh dengan ke berkatan Illahi untuk aku, dia, mereka dan semua umat di muka bumi ini!!

besday card for me!! cute!!



Mbak sedang tayang kad cute!! tq for the sender..;)


Comments

Popular Posts